Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kolínská fabrika má zůstat Toyotě, Francouzi tam s malými auty skončí

Francouzská automobilka PSA Group a japonská Toyota se rozhodly, že do roku 2021 ukončí společnou výrobu malých aut. Bez uvedení zdroje to napsal francouzský list Les Echos. Toyota pak v rámci dohody koupí podíl PSA v jejich společném závodě Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) v Kolíně.

Toyota Aygo | foto: Toyota

Mluvčí PSA v reakci na zprávu sdělil, že původní dohoda o společném podniku v Kolíně, podepsaná v lednu 2002, zahrnuje klauzuli, která umožňuje každému z partnerů přehodnotit své postavení v daném okamžiku. „Jsme v tomto procesu hodnocení. Nic se nerozhodlo,“ sdělil mluvčí písemně agentuře Reuters.

Podle francouzského listu chtějí automobilky naopak rozšířit spolupráci ve výrobě lehkých užitkových vozidel ve Francii a ve Španělsku.

TPCA vyrábí malé vozy značky Peugeot, Citroën a Toyota. Kapacita závodu je 330 000 aut ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009. Letos má vyrobit přes 200 000 aut. Ve společnosti pracuje zhruba 2 700 lidí a firma je jedním z největších exportérů v České republice a zároveň největším zaměstnavatelem v kolínském regionu.

TPCA Toyota Peugeot Citroën je společným podnikem Toyota Motor Corporation a PSA Group s rovnocenným podílem 50 %. Výrobní procesy v továrně obstarává japonská značka.

Nová generace měla z Kolína vyjíždět od roku 2020. Automobilky ovšem i proto, že je poptávka po miniautech stále menší, musí přehodnotit strategii.

„To, zda bude Toyota pokračovat ve spolupráci i ve třetí generaci, závisí na tom, zda se obě společnosti dohodnou na dalším směřování tohoto modelu. Pokud najdeme společnou strategii, můžeme pokračovat. Pokud budeme mít rozdílné představy, tak by to mohlo být důvodem, proč to zastavit,“ řekl na začátku října na autosalonu v Paříži předseda společnosti Toyota Europe Didier Leroy.

Nejmenší vozy jsou pro automobilky okrajovými kategoriemi. Pro snížení nákladů na vývoj a výrobu spolupracují napříč trhem.

Se stále přísnějšími emisními limity malá auta přestávají dávat smysl automobilkám i zákazníkům. „Nové normy snižují průměrné flotilové emise na úroveň, které dnes dosahují jen ty nejmenší modely s konvenčními technologiemi pohonu. Po roce 2020 budou pak automobilky i do těchto nejlevnějších a nejjednodušších aut nuceny nasazovat složité a drahé technologie, jako například komplikované systémy čištění výfukových plynů či hybridní pohony. Vzhledem k extrémně nízké marži u těchto vozidel a vysoké citlivosti zákazníka na cenu tím ovšem tato auta zdraží na úroveň, kdy se stanou neprodejná. V konečném důsledku tak hrozí, že tato kategorie vozidel na trhu zcela vymizí,“ vysvětluje pro iDNES.cz Zdeněk Petzl, ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP. Analýzu čtěte zde.

Les Echos píše, že odchod PSA ze závodu v Kolíně dává smysl, protože PSA nedávno koupila firmu Opel, jejíž továrny nejedou na plnou kapacitu. Je také zřejmé, že Toyota kvůli brexitu bude pravděpodobně potřebovat závod v Kolíně více než PSA.

„Kolíňata“ v číslech

Automobilku u Kolína od února 2005 opustily přes tři miliony aut

  • Japonská automobilka Toyota a francouzský koncern PSA Peugeot Citroën začaly spolupráci na výrobě malých automobilů zvažovat v roce 2000. O umístění nové továrny se kromě Česka ucházelo mimo jiné Polsko, rozhodnutí padlo v prosinci 2001. Ve prospěch lokality v Ovčárech u Kolína hrálo i to, že byla připravena tamní zóna, původně chystaná pro nový závod BMW (ten nakonec vznikl v Lipsku).
  • Investice do továrny Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) přesáhly 20 miliard korun, další miliardy korun pak investovali do svých výrobních provozů v průmyslové zóně subdodavatelé automobilky. Investice patřila k nejvyšším v historii ČR. Lákadlem pro Toyotu, PSA i další výrobce byly státní pobídky, které dosáhly přibližně dvou miliard korun. Státní příspěvek mohl být vyšší, TPCA jej také kvůli hospodářské krizi a slabšímu odbytu plně nevyčerpala.
  • Výstavba továrny byla zahájena 10. dubna 2002, místo tradičního poklepání na základní kámen se zasypávaly zeminou stromky v přistavených květináčích. Mezi hosty, kteří se chopili lopaty, patřil i tehdejší premiér Miloš Zeman. Pro jeho vládu byl zisk japonsko-francouzské investice jedním z největších hospodářských úspěchů. Zkušební provoz byl v továrně zahájen v prosinci 2004, sériová výroba začala 28. února 2005 a oficiální otevření se uskutečnilo o tři měsíce později, 31. května 2005.
  • V souvislosti s výstavbou továrny byla posílena dopravní infrastruktura. Kromě železniční vlečky k nedaleké trati Poděbrady-Kolín nebo obchvatu Ovčár bylo pro TPCA důležité i napojení na dálnicí D11, jež bylo zpočátku provizorní. Dálnice byla v úseku mezi sjezdem za Poděbrady a Chlumcem nad Cidlinou otevřena alespoň v polovičním profilu až v prosinci 2005.
  • Pro město Kolín byl příchod automobilky pozitivním jevem, továrna totiž poskytla práci více než 3 500 zaměstnanců. Zároveň město dodnes tíží dluhy, které mu vznikly při budování zóny a také při výstavbě 851 bytů, určených pro zaměstnance TPCA. Někdejší vedení radnice počítalo s pomocí vlády, kterou mělo údajně přislíbenou. Ta však nepřišla a zhruba miliardový dluh zůstal městu. Na konci letošního roku by se dluh měl snížit na 422 milionů korun, úvěr bude Kolín splácet ještě deset let.
  • TPCA od počátku produkuje tři modely - Toyota Aygo, Peugeot 107 (od nové generace představené v roce 2014 nese označení 108) a Citroën C1. Vozy první generace byly téměř identické, vzájemně se od sebe daly rozeznat zejména díky přední části. Ve druhé generaci se už od svých francouzských „sourozenců“  Toyota výrazně odlišuje, má mnohem ostřejší kontury. Dodnes bylo vyrobeno přes 3,3 milionu minivozů, na každou z trojice značek historicky připadá přibližně třetina výroby. V posledních letech se vyrábí mnohem více toyot (loni zhruba 90 000, francouzské značky odebraly po 54 500 autech).
  • Rekord zaznamenala továrna v roce 2009 (332 489 aut). Po konci takzvaného šrotovného v západní Evropě, kvůli sílící konkurenci (s vlastním minivozem prodávaným také pod značkami Škoda a Seat přišel v roce 2011 koncern Volkswagen) i v důsledku pomalu zastarávající techniky však výroba v TPCA klesala až na 185 127 aut v roce 2013. S nástupem druhé generace sice přišlo zlepšení, výroba se nicméně už ani nepřiblížila třísettisícové hranici, nejlepší byl rok 2016 se zhruba 220 000 vyrobenými auty, loni produkce klesla pod 200 000.
  • Nejvíce z více než 3,3 milionu minivozů vyrobených v TPCA do konce roku 2017 se prodalo ve Francii (přes 600 000), následují Británie (582 000), Itálie (495 000) a Německo (359 000). V České republice se prodal jen zlomek produkce továrny.
Autoři: ,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...