Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Drahá auta vedou víc Čechů k leasingu. Privátní zákazník je ohrožený druh

Odložit nákup, půjčit si nebo pronajmout? Zdražování pomalu, ale jistě vede Čechy ke změně uvažování, jak financovat nové auto. Většina národa stále preferuje vlastní zdroje, ale existují náznaky, že se situace mění.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Pořídit si nové auto za vlastní úspory je pro většinu Čechů stále tou první možností. Podle nejnovějšího průzkumu společnosti EY preferuje tuto možnost 61 procent dotázaných. Tímto způsobem je celá třetina domácností připravena uvolnit do 500 tisíc korun, přičemž z poloviny jde hlavně o ty, které mají hrubý měsíční příjem od 50 tisíc korun výše.

Pokud by museli využít cizích zdrojů, za nejschůdnější považují Češi půjčku od rodiny či přátel. O nějaké formě financování od banky či leasingové společnosti by uvažovalo jen 8 procent lidí, ale 31 procent připouští kombinaci obou přístupů. Průzkumu Automotive Retail Survey se letos zúčastnilo v Česku 514 respondentů ve věku od 20 do 75 let, kteří jsou držiteli řidičského průkazu.

Z vlastních zdrojů jsou financovány převážně levnější vozy, jiné formy financování jsou využívány více u těch dražších. Ale v poslední době rostou ceny všech aut a na těch levných se to projevuje citelněji. Nedávno například oznámila plošné zdražení svých vozů značka Škoda. Ale když elektrický Enyaq zdraží o 60 000 Kč na 1 239 900 Kč, je to něco jiného, než když zdraží třeba Kamiq o 52 000 Kč na 479 900 Kč.

Fabia za 370 tisíc, Škoda zdražuje. Kolik stojí nejlevnější modely nových aut

Zájem poroste

Že se názor Čechů na financování změní, se domnívá třeba Vratislav Strašil, jednatel Volkswagen Financial Services: „V poslední době někteří Češi využívali k nákupu vozů hotovost, kterou měli díky růstu úspor z doby pandemie. Dlouhodobým trendem je ale spíše růst zájmu o finanční produkty určené k financování automobilů. Očekáváme, že s růstem cen automobilů poroste ještě více zájem zejména o operativní leasing neboli pronájem vozu. Jeho výhodou je, že není nutná žádná vstupní investice. Měsíční splátka operativního leasingu zahrnuje všechny náklady včetně kompletního pojištění, a umožňuje tak zákazníkům mít výdaje dlouhodobě pod kontrolou. Zájem o operativní leasing dlouhodobě roste zejména mezi mladými Čechy, pro které již není prioritou vozidlo vlastnit, ale užívat, a chtějí mít možnost ho pravidelně měnit za nové, podle toho, jak se mění jejich životní situace a potřeby.“

Firmy se snaží šetřit na autech. Prodávají svoje auta leasingovkám

Klíčová je pro zákazníky právě výše splátky. Podle průzkumu EY sice 35 % českých řidičů tvrdí, že by je k využití operativního leasingu nepřesvědčilo vůbec nic, ale pro 37 % by to byla právě nižší měsíční splátka. Důležitá (pro 31 %) je také spravedlivá cena v případě možnosti výkupu auta nebo záruka dodání nového vozu po skončení doby nájmu bez čekání (18 %).

Růst zájmu vidí například i další leasingová společnost Arval. „Výrazný nárůst zájmu o operativní leasing byl patrný po celý loňský rok, růst byl celkově o 8,5 % oproti roku 2021. Jedná se o jeden z nejvyšších růstů za poslední roky,“ říká generální ředitel Aleš Polák. „I kvůli zdražení vozidel počítáme s dalším navýšením růstu. Nárůst ceny nového vozu totiž v operativním leasingu nemá plný vliv kvůli zvyšující se zůstatkové hodnotě vozidla, kterou také upravujeme. To znamená, že zvýšení ceny vozidel má v operativním leasingu výrazně menší vliv na celkový náklad.“

Přijde změna s elektromobilitou?

Operativní leasing používají zatím hlavně firmy. Zmírňuje totiž cenové výkyvy, protože je založen na předplacených službách. Pokud má firma vozy v majetku, pravidelně se pouze odepisují a pojišťují, všechny ostatní náklady, které jsou v čase stále vyšší, přicházejí nepředvídatelně. Pokud klient využívá operativní leasing, tak tomuto problému předejde.

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

„Změna v uvažování privátních zákazníků i firem, které tento produkt dosud nevyužívají, by mohla přijít s elektromobilitou,“ myslí si Martin Brix, generální ředitel LeasePlan ČR: „Zvýšení zájmu o operativní leasing předpokládáme také v souvislosti s nástupem elektromobility. Vzhledem k cenám elektrických vozidel bude pro velkou část zákazníků právě operativní leasing optimální volbou, protože ve splátkách uhradí pouze amortizaci vozu odpovídající délce pronájmu. Leasingové společnosti jim jsou schopny zajistit i doprovodné služby, například instalaci wallboxů nebo nabíjecí kartu, která sdružuje více poskytovatelů včetně roamingových partnerů v zahraničí.“

Auto na hypotéku. Citroën chystá leasing na 15 let a 250 000 kilometrů

Privátní zákazník je ohrožený druh, trh táhnou firmy

Privátní zákazník začíná být v autosalonech ohroženým druhem. Čím dál víc lidí v nejisté ekonomické situaci nákup nového auta odkládá. U firemních klientů však zatím pokles není patrný.

Poměr firemních vs. privátních zákazníků byl v České republice dlouhodobě zhruba 3:1. Firemním zákazníkem je ovšem ve statistice každý, kdo nakupuje na IČO. Bez ohledu na to, jestli jde o firmu, která pořizuje sto aut, nebo řemeslníka či zubaře s jedním vozem. V posledních měsících je ovšem znát trend, že ryze privátních zákazníků ubývá.

Podobné signály přicházejí i z Německa. Podle serveru Automobilwoche stále více kupujících ruší své objednávky automobilů. „Korona krizi vystřídala krize na Ukrajině. A ta bude pravděpodobně ještě drastičtější kvůli recesi, kterou vyvolala,“ řekl loni na podzim německému médiu Stefan Reindl, šéf Institutu automobilového průmyslu (IfA).

Jde ale především o úbytek nových zákazníků. Pokud už auto někdo objednané má, tak většinou objednávku kvůli ekonomické situaci neruší. Spíše zákazníci prosí, aby dealeři dodání vozu urychlili. Na to ovšem mají u automobilek jen minimální vliv. U soukromých zákazníků prodejci vnímají přesun k zánovním ojetým vozům. U některých firem pak snahu šetřit v tom, že si objednávají vozy nižší třídy nebo nižšího stupně výbavy, než byly dosud zvyklé.

Firmy stále více táhnou prodeje. Profitují z toho i leasingové společnosti. Důvod je jednoduchý – podniky se bez aut prostě neobejdou. Na problémy ve výrobě automobilů, které vedou k delším dodacím lhůtám, reagují různými způsoby. Obecně platí, že pořízení vozidel nechtějí odkládat. Uvědomují si, že vzhledem ke zvyšování základních cen jednotlivých modelů je lepší objednat potřebné vozy nyní a nečekat na další vývoj.

Auta zlevňovat nebudou, myslí si šéf české Škody. Chystají se nové modely

Automobilky před sebou valí velké množství nevyřízených objednávek, ovšem další jim nepřitékají. Tak se snaží problém co nejvíc oddálit a rozprostřít produkci na co nejdéle. Zástupci výroby jsou tak ve při s manažery prodejů, ti totiž kvůli obřímu růstu nákladů dokonce často raději zruší staré objednávky na levná auta objednaná za staré ceny a tlačí na továrnu, aby „zrychlila“. Fabrikám se ovšem navyšovat tempo výroby nechce, protože tuší, že až přetlak objednávek odbaví, nebudou mít pro koho vyrábět. Konkrétně u Škodovky se tak na některé modely v určitých specifikacích čeká 14 měsíců. Množství nevyřízeních objednávek za český trh podle šéfa českého zastoupení značky Jiřího Maláčka přesáhlo začátkem února 60 tisíc vozů.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...