Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Automobilky redukují nabídku výbav, laciné verze vypouštějí

  12:00
Krize v dodávkách automobilových dílů, především čipů, přinesla nejen prodloužení dodacích lhůt a zvýšení cen, ale odstartovala i další trend – omezování výbav. Budoucností jsou akční pakety.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Opel

Tři úrovně výbav, ale pět stránek jednotlivých prvků příplatkové výbavy. Tak zjednodušeně dlouhou dobu vypadaly ceníky evropských automobilek. Individualizace byla jednou z jejich hlavních zbraní proti japonským značkám, které především kvůli dlouhým transportním cestám přes moře volily strategii balíčků výbav, které obsahovaly někdy až zbytečně moc věcí, ale v součtu vyšly výhodněji, než kdyby si zákazník navolil jednotlivé prvky zvlášť.

Čipová krize nyní výrazně přispěla k tomu, že i evropské automobilky se postupně vydávají cestou seškrtání dlouhého seznamu položek příplatkové výbavy a jejich „zabalením“ do více stupňů výbavy a akčních paketů. Netýká se to samozřejmě všech, zejména prémiové značky se budou staré cesty držet, protože individuální přizpůsobení vozu hraje u jejich zákazníků velkou roli. U masovějších značek naopak hraje mnohem větší roli rychlost, s jakou zákazník vůz dostane. Když bude čekat kratší dobu, smíří se s omezenější volbou výbavy.

Tento trend potvrzuje třeba Martin Feller, ředitel prodeje Louda Auto, největšího prodejce vozů Škoda a Hyundai v ČR a dealera dalších devíti značek: „Výrobci potřebují snížit výrobní náklady a komplexitu komponentů pro prvovýrobu a následně pro logistiku originálních náhradních dílů. A tak zjednodušují výbavu na dlouhodobě nejžádanější kombinace. Současně se teď omezují nebo úplně ruší nejnižší stupně výbavy, které automobilkám přinášejí nejnižší marži. Tento trend zřejmě zůstane dlouhodobý, protože v době kolísavých cen surovin, energií i problémů s dodávkami dílů, to vše umocněno přísnými emisními normami, musí automobilky zákonitě kalkulovat s vyšší marží, než tomu bylo v dřívějších „klidných“ časech.“

Trend nastartovala vlastně už nová emisní norma počítající s měřením spotřeby dle metodiky WLTP, která je komplikovanější a musí se dělat více homologací než dříve pro stejný model a motorizaci. A to na základě výbavy, která zvyšuje hmotnost nebo odpor (např. různě široká kola). „Proto se třeba u osobní vozů Volkswagen omezuje výroba základních verzí výbavy a nabízí se jen vyšší stupně s bohatší sériovou výbavou,“ vysvětluje Rostislav Juráň, ředitel značky Volkswagen ve společnosti Louda Auto.

„Zjednodušený paketový systém s jasně specifikovanou výbavou v několika stupních pomáhá i lepší orientaci zákazníka při výběru vozu,“ tvrdí František Švec, generální ředitel další velké české dealerské skupiny AutoPalace Praha. Podle něj se třeba u značky Škoda situace mění s dostupností čipů. „V důsledku současné složité situace mohou být některé výbavové prvky v konfigurátorech vozů napříč trhy a modely dočasně nedostupné,“ potvrzuje mluvčí Škoda Auto Česká republika Pavel Jína.

„Situaci pečlivě sledujeme a upravujeme naše výrobní kapacity a plány tak, abychom zkrátili čekací lhůty našich zákazníků na minimum. S ohledem na tuto skutečnost také monitorujeme, které výbavové prvky můžeme do konfigurátoru a ceníků vracet. Do budoucna bude u značky Škoda na českém trhu pokračovat zjednodušování nabídky pro snadnější orientaci zákazníků v cenících a konfigurátoru. Po vzoru modelu Enyaq iV budeme i u dalších modelů řadit mimořádné výbavy do logických paketů a dle možností je zvýhodňovat,“ komentuje Jína.

Značka Ford funguje podobně jako Škoda a má svůj konfigurátor. „Zákazník si může zvolit dodatečnou výbavu buď samostatně nebo v paketech. Ford v současné době částečně omezuje výrobu nižších výbav, a to především z důvodů nižšího zájmu o danou výbavu nebo zvýšení efektivity a zjednodušení výroby,“ komentuje situaci František Švec z Autopalace.

A přidává i situaci u značky Opel: „Aktuálně dochází v průběhu času v modelovém ceníku Opel k drobným úpravám, ale většina výbav zůstává v nabídce. Výrobce pravidelně informuje, které prvky výbavy případně prodlužují dobu dodání vozu. Díky tomu můžeme zákazníky předem upozornit a upravit konfiguraci tak, aby byl vůz vyroben v co nejkratším čase. Většina klientů však volí nákup skladového vozu. Do výroby se zadávají převážně objednávky fleetových zákazníků, lidé ze soukromého sektoru vybírají cca v 80 % případů mezi skladovými vozy.“

Některé značky ovšem na systém paketů přešly už před časem. Jan Červinka, ředitel autocentra Louda Auto v Praze – Dolních Počernicích, k tomu říká: „Například značky Hyundai a Mazda již dávno pracují jen s několika příplatkovými pakety výbav ke každému modelu, tedy nenabízejí stovky možností a kombinací, jako mají k dispozici tradiční evropské značky. Nabídka se tedy momentálně nezužuje ani nerozšiřuje, o žádné takové změně se asi ani do budoucna neuvažuje.“

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...