Čtvrtek 30. března 2023, svátek má Arnošt
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. března 2023 Arnošt

Frajerský Opel Mokka jezdí na benzin i elektřinu, zkusili jsme obojí

Do populárního segmentu malých SUV přibyla novinka v podobě nového Opelu Mokka. Zaujme netradičním ostře řezaným vzhledem. Frajerský crossover umí být také elektrický. Mokka ilustruje přerod Opelu v rámci globálního superkoncernu Stellantis.

V tom konglomerátu značek od Jeepu po Maserati má Opel jasný úkol: zůstat německý. Francouzskou rafinovanost, italské fanfaronství a americkou humpoláckost má doplňovat střídmost, promyšlenost a přívětivost, to Opelu šlo vždycky.

Typickým malým crossoverem, který to všechno splňuje, je v podání značky z Russelsheimu Crossland (v Česku jeden z nejžádanějších opelů), ten ostatně přimknutí k francouzské větvi Stellantisu v podobě značek Peugeot a Citroën ve skupině PSA startoval a stojí na technice jejích modelů.

Pohodlný fešák se sportovními rysy

Opel Mokka-e

Nová Mokka se vedle něj zařadí, má podobné vnější míry, ovšem mnohem víc sexappealu. A také modernější techniku, která definuje přístup PSA k tomu, jak vyrábět a nabízet auta. Stejně jako nejbližší příbuzný – Peugeot 2008 – umí být Mokka benzinová, naftová i elektrická. Zákazník má hlavně říct, k čemu auto potřebuje. Dealer mu podle toho doporučí druh pohonu. Zádrhel je akorát v tom, že elektroverze stojí dvojnásobek mnohem použitelnějšího benzinového provedení. To se prý časem poddá, tvrdí automobilky a Brusel; zatím se to žehlí dotacemi a nařízeními.

Opel Mokka v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4151 x 1791 x 1534 x 2561
  • objem kufru: 310-1105 l
  • benzinový motor: 1 199 ccm, zážehový tříválec, turbo
  • max. výkon: 96 kW (130 k) při 5500 ot./mi
  • max. točivý moment: 230 Nm při 1750 ot./min
  • převodovka: osmistupňový měničový automat
  • zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s
  • nejvyšší rychlost: 200 km/h
  • elektromotor: 100 kW (136 k), 260 Nm
  • zrychlení 0-100 km/h: 9 s
  • nejvyšší rychlost: 150 km/h
  • základní cena: 409 990 Kč
  • cena 130k verze s automatem: od 499 990 Kč
  • elektrické provedení: od 859 990 Kč

Německý design, globání technika

Ale zpátky k Opelu Mokka. To bylo dosud povedený, nerozbíjející se boubelatý crossover, který uměl mít dokonce čtyřkolku. Teď je to ale docela jiné kafe, a bez 4x4. Ze selky od Rýna s hrnkem melty na zápraží je teď berlínský švihák s espressem. Umí být trojbarevný, černá kontrastní kapota opelům slušela kdysi jako nikomu jinému a k tomu příď odkazující na minulost. Na pohled je mohutný, hlavně pohled zezadu se širokými boky dává dojem atletičnosti. Z pohledu designu je to archetyp stylového sportovního crossoveru. Tu „německost“ reprezentují jednoduché tvary a proporce, designéři si neodpustili přidat spoustu ozdob a prolisů, naštěstí to nepřehnali. Jen pro pořádek: nová generace má o 2 cm delší rozvor než předchůdce, ale celkově je o 12 cm kratší – měří jen 4,15 metru.

Vnitřek proměnu potvrzuje naplno: je to crossover k frajeření, prostorové zázraky nečekejte. Je to prostě malé auto (v podání Opelu model Corsa) o mohutné karoserii na velkých až osmnáctipalcových kolech. Vzadu je to spíš pro děti v sedačkách než pro dospělé, pohodlně se tam vejdou tak do metru osmdesáti. Ani 350 litrů objemu kufru není žádná sláva, elektrické provedení má ještě o 40 litrů menší. Basy piva tam vyskládáte, kočárek hůř. Naprosto pitomé je jeho otevírání. Víko berete za hranu prohlubní v nárazníku, nenahmatáte tam ale odjišťovací tlačítko. K němu se musíte ohnout hlouběji nad rámeček SPZ, takže si v kufru vozte hadr na utření rukou od bláta.

Shrnuto: pro ty, kdo hledají prostor a praktičnost, je spíš crossland. Kdo centimetry a litry v kabině nutně nepotřebuje, najde v nové mocce stylového parťáka.

A příjemného. Uvnitř se může řidič usadit hezky nízko, schovaný v útulném interiéru, ne jak na obrtlíku nad hlavami ostatních, jako u první mokky z roku 2012. Na poměry moderních aut je nezvyk, že vidíte kapotu. To někteří vyžadují pro lepší orientaci při manévrování natěsno. Interiér je „uklizený“ – supermoderní pojetí přístrojovky tvořené plochami displejů k celému vyznění mokky dobře pasuje. Infotainment funguje na dnešní poměry velmi slušně. Je přehledný a rychlý, nám displej občas nereagoval na první dotyk. Líbí se konvenční mechanický panel klimatizace. Potěší vypínání udržovače v jízdním pruhu i start stop systému extra tlačítky, takže to nehledáte v menu infotainmentu.

Opel Mokka

Benzin, nafta, elektro

Nová generace mokky přijíždí v čtyřech motorizacích – na výběr jsou dva benzinové tříválce 1.2 Turbo s výkony 74 kW/205 Nm a 96 kW/230 Nm, naftová 1.5 CDTI s 81 kW/250 Nm a na vrcholu nabídky je verze Mokka-e s elektromotorem o výkonu s 100 kW a točivým momentem 260 Nm.

My vyzkoušeli nejvýkonnější benzinovou verzi s přeplňovanou zážehovou dvanáctistovkou a automatickou převodovkou. A svezli jsme se i elektrickou variantou, která má největší výkon i cenovku. V prvním případě nás nejvíc zaujala kultivovanost – tříválec je skvěle odhlučněn, 130 koní přenášených s osmistupňovým automatem je obstojně svižných, spíš než výkony tříválce zaujala chytrost a hladkost měničového automatu. Nevadí mu ani motor nechat vytočit, aby měl říz. Jeho spolupráce s motorem je na výbornou. S lehkou nohou se dá jezdit do sedmi litrů.

Opel Mokka

U elektrické mokky se při kombinovaném provozu město, vesnice, okresky spotřeba držela mezi 15,5 a 16,5 kWh na 100 kilometrů – při svižné, ale ne agresivní jízdě, což je na vozidlo této velikosti slušné. Čistě dálniční spotřeba se po 50 kilometrech při průměrné rychlosti 119 km/h ustálila na 22,6 kWh/100km, což opět není vůbec špatné. Vozidlo má akumulátor s kapacitou 50 kWh, takže se jeho dojezd bude pohybovat zhruba od 200 do 300 kilometrů, aniž by se šofér jakkoli žinýroval. Udávaných 324 km bude s trochou snahy dosažitelných.

Výhodou elektrických vozidel platformy CMP je rychlé 100 kW nabíjení s docela rozumnou nabíjecí křivkou. Orientačně jsme zkusili vozidlo s 39 procenty kapacity akumulátoru připojit k 50kW nabíječce ABB a během 15 minut doplnili 12,342 kWh, tedy 25 procent kapacity akumulátoru, což odpovídá průměrnému nabíjecímu výkonu 49,3 kW. Za 20 minut jste tedy schopní i na nejrozšířenější 50kW nabíječce „docucnout“ na dalších 100 kilometrů jízdy.

Mokka-e byla vybavena třífázovou 11kW palubní nabíječkou, a jak jsme vyzkoušeli s nabíjecí sadou NRGKick Moon2Go, plných 11kW skutečně umí. Nabití zcela prázdného vozidla by i v domácích podmínkách mělo trvat jen něco přes pět hodin (což přes noc zcela bezpečně stihnete).

Podvozek je pevný, tuhý, tlumiče dokážou obstojně elasticky filtrovat nerovnosti, ovšem jejich práci trochu maří velké osmnáctipalcové ráfky na nízkých gumách, která na roletě a strupaté silnici občas bouchnou. Zůstali bychom u sedmnáctek.

  • Nejčtenější

Kvíz pro řidiče: Kontrolka zamotaného lana neexistuje, poznejte ty důležité

Kontrolka zašmodrchaného tažného lana neexistuje. Ovšem sledovat hlavně ta červená a oranžová světýlka, kterými hlásí...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Červená kráska Jitka je expediční speciál Made in Czech

Jestli je na něco Václav Kvapil hrdý, tak na to, že se mu podařilo postavit expediční kamion s visačkou „Made in...

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fotoduel espézetek vyhrál akordeon. 0UT SIDER překvapil

Občas vtipnými, někdy úplně záhadnými, jindy jednoduše přímočarými registračními značkami na přání mohou čeští...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

Sovětské krásky volhy. Carevna i její dcera jsou báječně pohodlné

Na televizní obrazovky přijíždí Volha. Dobový seriál České televize odehrávající se za normalizace začne první epizodou...

Superhranatá Kia EV9 má dojezd přes 500 km a lůžkovou úpravu pro nabíjení

Doplnění energie bude rychlé, ale kdyby náhodou ne, konečně si budete moct během nabíjení elektromobilu lehnout. Nová...

VW plánuje zvýšení platů nejvyššího vedení. Pro šéfa 356 milionů ročně

Německý automobilový koncern Volkswagen navrhuje zvýšení horní hranice pro platy členů svého nejvyššího vedení. Vyplývá...

Prozkoumali jsme nové elektrokoloběžky v Česku. Jsou dravé a připojí i telefon

Na veletrhu For Bikes se představila zcela nová značka elektrických koloběžek na českém trhu. Někomu možná přijdou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...