Na našich silnicích lze s trochou štěstí narazit nejen na zamaskované škodovky, ale zásluhou vývojových oddělení technologických značek a inženýrských kanceláří také na pestrou paletu modelů, a to včetně těch z čínské provenience, u nichž se ladí nastavení pro evropský trh. Nejnověji natočil redaktor iDNES.cz dokonce přímo u libereckého obchodního centra nový Smart #3.
Již na první pohled na maskované auto je jasné, že jde o auto asijské provenience, linie a proporce se nesou v duchu tamní aktuální designérské školy. Váhání, zda jde o auto z Číny nebo Koreje utne splývavá horní linka bočního prosklení, která vzadu opticky odděluje sloupek od pontonu karoserie. Ta bude jedním z hlavních identifikačních prvků „trojkového“ smartu.
Obrsmart
Kompaktní crossover, představený na letošním šanghajském autosalonu, je dosud největším zástupcem značky. Je postavený na stejném technickém základu, jako Smart #1, tedy elektromobilní platformě Geely SEA. Je rovných 4,4 m dlouhý, 1,8 m široký a 1,6 m vysoký – je tak jen o trochu menší než Škoda Enyaq iV.
Druhá novodobá novinka značky Smart poté, co se o ní rovnoměrně dělí německý koncern Mercedes-Benz a čínský holding Geely, je navržen ve stejném designovém stylu jako #1, od druhého sloupku se však u něj linie střechy svažuje mnohem ostřeji. Největší Smart všech dob byl vytvořen na elektromobilní platformě Geely SEA a v Evropě se začne prodávat zkraje příštího roku.
Čínský útok vozovou hradbou. Poznejte automobilky, které se hrnou do Evropy |
Technické detaily budou známy asi až po premiéře na zářijové evropské premiéře na veletrhu IAA v Mnichově, ale již dnes je jisté, že základem bude verze s pohonem zadních kol, jejíž vzadu umístěný elektromotor bude disponovat výkonem 272 koní. Varianta s elektromotorem i vpředu nabídne celkově již 428 koní. Nejsportovnější provedení ponese, stejně jako u Smartu #3, označení Brabus. Bez ohledu na zvolenou verzi ale bude nejvyšší rychlost vždy 180 km/h, dojezd by měl pohybovat přibližně na úrovni 420 až 440 km. Energie se ukládá do lithiové baterie typu NMC (nikl-mangan-kobalt), pravděpodobně s kapacitou 66 kWh, nabíjení střídavým proudem bude možné výkonem až 22 kW, stejnosměrným proudem pak až 150 kW.
Smart. Příběh chytré blechy, která Mercedesu pořádně pustila žilou |
Interiér má podobné provedení jako #1 s vysokou středovou konzolou, která řidiče odděluje od spolujezdce, přičemž 9,2 palcový přístrojový štít doplňuje centrální 12,8palcový dotykový displej.
Novinka se bude vyrábět stejně jako Smart #1 v Čině a na evropský trh se dostane počátkem příštího roku. A leckoho možná napadne, jaký automobil se bude skrývat pod označením Smart #2. To má „rezervováno“ nástupce současné generace modelu ForTwo, který se má představit v příštím roce.