Mercedes vs. Francie 1:0. Do bitvy o chládek v autě vstoupila i Toyota

  10:42aktualizováno  10:42
Horkým letním tématem autoprůmyslu je R1234yf. Tato šifra skrývá nově předepsanou náplň do klimatizací. Německý výrobce se vzpírá ji dávat do mercedesů a porušuje tak nařízení EU. Francie kvůli chladivu, které unie prohlásila za nebezpečné, dva měsíce blokovala prodeje aut s třícípou hvězdou na čumáku. Mezi Paříží a Berlínem létají ostrá slova. A teď se do sporu vložila Toyota, která se postavila na stranu Daimleru.

Klimatizace je dnes nezbytnou součástí výbavy. Auta bez klimatizace se dnes téměř nekupují. | foto: DaciaMartin VoskoSME.sk

Ten tvrdí, že nové chladivo, které jako jediné splňuje zpřísněné požadavky EU platné od letošního ledna, je nebezpečné, protože za určitých podmínek může vzplanout.

Toyota podle magazínu Automotive News Europe oznámila, že se rozhodla nové chladivo R1234yf od výrobců Honeywell a DuPont také nepoužívat a vrátí se k původnímu R134a. Bude ho nově používat v modelech Toyota GT86, Prius+ a také v Lexusech řady GS, které mají homologaci i pro použití starého chladiva. 

"Toyota považuje za povinnost společností v automobilovém průmyslu, aby zajistily splňování současných bezpečnostních standardů," vysvětluje své rozhodnutí evropské zastoupení Toyoty. "Bohužel v této problematice není na evropském trhu shoda. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli, jako dočasné opatření, použít chladivo R134a, abychom rozptýlili případné obavy našich zákazníků," dodává japonská značka ve svém prohlášení.

Toyota ale dodala, že si je stále velmi jistá bezpečností nového chladiva. Svůj krok odůvodňuje tím, že nechce být zatažena do debaty o používání nové látky.

Automobilka Daimler totiž při svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada za dosud běžné chladivo může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt.

Chladivo otestoval i německý spolkový úřad pro motorová vozidla KBA a dospěl k závěru, že nová látka je nebezpečnější než starší. Zvláště u velmi závažných nehod jeden ze čtyř testovaných modelů vzplál a vypustil značné množství jedovatého fluorovodíku. Nezanedbatelné množství fluorovodíku bylo zjištěno rovněž u některých dalších testovacích nehod i v případě, že chladivo nevzplálo. Nicméně úřad uvedl, že nová látka nepředstavuje vážné nebezpečí. Kompletní závěrečnou zprávu má KBA zveřejnit v polovině září.

Vášně kolem postupu Daimleru rozpoutala Francie, která blokovala nové registrace sportovních vozů Mercedes SL, Mercedes CLA a kompaktů třídy A a B vyrobených od června. Tyto modely představují víc než polovinu prodeje značky ve Francii a dvě procenta globálního prodeje firmy. Opatření francouzských úřadů bránilo dodávce zhruba 5 000 mercedesů. Prodejci upozorňovali, že pokud se situaci nepodaří rychle vyřešit, bude to znamenat ohrožení tisíců pracovních míst ve francouzské prodejní síti. I samotní činitelé, kteří ve věci rozhodují, komentují celou záležitost tak, že se nejedná o záležitost lokální, ale celoevropského významu.

Francouzský nejvyšší správní soud ovšem tento týden nařídil přestat blokovat prodeje. Opatření je ale prozatímní a případem se soud bude dál zabývat. Soud v úterý vydal příkaz, podle kterého mají francouzské úřady do dvou dnů obnovit nové registrace mercedesů. Vyjádřil zároveň "vážnou pochybnost" nad tím, zda bylo dvouměsíční blokování prodeje legální.

Francouzský soud uvedl, že starší chladivo není možné považovat za závažnou ekologickou hrozbu, která by opravňovala k blokování prodeje podle unijních pravidel. Soud se chystá zkoumat, zda tento zákaz s konečnou platností nezrušit. Podle agentury Reuters se konečný verdikt očekává do 12 měsíců. Paříž sdělila, že vyjádření soudu zaznamenala a registrace těchto vozů je nyní do končeného rozhodnutí povolena.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Bugatti za sto třicet milionů jsou hlavními hvězdami pražské slavnosti aut

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Šestý ročník automobilové slavnosti Legendy právě otevírá na pražském Výstavišti v Holešovicích. Až do neděle tu bude k...

Veleúspěšnou fabii pro rally vylepšili. Premiéra je v Českém Krumlově

Nová Škoda Fabia R5 v testovacích jízdách

Za uplynulé čtyři sezony se Škoda Fabia R5 stala nejúspěšnějším rallyovým vozem kategorie WRC 2 a kromě tří světových...

Najdete na iDNES.cz