Peugeot 208

Peugeot 208 | foto: Peugeot

Nový Peugeot 208 s dieselem i jako elektromobil. Viděli jsme ho v předstihu

  • 27
Nová generace malé „osmičky“ přiváží asistenty donedávna používané jen u luxusních vozů. Za týden bude hvězdou stánku Peugeot na ženevském autosalonu, my jsme mohli důkladně prozkoumat v předstihu.

Peugeot se svou novinkou pochlubil v předstihu před členy poroty volící evropský Vůz roku (Car of the Year).

Překvapující zpráva přišla hned na začátek. Peugeot 208 se představí v elektrifikovaném provedení, bude ovšem k dispozici také s běžnými zážehovými a nečekaně i vznětovými motory. Jean-Philippe Imparato, výkonný ředitel Peugeotu, potvrdil, že v PSA s diesely počítají i v dalších letech. Naftové motory z nižších kategorií aut v posledních letech ustoupily kvůli drahým technologiím, které musí dostávat, aby dostály emisním požadavkům, spotřeba malooobjemových benzinových přeplňovaných motorů navíc klesla natolik, že se přiblížila právě dieselům. Na druhou stranu byla Francie ještě donedávna „dieselovou“ zemí a naftové motory PSA jsou vyhlášené.

Nový Peugeot 208

Silueta 208 se mezigeneračně příliš nezměnila, zvláště pak v oblasti zadních sloupků novinka jasně odkazuje na svého předchůdce. Z profilu vyniknou plastové obklady blatníků (měly by být jen u elektromobilů) a elegantní spoiler nad zadním oknem, dveřní kliky jsou hodně mohutné a zdůrazňují velmi krátké zadní dveře. 

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

Naživo celkově působí P208 dojmem většího automobilu a nese řadu stylistických prvků odkazujících na větší řadu Peugeot 508. Jde zejména o vysoké šikmé segmenty denního svícení vpředu a černá tělesa zadních svítilen opticky propojených vodorovným leskle černým prvkem.

Po usednutí za volant příjemně překvapí sedadla, jež svými rozměry a komfortem patří k naprosté špičce segmentu B. Místa je zde dostatek, což platí rovněž o druhé řadě: i člověk mírně nadprůměrného vzrůstu si bez jakéhokoli omezení pohodlně sedne „za sebe“. Pracoviště řidiče jako by bylo zkrátka přešité z typu 508. Samozřejmostí je tedy i-Cockpit s malým volantem a výhledem na přístrojový štít nikoli skrz, ale nad volantem. Z řad 508 a 3008 byly převzaty „namačkávací“ volič převodovky i přepínače elektrické ruční brzdy a volby provozních režimů za ním. Potěšila nás kvalita použitých čalounických a obkladových materiálů, jež znamená významný posun oproti stávající generaci P208.

Nový Peugeot 208

Dotykový monitor nad středovou konzolí bude standardem a k dispozici s úhlopříčkou 5,7 nebo 10 palců (na snímcích). Zde se ovládá prakticky vše od nastavení ventilace přes audiosoustavu až po navigaci, ale pochválit je třeba „klaviaturu“ se zkratkovými klávesami pro rychlý přístup do potřebného menu.

Digitální je i přístrojový štít, jenž opět připomíná řešení 508/3008, ovšem je menší a má jednodušší grafiku. Z fotografií zřejmě nebude dobře patrný jeden originální prvek: rychlost se promítá do předsunuté plochy, takže vytváří působivý efekt v prostoru se vznášejícího čísla.

Peugeot 208 je zcela novou konstrukcí, jež vychází z koncernové modulární platformy CMP (debutovala v DS 3 Crossback). Měla by přinést vyšší úroveň komfortu, lepší odhlučnění a zhruba o 30 kg nižší hmotnost. 

Elektrické provedení e-208 dostane motor s výkonem 100 kW (136 k) a točivým momentem 260 N.m, baterie 50 kWh budou pod podlahou a na jedno nabití umožní dojezd 340 km (podle WLTP). Rychlonabíječka 100 kW dobije akumulátory na 80 % za půl hodiny, při použití „wall boxu“ to bude trvat 5 hodin a 15 minut (11 kW, tří fáze) nebo 8 hodin (7,4 kW). Z běžné domácí zásuvky si na nabití počkáte 16 hodin. Výrobce slibuje záruku na baterie na 8 let/160 000 km, ovšem jen na kapacitu 70 %.

Dodávány budou zážehové tříválce PureTech 1,2 litru s výkony 55, 73 a 96 kW (75/100/130 k) a čtyřválcový diesel BlueHDi 1,5 litru o výkonu 73 kW (100 k). Převodovky jsou manuální pěti a šestistupňové, případně osmistupňová samočinná Aisin s poctivým kapalinovým měničem momentu. 

V sestavě asistenčních systémů nechybí prakticky nic, co umí nabídnout P508 (tedy, snad až na noční vidění). Adaptivní tempomat umožní zastavit a rozjet se a v kombinaci s vedením v jízdním pruhu jde o působivý předobraz skutečné autonomní jízdy mimo město. Plně automatický parkovací asistent po stisku tlačítka točí volantem, řadí, zrychluje i zpomaluje (jen se samočinnou převodovkou).

Varování před překážkou a nouzové brzdění nyní sleduje nejen okolní automobily, ale i chodce a cyklisty ve dne i za tmy, a to v rychlostech 5 až 140 km/h. Počítat lze i s projekcí dopravních značek do přístrojového štítu, přepínáním potkávacího a dálkového svícení, detekcí únavy či sledováním mrtvých úhlů zrcátek včetně korekce směru. 

Premiéra nového typu 208 proběhne za týden na autosalonu v Ženevě, výroba bude opět svěřena slovenské Trnavě a na trh se první vozy dostanou během letošního podzimu.


Elektromobil