Plány Porsche: vymyslelo, čím nahradí benzin. Elektřinu zavede i do 911

Navzdory všem komplikacím, jako třeba globální nedostatek čipů, zažila automobilka Porsche loni rekordní rok. Nikdy ve své historii neprodala víc aut, nikdy na nich tolik nevydělala. O úspěch se zasloužily elektromobily, které teď budou v nabídce značky velmi rychle přibývat. Na tradiční segment však také Porsche nezanevřelo a nechává si otevřené možnosti.
Porsche 911 GTS

Porsche 911 GTS | foto: Porsche

V roce 2021 prodala automobilka Porsche poprvé ve své historii přes 300 tisíc aut. Konkrétně to bylo 301 915 vozů, za které firma utržila rekordních 33,1 miliardy eur, tedy v přepočtu téměř 820 miliard korun. Provozní zisk automobilky činil 5,3 miliardy eur (přes 131 miliard korun), což je další historický rekord. Zisk tak meziročně vzrostl o 27 %, příjmy o 15 procent a prodeje o více než 10 % (v roce 2020 prodalo Porsche 272 162 aut).

Automobilka optimistická čísla oznámila během své tradiční výroční tiskové konference. Její představitelé však zároveň přiznali, že momentálně nejsou optimistická čísla tím, co by firmě dělalo takovou radost jako za běžných okolností. „Ozbrojený konflikt na Ukrajině sleduje Porsche s velkými obavami a znepokojením,“ prohlásil šéf automobilky Oliver Blume. „Nadále doufáme v zastavení nepřátelských akcí a návrat k diplomacii. Bezpečnost a integrita lidí jsou prvořadé,“ dodal s tím, že automobilka na pomoc lidem na Ukrajině věnovala již milion eur.

I přes tragické události, které mají vliv na chod automobilky (Porsche zastavilo aktivity v Rusku a má samozřejmě i dodavatele na Ukrajině), ovšem automobilka hledí do budoucna s optimismem. „Máme před sebou náročné měsíce, jak z ekonomického, tak politického hlediska. Přesto se držíme našeho strategického cíle, který máme pevně daný již řadu let, a to zajistit dlouhodobou marži ve výši 15 %,“ prohlásil finanční ředitel automobilky Lutz Meschke. V loňském roce dosáhla marže 16 %, v roce 2020 to bylo 14,6 %.

Nesázet na jednu kartu

Šéf automobilky Blume v té souvislosti několikrát zdůraznil, že Porsche míří za svými zisky nejen investicemi do inovací, ale také svou „posedlostí“ redukovat náklady. To je v dnešní době velmi obtížné, ale stále se to daří. A to i v situaci, kdy musí automobilka přehodnocovat své dodavatelské řetězce. „Vzhledem k nedostatku některých komponent nebo materiálů a událostem nejen z posledních týdnů, ale i let, musíme přehodnotit naši strategii dodávek,“ reagoval Meschke na dotaz iDNES.cz ohledně potřebných změn v dodavatelské struktuře. „Nemůžeme dále pokračovat s jedním zdrojem dodávek daného materiálu či dílu, musíme dodávky diverzifikovat, a to jak z hlediska počtu dodavatelů, tak regionálně,“ dodal Meschke.

Šéf Blume upřesnil některé další kroky, které musí automobilka činit pro to, aby byl tok dílů a materiálů zajištěný co nejlépe. „Musíme hledat ta správná partnerství, změnit strategii odběru a také zlepšit finanční zajištění cen dodávek surovin,“ prohlásil. Automobilka podle Blumeho zkoumá, které materiály a díly jsou pro ni kritické a jak dodávky v takových případech zajistit. Důležitá jsou podle něj „ta správná“ partnerství třeba na poli polovodičů – tedy oněch čipů.

Diverzifikace panuje u Porsche i v pohonech. Automobilka se nijak netají tím, že jde zcela rozhodně elektrickou cestou, ale spalovací motory zároveň nezavrhuje. Letos začne v Chile pilotní výroba syntetického benzínu, který chce Porsche používat třeba v automobilových závodech, ve svých Porsche Centrech a při dalších příležitostech. Na víc zatím asi 130 tisíc litrů, které stihne Porsche letos vyrobit, stačit nebude. „Máme ale velké plány, které nekončí jen u automobilů,“ prohlásil Oliver Blume s tím, že výroba v následujících letech rychle poroste. Porsche chce navíc syntetická paliva uplatnit třeba v letectví nebo námořní přepravě. „Letadla to mají s bateriemi komplikovanější než automobily,“ říká Blume a naznačuje, že takzvaná e-paliva mají podle Porsche i jinou budoucnost než v autech.

Na druhou stranu Blume jasně zdůrazňuje, že v případě osobních vozů je do budoucna tou správnou cestou právě elektrifikace. „Syntetická paliva můžeme vyrábět tam, kde je přebytek obnovitelné energie, jako třeba v Chile, kde celý rok intenzivně fouká a kde takto vyrobenou elektřinu nelze snadno dodat do elektrické sítě,“ prohlásil šéf Porsche na náš dotaz, jakou budoucnost tato paliva mají v autech dlouhodobě. „Tam, kde jsou, jako v Evropě, obnovitelné zdroje vzácnější, ale energie z nich jde snadno dodávat do sítě, dává větší smysl, aby tato obnovitelná energie do sítě mířila a využíval ji průmysl nebo na ni jezdily elektromobily,“ vysvětlil postoj automobilky Blume.

Na světě je však podle něj přes 1,3 miliardy aut se spalovacími motory a toto číslo v následujících letech navzdory nástupu elektromobility poroste. U těchto aut, stejně jako u některých specifických modelů, se však mohou e-paliva uplatnit. Podle finančního ředitele Meschkeho to bude i díky poklesu cen těchto paliv. Momentálně stojí litr při experimentální výrobě asi deset dolarů, ale automobilka vidí při skutečně masové výrobě jako realistickou cenu pod dva dolary za litr. „Záleží také, jak se k takovým palivům postaví jednotlivé vlády z hlediska zdanění,“ dodal Meschke. Důležité je, že tato paliva mají přispět k celkovému cíli Porsche být uhlíkově neutrální. Ve svém cyklu umožňují syntetická paliva dosáhnout téměř úplné neutrality.

911 s elektřinou

Mnozí příznivci sportovních vozů vidí v e-palivech záchranu pro ikonu značky Porsche, model 911. Ovšem vedoucí představitelé automobilky tak rozhodní nejsou. Zatímco ještě před několika lety možná podle některých vedoucích představitelů byla elektrifikace ikonického modelu nepředstavitelná, teď už je v podstatě jistotou. „911 je duší naší firmy. Míříme k plné elektrifikaci, ale musíme při tom brát ohled právě i na onu duši Porsche,“ naznačil uvažování vedení Meschke. Plně elektrická 911 zatím na pořadu dne není, ale příští generace legendárního sporťáku zcela jistě dostane nějakou formu hybridního pohonného ústrojí. A přechod 911 na čistě elektrický pohon dnes u Porsche z dlouhodobého hlediska vlastně nikdo nevylučuje.

Musí na to však nazrát doba. A to jak z hlediska nálad a chutí zákazníků, tak z hlediska techniky. Proto zatím bude Porsche elektrifikovat další modely a automobilka počítá s tím, že v roce 2025 bude prodávat zhruba 50 % vozů buď s čistě elektrickým pohonem, nebo alespoň jako plug-in hybridy. A v roce 2030 mají mít elektromobily na prodejích Porsche 80% podíl.

Zatímco jinde působí tato čísla poměrně bláhově, Porsche už dnes ukazuje, že to vlastně nemusí být tak nereálný cíl. Bestsellerem značky sice zůstávají SUV, loni se nejlépe prodával Macan (88 362 kusů), těsně následovaný větším Cayenne (83 071 kusů). Ale i když to automobilka explicitně nezmiňuje, třetím nejprodávanějším vozem značky byl elektrický Taycan se 41 296 prodanými kusy. Důležité přitom je, že i na elektrickém Taycanu Porsche již vydělává. Marže se podle Meschkeho dostala na hodnotu přes 10 % a do dvou nebo tří let by měla automobilka i u tohoto modelu dosáhnout na svůj kýžený průměr 15 %. Taycan v prodejích překonal i legendu 911, té se prodalo 38 464 kusů. Čísla prodejů modelů řady 718 Cayman/Boxster Porsche nezveřejnilo, stejně tak výsledky typů Panamera, nicméně na ně v celkovém součtu zůstává něco málo přes 50 tisíc kusů.

Porsche přitom plánuje, že některé modely přejdou na čistě elektrický pohon již brzy. Uvedení plně elektrického Macanu je na spadnutí, pak přijde nejspíš v roce 2024 řada na plně elektrické modely 718. V roce 2024 předpokládá Porsche také start výroby nových baterií s vyšší energetickou hustotou a rychlejším nabíjením – než se ovšem výroba rozjede naplno tak, aby baterie mohly být dodávány do některé kompletní modelové řady, bude to chvilku trvat. Nejspíš až budou takové baterie definitivně prověřeny, může přijít čas elektrické 911 – to však zástupci automobilky nijak nekomentovali.

Vstoupit do diskuse (6 příspěvků)


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Slabý zájem o elektromobily nutí Volkswagen omezit výrobu ve dvou továrnách

Dieselgate je jednoznačně spojována s automobilkou Volkswagen, ale v celém...

Německý automobilový koncern Volkswagen omezuje produkci ve dvou německých továrnách na výrobu...

Lexus RZ je nový, na pohled to nepoznáte. Volant vyměnil za řidítka

LEXUS RZ

VIDEO Jakkoli se zdálo, že vývoj nových aut se už teď bude točit jen kolem toho, o kolik minut rychleji...

Porsche zpomalí s výrobou elektromobilů. Volkswagen to přijde velmi draho

Porsche Macan

Výrobce automobilů Porsche AG zpomalí kvůli slabé poptávce přechod na elektromobilitu. Mateřský...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Staré auto nemusí být šrot, i když si to v Bruselu myslí. Máme spolehlivé tipy

Škoda Octavia 3

Brusel si na motoristy připravil „lahůdku“, chce více než desetiletá auta hnát na technickou...

Von der Leyenová volá po malých a cenově dostupných evropských autech

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová hovoří po setkání s výrobci...

VIDEO Evropská komise spouští iniciativu na podporu malých a cenově dostupných aut. „Budoucnost je...

Nejčtenější

KVÍZ: Kvíz pro automobilové nadšence: Rozumíte řeči servisáků?

Nedůvěra k faktu, že se jako žena zaobírá auty, je v jejím případě rozhodně...

V autoservisu to jede rychle - kozy, momenťák, dvouhmota, žirafa… Rozumíte téhle řeči? Otestujte se v našem Chytrém Kvízu a zjistěte, zda byste se v dílně neztratili.Pět vylosovaných čtenářů, kteří...

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Pobřežní ulici v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Pobřežní ulici v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

11. listopadu 2025

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

11. listopadu 2025

Žádný přebytečný luxus. Městský elektromobil sází na promyšlenou koncepci

Urban Electric Frame Car zepředu

„Auto, které je možné opravit, přestavět a pochopit. Nenabízí přebytečný luxus, ale moderní estetiku, technickou logiku a svobodu pohybu bez odpadu,“ tak popisuje svůj návrh auta budoucnosti Dušan...

11. listopadu 2025

Čtyřkolový kaktus by byl prima auto. Kdyby neměl problémové motory

Premium
Citroën C4 Cactus

Rostoucí obliba crossoverů a SUV a jejich následné „přemnožení“ na trhu donutily automobilky přicházet se stále extravagantnějšími modely. Což je přesně něco, co historicky sedí k automobilce...

10. listopadu 2025

Elektrická blecha v akci. Citroën Ami je malý velký zázrak základní mobility

Citroën Buggy Ami

Pokud se někdy mobilita měla zredukovat na naprosté minimum, jmenuje se Citroën Ami. Toto vozítko, které by snadno zvládlo i roli rekvizity ve sci-fi z 80. let, je ve skutečnosti reálný dopravní...

10. listopadu 2025

Nepřipoutaný spolujezdec zranil dalšího cestujícího, hrozí mu soud

Nehoda s nepřipoutaným spolujezdcem na zadní sedačce

Nepřipoutaný spolujezdec zranil při bouračce dalšího pasažéra ve voze, nehoda může mít nečekanou dohru, na případ upozornily CNN Prima News.

10. listopadu 2025

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

8. listopadu 2025

Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba
Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba

Naučte své děti plavat bezpečně a zábavně. Podzim je na to ideální doba

Český pilot závodí v kopcích už 27. sezonu. Jeho lambo servisují na dálku

Martin Jerman je legendou českých závodů do vrchu. Už více jak pět a dvacet let...

„Tak toto je Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo 2, tovární auto,“ začíná s úsměvem Martin, zkušený jezdec s více než sedmadvacetiletou kariérou. „Evo 2 značí nejnovější a nejvyspělejší specifikaci...

8. listopadu 2025

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

„Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité rozhodnutí čínské vlády, které vyplývá z nového plánu pro patnáctou pětiletku této světové supervelmoci....

7. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.