Autofotka týdne: První gumy se řežou ručně. Řezbář se to učí dva roky

aktualizováno 
Obutí na auto vyrábí stroje, než však doputuje nová pneumatika do sériové produkce, je třeba najezdit miliony testovacích kilometrů. U prototypů pneumatik je dezén ruční prací specializovaných řezbářů.

Naučit se ručnímu vyřezávání pneumatik trvá thruba dva roky, zhotovené kusy od zkušeného řezbáře se pak liší jenom v malých detailech. | foto: Continental Barum

Koncept vývoje a testování nových zimních pneumatik poodhalil výrobce Continental v rámci letošního ContiTechnikFora, které se konalo v prosinci poblíž severního polárního kruhu ve Švédsku.

V koncernu Continental se této práci věnuje tým sedmnácti odborníků ze specializovaného oddělení. Běhoun nových prototypů se přitom ručně vyřezává do dezénových bloků podle počítačového návrhu. "Nové modely pneumatik se nevyrábějí ve formách, ale ručně. Nová forma pro pneumatiku je prostě příliš drahá," vysvětluje vedoucí centra prořezávání pneumatik Rainer Hein.

Jeho dílnou projde každý rok na dva tisíce kusů. Podle jeho slov patří mezi nejdůležitější dovednosti řezače pneumatik schopnost pečlivé a velice precizní práce, jistá ruka a mistrovská trpělivost.

Běhoun prototypů se ručně vyřezává do dezénových bloků podle počítačového...

Běhoun prototypů se ručně vyřezává do dezénových bloků podle počítačového návrhu. Pro testování se vyrábí až dvacet různých sad pneumatik.

Vyrobit letní pneumatiku vyžaduje v průměru šest hodin práce, zatímco složitější zimní pneumatika může zabrat až celých 40 hodin. Jedna sada pneumatik však pro testování nestačí, pro všechny zkoušky je občas nutné vyřezat více než 20 sad nových pneumatik.

Naučit se správnou techniku prořezávání pneumatik trvá dva roky, dokončené pneumatiky od zkušeného řezbáře se pak od sebe odlišují pouze drobnými detaily.

Každý nový model pneumatik od velkých výrobců jde do prodeje až poté, co testovací jezdci najezdí s vyřezávanými pneumatikami zhruba milion kilometrů. Dalších několik milionů kilometrů pak prověřují speciální stroje, které simulují různé způsoby opotřebení.

Výrobce se při testování zaměřuje na čtyři nejdůležitější aspekty: přilnavost, zatížení, pružnost a tuhost. Tyto vlastnosti se pak upravují podle podmínek, ve kterých bude připravovaná pneumatika používána. Zimní pneumatiky by sice měly dosahovat nejlepších výsledků na sněhu a ledu, ale podmínky středoevropské zimy nutí výrobce pamatovat i na dobrou ovladatelnost na mokru a v neposlední řadě na co nejkratší brzdné dráhy na vodě i na suchu. Důležitou roli hraje také hlučnost pneumatik, která je od zavedení EU štítkování jedním z faktorů ovlivňujících spotřebitelské chování.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky
Premium

Odhalte tajemství znaků automobilek. Volkswagen ho právě mění

Volkswagen má nové logo. Kruh obsahující písmena VW má plochý dvourozměrný design, je jasnější a má symbolizovat...

Nizozemsko kvůli emisím sníží rychlostní limit na 100 km/h

Nejprve se nizozemská vláda dozvěděla, že se zemi nepodaří do roku 2030 splnit stanovené klimatické cíle. Snižování...

Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz