Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diesel corse sluší, ukazuje kouzlo normálního auta pro každý den

Corsa je jedno z nejslavnějších jmen evropské automobilové současnosti. Patří k nejprodávanějším autům Evropy. Typické malé auto jsme ozkoušeli s dnes netypickým pohonem. A potvrdilo se, že nafta do osobáku patří.
Opel Corsa

Opel Corsa | foto: Kateřina Horáková pro iDNES.cz

Aktuální šestá generace už vznikla na technice od francouzského PSA (dnes všichni patří do francouzsko-italsko-amerického Stellantisu). To mimo jiné znamená variabilitu pohonů. Kromě benziňáku můžete dostat pod kapotu také elektromotor a nebo diesel, to je dnes mezi malými auty unikum.

Z kategorií nejmrňavějších aut se diesely už skoro úplně vytratily. Kromě příplatků za motor totiž musí výrobci schovat do ceny čtyřsettisícového auta ještě další drahé technologie, a tak má i corsa na levém boku obrovské víčko, kde se vedle hrdla nádrže tísní ještě zátka, pod kterou se dolévá AdBlue, činidlo čistící výfukové plyny dieselu od oxidů dusíku (NOx).

Dieselovou corsu jsme si vypůjčili, abychom připomněli, že jsou dnes na trhu stále ještě normální, příjemně obyčejná auta pro každý den. A v zimě si v něm normálně zatopíte (jak jsme mrzli a skoro nikam nedojeli v elektromobilech ve vánočních mrazech si přečtete brzy), natankujete za chvilku, a hlavně k benzince zabloudíte jen opravdu sporadicky. Tím se dostáváme ke spotřebě: 102 koní čtyřválcové jedna-pětky jezdilo za 4,5 až šest litrů, ale když jsme se snažili, doplachtili jsme opravdu tabulkovou jízdou i za čtyři, to je v kombinaci s 41litrovou nádrží skvělá startovací pozice pro každodenního štrekaře.

Corsa sama o sobě není úplně typický dálkový speciál. Na druhou stranu, pro jednoho či dva, kteří dojíždí do práce třeba čtyřicet kilometrů, dává velký smysl. Oproti srovnatelně výkonné benzinové verzi (1,2 Turbo, 100 k) je o čtyřicet tisíc dražší. Je ale třeba říci, že aktuální corsa, která je na trhu druhým rokem, je typické malé auto – se všemi klady i zápory.

Dálniční let

Jet s ním napříč Evropou, třeba do španělské Zaragozy, kde corsu Opel vyrábí, už není aktem zoufalství a asketismu – nabídne všechen komfort, bezpečnostní prvky i výkon, takže napříč Německem můžete uhánět stopadesátkou bez zadýchávání. Na druhou stranu je třeba říct, že někteří konkurenti umí nabídnout víc místa v kabině a víc klidu za jízdy. To jde podle všeho na vrub právě dieselové motorizaci corsy – těžko říct, jestli to je záměr, ale poslední roky představované novinky napříč kategoriemi se nejhůř chovají právě s diesely pod kapotou. 

Takže i corsa, byť je podle tabulek dokonce lehčí než turbobenzinová provedení, jezdí trochu toporně. Podvozek neustále „pracuje“, chybí nadhled a suverenita většího auta – ta otázka se nabízí: ano, nová fabia na velkých kolech a blahobytně větší platformě je klidnější a suverénnější. Corsa se prostě stále chová hlavně jako malé auto. To všechno ovšem cítí jen hodně vnímavý řidič při dálničních přeletech. Na okresce a ve městě je už malý opel ve svém živlu – dostatečně obratný, všude se protáhne. Jen řízení je absolutně necitlivé.

Opel Corsa

Lehká konstrukce (nejzákladnější verze váží 1 055 kilogramů) v kombinaci s nízkým těžištěm a dlouhým rozvorem má minimalizované náklony karoserie a sklony k nedotáčivosti a umožňuje corse plynulé a velmi rychlé průjezdy oblouky. Líbilo se nám dobré odhlučnění kabiny a slušně tlumící podvozek.

Štrekař

Motor má hodně dieselový charakter, je to spíš štrekař. Takže si nejraději tiše přede v ustálených otáčkách, na sprinty od semaforu vás časem přejde chuť a začnete se vyžívat v cestování „na spotřebu“ – na to jste si ostatně corsu na naftu pořídili. Řidič si jen bude muset nakalibrovat pravačku na trochu letargické reakce na plynovém pedálu, holt v době, kdy v autě vše podřizují výrobci emisním normám, si nafťák žije trochu vlastním životem.

Jsme stárnoucí „konzervy“, takže jsme stále vzteklejší z nedomyšlených předisplejovaných kokpitů stavěných hlavně na efekt. Displej nahrazující ve vyšších výbavách budíky v kapličce pod volantem má asi dávat dojem moderny a luxusu, mno... Teploměrový malinký otáčkoměr je trochu nanic, stejně máme jezdit a řadit hlavně „podle ucha“, jak nám poradili minule v diskuzi na iDNESu. Infotainment je už nepochopitelný úplně, ale topení naštěstí mechanické, to chválíme. Stejně jako těch pár mechanických tlačítek, která na pracovišti řidiče zbyla, třeba otravný udržovač v jízdním pruhu, který se s vámi přetahuje o volant, lze díky tomu vypnout nastálo. Ještě k tomu infotainmentu: pár klasických tlačítek v orientaci a práci moc nepomáhá, určitě bych si pro ně navolil jiné funkce. Samotný dotykový displej nemá moc svižnou a exaktní odezvu. Graficky a vůbec koncepcí je to hlavně chaos. 

Opel Corsa

Kolega Vašek Nývlt, který má víc trpělivosti a diplomatičtější vystupování, to shrnul takto: „Infotainment působí na první pohled poněkud komplikovaně, jakmile si zvyknete na absenci centrálního menu a jeho „roztříštění“ do jednotlivých kategorií, je to lepší. Ani graficky, ani rychlostně to však není žádný zázrak.“ Takže nejsem sám, kdo si raději pískal a jezdil podle autoatlasu. Doplňme, že systém si poradí s aplikacemi Apple CarPlay i Android Auto s nimiž funguje dobře.

Co se vejde do kufru

V užší kabině jsou i dospělí vpředu docela blízko, holt malé auto. Některým řidičům bude v jejich poloze za volantem překážet ve výhledu do zatáčky levý přední sloupek. Líbila se nám skvělá přední sedadla, na těch zadních je místo pro děti nebo méně vypasené členy posádky – na výšku i pro nohy tam místo je, ale na šířku to je tak akorát pro dva. Krátké zadní dveře by se mohly otevírat ve větším úhlu. Přes hodně vysoké prahy se méně pohyblivým nenastupuje zrovna lehce.

Kufr s objemem 309 litrů má vyšší nákladovou hranu a zbytečně zúžený vstup, kočárek tam s trochou manévrování dostanete. My po sklopení zadních opěradel odvezli i nerozebrané jízdní kolo.

Opel Corsa

Corsa startuje na 359 990 korunách za provedení s atmosferickou benzinovou dvanáctistovkou, bez klimatizace. Diesel a výkonnější motory pořídíte až ve vyšší výbavě, od 389 990 korun, která má už klimatizaci. Dieselové provedení stojí od 469 990 korun, což je ovšem stále smysluplnější nabídka než elektrická verze za osm set tisíc.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...