Sobota 28. listopadu 2020, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. listopadu 2020 René

Drsňák, ale i navoněná stylovka: Land Rover Defender v akci

  10:00
Původní Defender vydržel ve výrobě dlouhých třicet tři let. Po čtyřleté přestávce se legendární model vrátil. Úplně jiný vzhledem i technikou bude lákat také úplně jiný druh zájemců.

Říkalo se, že skončí. Definitivně. A že se nikdy nevrátí. O čtyři roky později bylo všechno jinak. Daniel Craig se do role Jamese Bonda vrátil. A v poslední bondovce Není čas zemřít naskočil do nového Land Roveru Defender, který na tom byl úplně stejně jako on – když v roce 2016 končil, tvrdilo se, že definitivně. Bez náhrady.

Teď je zpět. Ale na rozdíl od Bonda už to není úplně on. Zatímco agent 007 se nikdy nemění, z legendárního „defíku“ nezůstal šroubek na šroubku. Z praktického, nepohodlného, drsného offroadu pro lesáky a vojáky se stalo fajnové, stylové SUV. Hodně stylové. „Pochozí“ plechy na kapotě jsou jen na ozdobu, na plast určitě nestoupejte; oko potěší milé detaily jako střešní oválné okno ve stylu starého defenderu. Rezerva na pátých dveřích je stylová, ale i praktická, nezabírá místo v kufru. A že vám přijde divný kryt na bočním okně v kufru? Tam při koupi expedičního balíčku přijdou kanystry na vodu...

Nový Defender se narodil do jiné doby než ten původní. Ve 108stránkovém katalogu je nabídce motorů věnována jediná stránka s velice stručným popisem, z něhož je jasné, že motor je čímsi, co ve vozidle být musí, nutným zlem, bez něhož by to jaksi, ehm, nejelo. Moderní zákazníky moc nezajímá – na rozdíl od konektivity a technologií, dělajících z auta skvěle ozvučený chytrý telefon na kolech; katalog to rozebírá na 13 stranách. Další pak pitvají individualizaci, personalizaci, legrácky a cool věcičky. Až má člověk pocit, že se bavíme o úplně jiném autě než o Land Roveru Defender, kdysi drsném offroadu...

Široká mezera mezi předními sedadly může vypadat divně, není ale samoúčelná – můžete si nakonfigurovat rozložení sedadel 3+3, stejně jak to míval starý Defender, možná je taky sedmimístná verze. Praktická je také police před spolujezdcem s USB nabíječkou na mobil i mechanické otočné ovladače klimatizace. Infotainment je rychlý a ovládá se intuitivně, jeho součástí je i interaktivní 12,3“ displej před řidičem.

Kufr není až tak velký, 857 litrů je měřeno až po střechu, pokud byste použili dělicí mřížku. Šířka kabiny stačí na tři dětské sedačky, dvě krajní uchytíte na vestavěná oka Isofix.

Poprvé bez rámu

To bychom ale automobilce křivdili – terénním schopnostem věnuje další podstatnou část katalogu. Nalákat nové zákazníky na starou značku a styl vlastně není špatná myšlenka; dělají to i jiní, v podstatě jediní soupeři: Jeep Wrangler a Mercedes třídy G. U Land Roveru na to ale šli jinak: rozhodli se obětovat nosný rám, který dělá offroad offroadem a jejž si zmíněné legendy zachovaly – a vsadili na samonosnou karoserii. Respektive na klec z pevného leteckého hliníku, takzvaný monokok, podle výrobce třikrát pevnější než jakýkoli rám. Možná, ale při praktickém testu v terénu tak úplně nezapůsobil – při velkém křížení karoserie slyšitelně povrzávala, těžko říci, třeba jen pracovaly interiérové plasty.

I klasické pevné nápravy jsou minulostí, nahradilo je nezávislé zavěšení kol, odpružené buď vzduchovými měchy, nebo klasickými pružinami. Trvanlivost a výdrž v těžkém terénu bude jistě horší, výhodou je ovšem výrazné zlepšení jízdních vlastností.

Bez loktu z okýnka

Expedici do Rumunska Defender bez problémů zvládne, ostatně výrobce tvrdí, že před schválením výroby prošel 62 tisíci testy v extrémních podmínkách a v teplotách od -40 do +50 stupňů. Uvidíme, co řeknou armádní experti; ozbrojené složky bývaly vždy tradičním odběratelem defenderů v různých úpravách, včetně bojových a užitkových. Pokud uznají Defender za vhodný do výzbroje, bude to známka skutečné trvanlivosti; vždyť v české armádě slouží stále vozy nakoupené v roce 1995.

Část svého kouzla tedy „defík“ ztratil, na oplátku však získal výhody, o nichž si mohl originál nechat zdát. Vzpomínkou je třeba vpravdě zemědělské ovládání, příšerný posaz za volantem, u nebritské verze natlačeným nepřirozeně doleva, takže řidičův loket byl v permanentním kontaktu s bočním okénkem. Stejně tak zmizel předpotopní manuál, novou generaci už koupíte výhradně s osmistupňovým automatem. A nová architektura umožňuje třeba zastavět úsporný plug-in pohon, s nímž auto pojede čistě na elektřinu.

Pozor na zatáčky

To ovšem nebyl případ testovaného Defenderu 110 S D240 AWD. Pod kapotou mu tiše vrněl čtyřválcový turbodiesel o obsahu sice „pouhých“ dvou litrů, zato s výkonem 177 kW. Čtyři sta třicet točivých newtonmetrů se ochotně servíruje podle požadavků plynového pedálu, osmistupňová převodovka inteligentně řadí a vy se cítíte totálně nad věcí. Dálniční jízda je rychlá, bezpečná i tichá, na maximu točí motor pouhých 2 200 otáček.

A díky rozhledu jako z náklaďáku se na autostrádě cítíte jako její král. Pozor ale, když z ní sjedete. Držte volant oběma rukama, v zatáčce byste mohli být překvapeni, zvlášť pokud zapomenete kontrolovat rychlost, kterou Defender zdařile maskuje. Tentokrát nemůžeme napsat, že se „defík“ řídí jako osobák – hmotu auta cítíte v každé zákrutě, zvlášť pokud je silnice trochu zvlněná. To není výtka, k tomuhle typu aut takové jízdní vlastnosti patří...

Co se spotřeby týče, výrobce uvádí u silnějšího dvoulitru hodnoty 8,8 až 9,5 litru podle pneumatik (silniční/terénní). My jsme na silničních dvacetipalcích po 1 500 km na všech typech silnic i terénu odečetli 10,5 litru, což sice úplně nesedí, ale vůbec to nepovažujeme za marnotratný apetyt. Přece jen mluvíme o pořádném pětimetrovém kusu auta s vysokou karoserií. Konstruktéři se i tak snažili – například podvozek je kompletně plochý a zakrytý, což značně snižuje aerodynamický odpor.

V terénu kraluje

Mezi slovy Defender a terén bývalo vždy rovnítko, a tak to i zůstává. Jakmile vyjedete mimo silnici, je vám prakticky jedno, co máte pod koly. Všechny nerovnosti jsou odfiltrovány stylem „čím rychleji jedu, tím míň to uvnitř cítím“ a na dobrých terénních gumách si můžete dovolit opravdu hodně – a i na těch silničních jsme ho bez problémů protáhli mokrými loukami a polními cestami.

Použitá terénní technika je totiž impozantní, to Land Rover coby specialista opravdu umí. Ke stálému pohonu všech kol, který zvládá inteligentně přenášet točivý moment na tu nápravu, která to víc potřebuje, se připojuje redukční převodovka, při pomalé jízdě v terénu nedocenitelná. Náš exemplář měl vzduchové odpružení, řízené automatickým systémem Terrain Response, který neustále sleduje, po čem jedete, a volí nejvhodnější nastavení. Takže když jsme vyjeli mimo silnici, zvedl se podvozek o 7,5 centimetru (ze standardních 218 na 290 cm), naopak na dálnici se o čtyři čísla snížil. Nechybí také elektronický aktivní diferenciál zadní nápravy, který v bahně významně pomůže.

Kdo občas potřebuje do terénu a neumí to, ocení funkce, jako je asistent pro sjíždění strmých svahů nebo „terénní tempomat“ ATPC, který dovolí nastavit a udržovat stálou rychlost i v nejnáročnějších podmínkách v rychlostech od 1,8 km/h do 30 km/h. Podvozek se samočinně zvedne, i jakmile kamera detekuje vodní překážku – 3D ultrazvukový systém (senzory ve zpětných zrcátkách) sleduje hloubku brodu a upozorní, pokud by přesáhl povolených 90 cm.

Z věcí, které testovaný „defík“ neměl, ale na expedici se můžou hodit, by se nám líbil dálkově ovládaný naviják (4,5 t), který auto vytáhne až na vzdálenost 45 metrů. Vyplatí se také pořídit originální nafukovací střešní stan – střecha totiž unese až 300 kg.

Kolik za to?

Ceny Defenderu 90 začínají na 1,3 a delší testované „stodesítky“ na necelých 1,5 milionu Kč; ovšem testované auto se spoustou příplatkové luxusní a terénní výbavy vyšlo na 2,1 milionu. To není málo, kupcům to ale zjevně nevadí. Reinkarnace legendy v úplně jiném stylu možná pár potenciálních kupců odradila, víc jich ale přilákala. Svědčí o tom i čísla objednávek. Sázka na jinakost tedy zjevně vyšla.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

BLOG: Zelené sny bohatých jsou bičem na chudé

Celé to zelené šílenství směřuje k tomu, že hrstka hodně bohatých bude ještě bohatší, pár milionů celkem bohatých bude...

Nasadit auta na ramena a jít. Siláci soutěžili na Krymu

Siláci poměřovali síly v krymském Sevastopolu v soutěži nazvané poeticky „Lidé silnější než stroje“. Ruští vazouni to...

Není hybrid jako hybrid. Jednodušší je lepší a dává větší smysl

Premium Hybridním automobilům patří budoucnost, zvláště v Evropě, kde jsou od letošního roku nastavena přísná emisní pravidla....

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...