Drsňák, ale i navoněná stylovka: Land Rover Defender v akci

  10:00
Původní Defender vydržel ve výrobě dlouhých třicet tři let. Po čtyřleté přestávce se legendární model vrátil. Úplně jiný vzhledem i technikou bude lákat také úplně jiný druh zájemců.

Říkalo se, že skončí. Definitivně. A že se nikdy nevrátí. O čtyři roky později bylo všechno jinak. Daniel Craig se do role Jamese Bonda vrátil. A v poslední bondovce Není čas zemřít naskočil do nového Land Roveru Defender, který na tom byl úplně stejně jako on – když v roce 2016 končil, tvrdilo se, že definitivně. Bez náhrady.

Teď je zpět. Ale na rozdíl od Bonda už to není úplně on. Zatímco agent 007 se nikdy nemění, z legendárního „defíku“ nezůstal šroubek na šroubku. Z praktického, nepohodlného, drsného offroadu pro lesáky a vojáky se stalo fajnové, stylové SUV. Hodně stylové. „Pochozí“ plechy na kapotě jsou jen na ozdobu, na plast určitě nestoupejte; oko potěší milé detaily jako střešní oválné okno ve stylu starého defenderu. Rezerva na pátých dveřích je stylová, ale i praktická, nezabírá místo v kufru. A že vám přijde divný kryt na bočním okně v kufru? Tam při koupi expedičního balíčku přijdou kanystry na vodu...

Nový Defender se narodil do jiné doby než ten původní. Ve 108stránkovém katalogu je nabídce motorů věnována jediná stránka s velice stručným popisem, z něhož je jasné, že motor je čímsi, co ve vozidle být musí, nutným zlem, bez něhož by to jaksi, ehm, nejelo. Moderní zákazníky moc nezajímá – na rozdíl od konektivity a technologií, dělajících z auta skvěle ozvučený chytrý telefon na kolech; katalog to rozebírá na 13 stranách. Další pak pitvají individualizaci, personalizaci, legrácky a cool věcičky. Až má člověk pocit, že se bavíme o úplně jiném autě než o Land Roveru Defender, kdysi drsném offroadu...

Široká mezera mezi předními sedadly může vypadat divně, není ale samoúčelná – můžete si nakonfigurovat rozložení sedadel 3+3, stejně jak to míval starý Defender, možná je taky sedmimístná verze. Praktická je také police před spolujezdcem s USB nabíječkou na mobil i mechanické otočné ovladače klimatizace. Infotainment je rychlý a ovládá se intuitivně, jeho součástí je i interaktivní 12,3“ displej před řidičem.

Kufr není až tak velký, 857 litrů je měřeno až po střechu, pokud byste použili dělicí mřížku. Šířka kabiny stačí na tři dětské sedačky, dvě krajní uchytíte na vestavěná oka Isofix.

Poprvé bez rámu

To bychom ale automobilce křivdili – terénním schopnostem věnuje další podstatnou část katalogu. Nalákat nové zákazníky na starou značku a styl vlastně není špatná myšlenka; dělají to i jiní, v podstatě jediní soupeři: Jeep Wrangler a Mercedes třídy G. U Land Roveru na to ale šli jinak: rozhodli se obětovat nosný rám, který dělá offroad offroadem a jejž si zmíněné legendy zachovaly – a vsadili na samonosnou karoserii. Respektive na klec z pevného leteckého hliníku, takzvaný monokok, podle výrobce třikrát pevnější než jakýkoli rám. Možná, ale při praktickém testu v terénu tak úplně nezapůsobil – při velkém křížení karoserie slyšitelně povrzávala, těžko říci, třeba jen pracovaly interiérové plasty.

I klasické pevné nápravy jsou minulostí, nahradilo je nezávislé zavěšení kol, odpružené buď vzduchovými měchy, nebo klasickými pružinami. Trvanlivost a výdrž v těžkém terénu bude jistě horší, výhodou je ovšem výrazné zlepšení jízdních vlastností.

Bez loktu z okýnka

Expedici do Rumunska Defender bez problémů zvládne, ostatně výrobce tvrdí, že před schválením výroby prošel 62 tisíci testy v extrémních podmínkách a v teplotách od -40 do +50 stupňů. Uvidíme, co řeknou armádní experti; ozbrojené složky bývaly vždy tradičním odběratelem defenderů v různých úpravách, včetně bojových a užitkových. Pokud uznají Defender za vhodný do výzbroje, bude to známka skutečné trvanlivosti; vždyť v české armádě slouží stále vozy nakoupené v roce 1995.

Část svého kouzla tedy „defík“ ztratil, na oplátku však získal výhody, o nichž si mohl originál nechat zdát. Vzpomínkou je třeba vpravdě zemědělské ovládání, příšerný posaz za volantem, u nebritské verze natlačeným nepřirozeně doleva, takže řidičův loket byl v permanentním kontaktu s bočním okénkem. Stejně tak zmizel předpotopní manuál, novou generaci už koupíte výhradně s osmistupňovým automatem. A nová architektura umožňuje třeba zastavět úsporný plug-in pohon, s nímž auto pojede čistě na elektřinu.

Pozor na zatáčky

To ovšem nebyl případ testovaného Defenderu 110 S D240 AWD. Pod kapotou mu tiše vrněl čtyřválcový turbodiesel o obsahu sice „pouhých“ dvou litrů, zato s výkonem 177 kW. Čtyři sta třicet točivých newtonmetrů se ochotně servíruje podle požadavků plynového pedálu, osmistupňová převodovka inteligentně řadí a vy se cítíte totálně nad věcí. Dálniční jízda je rychlá, bezpečná i tichá, na maximu točí motor pouhých 2 200 otáček.

A díky rozhledu jako z náklaďáku se na autostrádě cítíte jako její král. Pozor ale, když z ní sjedete. Držte volant oběma rukama, v zatáčce byste mohli být překvapeni, zvlášť pokud zapomenete kontrolovat rychlost, kterou Defender zdařile maskuje. Tentokrát nemůžeme napsat, že se „defík“ řídí jako osobák – hmotu auta cítíte v každé zákrutě, zvlášť pokud je silnice trochu zvlněná. To není výtka, k tomuhle typu aut takové jízdní vlastnosti patří...

Co se spotřeby týče, výrobce uvádí u silnějšího dvoulitru hodnoty 8,8 až 9,5 litru podle pneumatik (silniční/terénní). My jsme na silničních dvacetipalcích po 1 500 km na všech typech silnic i terénu odečetli 10,5 litru, což sice úplně nesedí, ale vůbec to nepovažujeme za marnotratný apetyt. Přece jen mluvíme o pořádném pětimetrovém kusu auta s vysokou karoserií. Konstruktéři se i tak snažili – například podvozek je kompletně plochý a zakrytý, což značně snižuje aerodynamický odpor.

V terénu kraluje

Mezi slovy Defender a terén bývalo vždy rovnítko, a tak to i zůstává. Jakmile vyjedete mimo silnici, je vám prakticky jedno, co máte pod koly. Všechny nerovnosti jsou odfiltrovány stylem „čím rychleji jedu, tím míň to uvnitř cítím“ a na dobrých terénních gumách si můžete dovolit opravdu hodně – a i na těch silničních jsme ho bez problémů protáhli mokrými loukami a polními cestami.

Použitá terénní technika je totiž impozantní, to Land Rover coby specialista opravdu umí. Ke stálému pohonu všech kol, který zvládá inteligentně přenášet točivý moment na tu nápravu, která to víc potřebuje, se připojuje redukční převodovka, při pomalé jízdě v terénu nedocenitelná. Náš exemplář měl vzduchové odpružení, řízené automatickým systémem Terrain Response, který neustále sleduje, po čem jedete, a volí nejvhodnější nastavení. Takže když jsme vyjeli mimo silnici, zvedl se podvozek o 7,5 centimetru (ze standardních 218 na 290 cm), naopak na dálnici se o čtyři čísla snížil. Nechybí také elektronický aktivní diferenciál zadní nápravy, který v bahně významně pomůže.

Kdo občas potřebuje do terénu a neumí to, ocení funkce, jako je asistent pro sjíždění strmých svahů nebo „terénní tempomat“ ATPC, který dovolí nastavit a udržovat stálou rychlost i v nejnáročnějších podmínkách v rychlostech od 1,8 km/h do 30 km/h. Podvozek se samočinně zvedne, i jakmile kamera detekuje vodní překážku – 3D ultrazvukový systém (senzory ve zpětných zrcátkách) sleduje hloubku brodu a upozorní, pokud by přesáhl povolených 90 cm.

Z věcí, které testovaný „defík“ neměl, ale na expedici se můžou hodit, by se nám líbil dálkově ovládaný naviják (4,5 t), který auto vytáhne až na vzdálenost 45 metrů. Vyplatí se také pořídit originální nafukovací střešní stan – střecha totiž unese až 300 kg.

Kolik za to?

Ceny Defenderu 90 začínají na 1,3 a delší testované „stodesítky“ na necelých 1,5 milionu Kč; ovšem testované auto se spoustou příplatkové luxusní a terénní výbavy vyšlo na 2,1 milionu. To není málo, kupcům to ale zjevně nevadí. Reinkarnace legendy v úplně jiném stylu možná pár potenciálních kupců odradila, víc jich ale přilákala. Svědčí o tom i čísla objednávek. Sázka na jinakost tedy zjevně vyšla.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

Česká firma nabízí elektromobily s výměnnými bateriemi, používá je Rohlík

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze určeném pro městský provoz vymění prostřednictvím automatizované výměnné stanice během tří minut. Řešení...

23. dubna 2025

Auta Čechů jsou černobílá nuda a padesát odstínů šedi. Barevná budou vzácná

V Česku se nejvíc prodávají nová auta v šedé barvě, která tvoří třetinu trhu. Ještě před deseti lety byly nejoblíbenější bílé vozy s podílem 29 procent. Šedá vystřídala bílou zhruba před pěti lety,...

23. dubna 2025

KVÍZ: Vejtřaska, kachna nebo prchající stan! Jak znáte přezdívky aut?

Soutěž

Přezdívky aut jsou jedinečným způsobem, jak lidé vnímají design, povahu nebo příběhy svých čtyřkolových miláčků. Někdy jsou láskyplné, jindy až nelítostné. Jak si s nimi poradíte v tomto kvízu?...

vydáno 23. dubna 2025

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

22. dubna 2025,  aktualizováno  15:49

Čínské tříválce v naháči i supersportu válí. Protáhli jsme je na okruhu

CFMOTO zažívá v poslední době obrovský boom a v počtu v ČR prodaných strojů poměrně zdatně válcuje veškerou konkurenci. Zatímco dřív se snažil upoutat především cenou, v poslední době přichází s...

22. dubna 2025

Polovina dotázaných řidičů přiznává, že vědomě překračuje rychlost

Odborníci na bezpečnost dopravy, ale i policisté s železnou pravidelností upozorňují na to, že příliš vysoká rychlost je extrémně nebezpečné a každoročně má na svědomí řadu životů. Přesto však v...

22. dubna 2025

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.