Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Draví číňané zjistili, že první bylo vejce. Maskovaná „bleskočka“ je v Praze

Evropané se učí znát nové značky aut. Nová – tentokrát už seriozní – vlna čínských vozů už se valí starým kontinentem. Jedním z nových jmen je automobilka Ora se svou kočičí smečkou. Jeden z prototypů teď budí pozornost v pražském provozu.
Ora Lightning Cat

Ora Lightning Cat | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Co na tom, že modelová řada variující v nomenklatuře anglické pojmenování kočky „cat“ vzhledem spíš připomíná steampunkově pojaté Volkswageny Brouk; designéři čínské automobilky ovšem jdou až kamsi do úsvitu života na Zemi a tvrdí, že inspirací jim bylo vejce.

Doby, kdy jsme na evropských autosalonech sledovali s úšklebky nohy čínských špionů trčící zpod vystavených exponátů už jsou minulostí. A nejen proto, že je s autosalony amen. Číňané se auta naučili stavět, nejen pečlivým studiem, ale i nákupem mozků. A tak už na ně s despektem nehledí vůbec nikdo, spíš se strachem.

Největší hrozbou pro evropské automobilky jsou elektrovozy z Číny, říká studie

A evropské značky jen paralyzovaně sledují, jak se jim čínské automobilky hrnou do revíru. Mezi nimi i mamutí koncern Great Wall (Velká čínská zeď).

Jednou z jeho mnoha značek je Ora, která se specializuje na elektromobily s retro designem. Po městském hatchbacku, který nezapře inspiraci Porsche 911, či chcete-li VW Brouk, je na startu sedan Lightning Cat. Ten vypadá jako směska 911, elektrického Taycanu a supersportu 918, snad i špetku Bentleye v něm někdo najde.

Každopádně „blesková kočka“ (Lightning Cat) nyní brázdí Prahu. A přestože je podoba vozu už dávno známa, jezdí v charakteristickém maskovacím polepu. V něm možná budí ještě víc pozornosti, než kdyby byla „svlečená“. Auto na mnichovských espézetkách s podznačníky jednoznačně prozrazujícími příslušnost do koncernu Great Wall prošmejdil fotograf iDNES.cz. Podobně, jak to viděl kdysi na autosalonech u čínských špionů, kteří vystavené exponáty dopodrobna fotili, přeměřovali, ohmatávali, studovali, radili se nad nimi…

Čínské lamborghini pro chudé je v Česku. Chyby nemá, cenou se nepodbízí

Ora Lightning Cat

Jistou dávku originality vozu dodává skutečnost, že je podstatně kratší než velká čtyřdveřová Porsche. Na první pohled proto vypadá jako zvláštně zmutovaná 911 s druhým párem dveří. Originálně pojatá palubní deska nezapře inspiraci modelem 918, zejména díky vysokému středovému tunelu s druhým dotykovým displejem a samostatně stojícímu přístrojovému štítu.

I samo označení potvrzuje zaměření značky – Lightning Cat je elektromobilem. Aby připomínal produkci Porsche snad ještě více, má dvojici elektromotorů, které zajišťují pohon všech kol. Baterie s velkou kapacitou 82 kWh živí dva elektromotory o souhrnném výkonu 405 koní a 680 Nm. Bleskovému jménu dostojí sprintem na stovku za čtyři sekundy. K mání má být ovšem i slabší varianta s jedním (předním) elektromotorem o výkonu 200 koní, která zas nabídne až sedmisetkilometrový tabulkový dojezd. „Bleskočka“ prý se má se startovací cenou vejít do milionu korun.

ORA Lightning Cat
ORA Lightning Cat

První bylo vejce

Andrew Dyson, viceprezident GWM (Great Wall Motors) pro design vysvětluje evoluci stylingu od současné generace modelů GWM nazvanou „Energie pro život“, která klade důraz „na nestárnoucí vzhled a silné životní emoce“, k nové koncepci, která „se snaží o dokonalost a přirozenou krásu, aby pozvedla vnímání značky“.

„Design je to první, čeho si spotřebitelé všimnou a s čím se spojí. Nalezení způsobu, jak splnit jejich požadavky na design elektromobilů, by proto mělo být nejvyšší prioritou,“ vysvětluje Andrew Dyson.

Andrew Dyson, šéfdesignér Great Wall Motors

KARIÉRA

  • 1988–1989 Jaguar Land Rover
  • 1989–2000 Volkswagen
  • 2000–2007 Chrysler
  • 2007–2021 GM (Opel, Saab, Chevrolet)
  • od 2022 Great Wall Motors

A prozrazuje, že siluety modelů značky ORA jsou inspirovány tvarem vejce. „Tým designérů značky GWM ORA se nechal inspirovat něčím tak prostým, jako je vejce, a vytvořil designový jazyk ´ORA EGG´, který oslavuje věčnou krásu struktury, klidu a velkoleposti života,“ popisuje Dyson. „Vejce má dokonalou strukturu a křivky. Jeho vypouklý povrch je schopen odolat síle 120násobku jeho hmotnosti. Náš tým designérů se inspiroval jedinečnými křivkami tvaru vejce a principem rozptýlení síly na skořápce a vytvořil pevnou konstrukci karoserie, která zajišťuje bezpečnost v kombinaci s elegantním vzhledem. Tým designérů značky ORA tyto koncepty začleňuje do jedinečného designového jazyka jednotlivých modelů, a vyjadřuje tak kreativitu prostřednictvím vyjádření osobnosti,“ vysvětlil Dyson.

Čína potvrzuje, že přebírá vládu nad autoprůmyslem

„Designový jazyk ORA EGG působí díky výrazným předním blatníkům a kulatým světlometům výjimečně harmonicky. Zadní část modelu pak klesá v ladných křivkách. Zakulacené tvary jsou použité také na přístrojové desce, integrovaných výplních dveří a pohodlných sedadlech. V interiéru lze najít celou řadu ekologických materiálů a jeho design poskytuje posádce pocit svobody a klidu,“ myslí si.

A teď pozor. Číně nelze upřít přebohatou historii mocné říše diktující historii Asie po staletí. V autoprůmyslu byli ovšem donedávna ještě učedníky. A dodnes dohánějí zbytek světa z velké části i tím, že doslova vysávají tradiční automobilové mocnosti (Evropa, Amerika), obírají je o odborníky (od vývoje, přes design po management) i know-how. V tiskové zprávě GWM ovšem najdeme i toto: „Automobilka GWM má bohatou historii ve výrobě automobilů a je známá svými razantními kroky směrem k udržitelnější budoucnosti automobilismu. Ačkoli čerpá ze své historie, neustále se snaží inovovat svou designovou filozofii, aby uživatelům přinesla co nejlepší zážitek z jízdy. Značka v budoucnu představí rozmanitější designové jazyky i u dalších sériově vyráběných modelů.“ Na upřesněnou: Great Wall Motor byla založena v roce 1984 a v současné době je osmým největším výrobcem automobilů v Číně s 1,281 miliony prodanými vozy (v roce 2021). Společnost vyrábí a prodává vozidla pod značkami Great Wall, Haval, WEY, TANK, POER, ORA. Společnost pojmenovaná po Velké čínské zdi je největším čínským výrobcem sportovně-užitkových vozidel (SUV) a pick-upů.

Bojovnost a odhodlání jí ovšem nechybí. Sebevědomá prohlášení, která míří na zavedené soupeře s mnohem hlubší tradicí, k dravému čínskému kapitalismu ovšem patří.

Ora nyní prodává svá auta v Británii (za první letošní kvartál 230 aut) a chystá se do Německa, letošní plán je prodat v Evropě až šest tisíc aut.

Ora Funky Cat

V Evropě se aktuálně prodává model Funky Cat odpovídající velikostí kompaktním elektromobilům jako je VW ID.3 nebo Nissan Leaf. Se 48kWh baterií vystačující údajně na 310 kilometrů se čtyřačtvrtmetrové auto vejde s cenou do 900 tisíc, to je oproti ostatním dobrá nabídka.

V mimoevropské nabídce ještě funguje několik koťat (Wite Cat a Black Cat), elektrické miniatury s délkou kolem 3,5 metru a pohonem předních kol se v Číně nabízí v přepočtu od čtvrtmilion. S 33kWh akumulátorem prý vystačí na tři sta kilometrů dojezdu.

Čínské trojské koně v Evropě se derou do popředí prodejních tabulek

Z brouka se stala kočka

Obrovský ohlas (v Evropě podle očekávání spíš negativní) vyvolala v loňském roce kopie VW Brouk. Ten se stal předlohou pro hned dva retromodely Ora Punk Cat a Ballet Punk Cat. Poněkud zvláštní jména vznikla hlasováním fanoušků na internetu, přičemž reflektují fakt, že jsou vozy určené zejména pro ženskou klientelu.

VW Brouk se tak stal předlohou pro hned dva čínské retromodely Ora Punk Cat (na...
Ora Punk Cat má podobně jako VW Brouk kulaté světlomety.

Auto, jehož tvary nejspíš okopíroval Volkswagen od Tatry, za což jí v 60. letech zaplatil odškodnění tři miliony západoněmeckých marek, podle nejlepších čínských tradic doslova „obšlehli“. A než se Volkswagen rozhoupal k odporu, tak si Ora svůj výtvor patentovala doma i v Evropě (ovšem zatím se neodvážila je v revíru původního Brouka, s prostředím přeci jen dost odlišně vnímajícím pojem „plagiát“, nabídnout).

Na rozdíl od německé předlohy jsou kočkobrouci čtyřdveřoví a mnohem delší. Základem modelů je opět elektrická platforma mateřského koncernu Great Wall s vpředu umístěným elektromotorem.

V retrostylu je i interiér s kamerou pro rozpoznávání obličeje řidiče. Startovací tlačítko zcela chybí, jakmile řidič otevře dveře a usedne za volant, je auto připraveno k jízdě. Po vystoupení se motor zase vypne.

Čína vytlačuje světové automobilky, domácí výrobci jsou dravější


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc

Nová platforma STLA Medium koncernu Stellantis

Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...