ANALÝZA: Koho za Kabaně? Musí to být designérské eso světového formátu

Škoda se už dávno zbavila stigmatu motoristické bizarnosti z bývalého východního bloku a roli v tom sehrál také design. Šťastnou shodou okolností zafungovala značka v Mladé Boleslavi jako inkubátor talentů, že kterého vzešly opravdové hvězdy světového designu.
Asi nejoceňovanějším aktuálním modelem Škody, co se vzhledu týče, je nyní Superb.

Asi nejoceňovanějším aktuálním modelem Škody, co se vzhledu týče, je nyní Superb. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Najít náhradu za Jozefa Kabaně, který po devíti letech opouští post šéfdesignéra Škody (podrobnosti čtěte zde), nebude snadné. A rozhodně se značka nesmí držet při zdi.

Po bitvě

„Proč jsme tak úspěšní? Také proto, že Škoda udělala méně chyb než ostatní,“ řekl pro iDNES.cz před nedávnem šéf automobilky Berhnard Maier. Minimálně ve výběru designérů mají manažeři Škody šťastnou ruku. Najít kvalitní náhradu za Jozefa Kabaně bude ovšem velmi složité. Už proto, že kohokoliv dalšího budou s tímto slovenským esem, které ve Škodovce plně dorostlo ve hvězdu světového formátu, srovnávat.

Renomovaný magazín Cardesignnews, specializovaný na automobilový design, označil jeho přestup za jednu z největších událostí letošního roku. „BMW ulovilo hvězdu koncernu VW,“ píše. Kabaň na pozici šéfdesignéra nahradí Karima Habiba, který po dvaceti letech u mnichovské značky na vlastní žádost skončil před několika týdny a podle spekulací se objeví u některé z čínských značek. Mimochodem, je to za posledních několik měsíců už třetí designér, který odešel z vrcholových pozic u BMW. A právě Čína nyní mohutně loví designérská esa zavedených výrobců.

Kabaň znenadání oznámil svůj odchod spolupracovníkům ve středu ráno a v poledne už to bylo na veřejnosti. A z pochopitelných důvodů už se v designstudiu, kde působil od roku 2007, neukáže. Pro Jozefa Kabaně je Boleslav zkrátka uzavřenou kapitolou.

Informace iDNES.cz ze zákulisí se shodují na tom, že za odchodem opravdu nestálo vlažné přijetí faceliftu Octavie třetí generace. Čtyřiačtyřicetiletý slovenský designér prostě chtěl po 24 letech v koncernu Volkswagen změnit ovzduší. Než se dohodl s BMW, měl údajně téměř dohodnutý přestup k Audi (před Škodovkou tam byl šéfdesignérem exteriérů, jeho dílem je první generace modelu Q5).

Kdo by ho mohl nahradit? Veřejnost spekuluje, ale jasno podle všeho nemá ani vedení značky. Přinášíme několik čistě spekulativních redakčních tipů. Nezakládají se na oficiálních informacích, ani to nejsou drby ze zákulisí, spíše naznačují možné scénáře.

Každopádně se změna neprojeví okamžitě. Kabaňovy Škodovky bude díky asi pětiletému vývojovému cyklu nových modelů značka představovat přibližně do roku 2020.

Škoda Kodiaq Scout
Škoda Octavia po faceliftu

Nejnovějším modelem s Kabaňovým designem je Kodiaq, čerstvý je facelift Škody Octavie.

Varianta I: Domácí jistota

Tato varianta je asi nejpravděpodobnější. Vedení značky a šéfdesignér koncernu Michael Mauer (původně šéfdesignér Porsche, předtím byl u Mercedesu, Saabu, Smartu) bude podle všeho při výběru nástupce konzervativní, jak je u německé skupiny zvykem (vymyká se asi jen Seat v dobách před zhruba deseti patnácti lety, kdy lovil u italských značek) a vybere buď někoho, kdo už v koncernových studiích koncernu je, nebo sáhne přímo mezi designéry Škody (působí tam lidé z celého světa). Přece jen je koncern VW německá firma se silným smyslem pro hierarchizaci a ctí klasický systematický kariérní postup. Navíc jsou aktuální šéfové celého koncernu i Škody odchováni u Porsche, kde se na vrcholové pozice propracovali postupně, takže mají tuto praxi silně zažitou.

Na pozici šéfdesignéra exteriérů je v Mladé Boleslavi Karl Neuhold, charismatický dlouholetý člen týmu, který byl ostatně také u toho, když vznikal stávající úspěšný designový jazyk škodovek. A když už bývá jmenován na pozici šéfdesignéra člověk „z domu“, bývá to velmi často právě šéf designu exteriérů.

Škoda Yeti GreenLine
Škoda Superb V6
Škoda Octavia na LPG

Výběr může ovlivnit také to, že koncern Volkswagen na podzim uzavřel své designérské centrum v kalifornské Santa Monice, které vedl Jens Manske. Že vám to jméno něco říká? Ano, dva roky byl šéfdesignérem Škody před Kabaněm. Z jeho éry je původní velmi povedená a úspěšná původní podoba SUV Yeti a také Superb druhé generace, který dnes v okouzlení z třetí generace někteří pomlouvají, ale ve své době by maximem možného a rozhodně to nebyl průšvih. A jen pro zajímavost: ze závěru Manskeho kariéry u Škody pochází facelift Octavie druhé generace, který ve své době budil stejné vášně jako nyní čtyři světla u aktuální Octavie od odcházejícího Kabaně.

Fabio Filippini

Varianta II: Nový vítr

Fabio Filippini je superstar automobilového designu (rozhovor s ním čtěte zde). Charismatický Ital je nyní v podstatě volný. Byl šéfdesignérem Pininfariny (nyní je poradcem šéfa firmy) a předtím maloval renaulty, takže má i zkušenost s běžnou velkosériovou produkcí. Studio, nad jehož věhlas na světě není, stále patří ke světové špičce, i když Italové obecně za poslední dvě dekády zažili ústup ze slávy. Filippini je obrovská osobnost se zkušenostmi z celého světa, má za sebou mimo jiné působení v Japonsku. A podle všeho se mohl potkat v minulosti i s Kabaněm. V dobách, kdy byl slovenský designér exteriérů u Volkswagenu, totiž Filippini pracoval u Volkswagenu na interiérech (v letech 1997 - 2000, Kabaň byl u koncernu VW od roku 1993).

Obsazení takového esa do Škodovky nemusí být takovým nesmyslem, jak se na první pohled zdá. Značka za poslední dvě dekády překonala ta nejoptimističtější očekávání. Je z ní sebevědomá firma, která působí na světových trzích. A řízením osudu (možná se štěstím) se u ní vystřídala jména, která jsou dnes v designu hvězdami (čtěte více zde). Stvrzuje to právě i Jozef Kabaň, který u Škody vyrostl v eso světového formátu a nová pozice šéfdesignéra BMW je v mnoha ohledech opravdovým vrcholem. I z toho pohledu je angažmá špičkového renomovaného designéra, jako je Filippini, pro Škodu nutnost. Malé cíle si prostě značka klást nesmí. „Kabaň vytvořil jedinečný designérský jazyk, který je podle některých aktuálně nejúspěšnější z koncernu VW,“ píše Cardesignnews.

Filippini by jako člověk přicházející úplně zvenčí navíc mohl přinést nové nápady. Jen tak mimochodem: s Giugiarovým Italdesignem a dnes už neexistujícím Bertonem už škodováci v minulosti spolupracovali, se studiem Pininfarina (třetím z nejslavnějších italských designstudií) ovšem ve spojení nebyli nikdy.

Automobilový designér Branislav Maukš

Varianta III: Dobrý známý

Devětatřicetiletý slovenský designér (rozhovor s ním čtěte zde) Branislav Maukš prokázal velký talent na významných pozicích v evropských studiích, začínal u Fordu, kde je jeho dílem například interiér modelu B-MAX. Renomé však získal hlavně jako designér Pininfariny a šéfem mu byl právě Filippini. Maukš do věhlasného italského studia nastoupil v roce 2007 a maloval hlavně ferrari. První, na kterém pracoval, bylo 458 Spider. Čistě jeho projektem je Ferrari P540 (unikát stavěný na přání). Na většině ostatních, včetně nikdy neprezentovaných jednokusových unikátů stavěných pro boháče z celého světa, se podílel. Jeho dílem je také facelift Ferrari California a design Maserati GranCabrio. Nyní vede třetím rokem studio Aufeer Design (patří pneumatikářské firmě Matador), usazené v Mladé Boleslavi, ze kterého buduje „českého Pininfarinu“.

Maukšovou výhodou je, že prostředí ve Škodě velmi dobře zná, takže je také známý i managementu značky. Jako šéfdesignér studia, které je velkým dodavatelem deignérských prací pro Škodu, je s automobilkou v neustálém kontaktu. Studio pod jeho vedením nabralo na síle a také upevnilo vazbu jak na Škodu, tak na další významné klienty nejen z autoprůmyslu. Aufeer má teď přímo v boleslavské Česaně (vývojové centrum Škody) usazených několik designérů.

Ještě jako šéfdesignér Škody představil Kabaň pro Idnes.cz novou Octavii:

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Nabíjecí hybridní toyota je úsporná, ladná a excentricky nepraktická

Toyota C-HR druhé generace v plug-in hybridní verzi je symbolickým krokem od hybridu – který je synonymem značky – k čisté elektrifikaci. Moderní excentrický design však nese pár kompromisů, které v...

Auto zapadlo v blátě nebo písku a nejede dál. Vyprostěte ho sami

Zkušení řidiči si s vyproštěním auta nejspíš poradí, pro ty ostatní máme pár rad, jak auto z nepříjemné situace dostat. Triků existuje hned několik.

14. července 2025

BYD má vychytaný nabíjecí hybrid za dobrou cenu. Na ovládání si musíte zvykat

BYD je značka, která už dávno přestala být „jen ta čínská“. Elektrický svět ji zná jako giganta, který chrlí elektromobily ve velkém a tlačí je do všech končin. I do Evropy. Teď začíná dobývat český...

14. července 2025

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

14. července 2025

Krása švédských škatulí. Hranaté i kulatější kombíky Volva dováděly v Sosnové

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Jenže s nimi je amen, automobilka s nimi končí, dnešním zákazníkům prý víc vyhovují SUV. Na srazu švédských aut na okruhu v Sosnové u...

13. července 2025

Český prezident domlouvá zápůjčku přelomové motorky. Jediný originál je v Římě

Prezident Petr Pavel tento týden při návštěvě Historického muzea vojenských motorových vozidel v Římě tlumočil nabídku firmy Škoda Auto, jež chce zrenovovat tamní exponát historického motocyklu...

13. července 2025

Auto je plné a kufr nejde zaklapnout. Řešení je překvapivě snadné

Pomalu se chystáte na návrat z dovolené, kufr vozu už je po strop naložený zavazadly, ale při zavírání přijde problém – zámek víka zavazadelníku zničehonic přestal spolupracovat a kufr nejde zavřít....

12. července 2025

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.