Autofotka týdne: První gumy se řežou ručně. Řezbář se to učí dva roky

aktualizováno 
Obutí na auto vyrábí stroje, než však doputuje nová pneumatika do sériové produkce, je třeba najezdit miliony testovacích kilometrů. U prototypů pneumatik je dezén ruční prací specializovaných řezbářů.

Naučit se ručnímu vyřezávání pneumatik trvá thruba dva roky, zhotovené kusy od zkušeného řezbáře se pak liší jenom v malých detailech. | foto: Continental Barum

Koncept vývoje a testování nových zimních pneumatik poodhalil výrobce Continental v rámci letošního ContiTechnikFora, které se konalo v prosinci poblíž severního polárního kruhu ve Švédsku.

V koncernu Continental se této práci věnuje tým sedmnácti odborníků ze specializovaného oddělení. Běhoun nových prototypů se přitom ručně vyřezává do dezénových bloků podle počítačového návrhu. "Nové modely pneumatik se nevyrábějí ve formách, ale ručně. Nová forma pro pneumatiku je prostě příliš drahá," vysvětluje vedoucí centra prořezávání pneumatik Rainer Hein.

Jeho dílnou projde každý rok na dva tisíce kusů. Podle jeho slov patří mezi nejdůležitější dovednosti řezače pneumatik schopnost pečlivé a velice precizní práce, jistá ruka a mistrovská trpělivost.

Běhoun prototypů se ručně vyřezává do dezénových bloků podle počítačového...

Běhoun prototypů se ručně vyřezává do dezénových bloků podle počítačového návrhu. Pro testování se vyrábí až dvacet různých sad pneumatik.

Vyrobit letní pneumatiku vyžaduje v průměru šest hodin práce, zatímco složitější zimní pneumatika může zabrat až celých 40 hodin. Jedna sada pneumatik však pro testování nestačí, pro všechny zkoušky je občas nutné vyřezat více než 20 sad nových pneumatik.

Naučit se správnou techniku prořezávání pneumatik trvá dva roky, dokončené pneumatiky od zkušeného řezbáře se pak od sebe odlišují pouze drobnými detaily.

Každý nový model pneumatik od velkých výrobců jde do prodeje až poté, co testovací jezdci najezdí s vyřezávanými pneumatikami zhruba milion kilometrů. Dalších několik milionů kilometrů pak prověřují speciální stroje, které simulují různé způsoby opotřebení.

Výrobce se při testování zaměřuje na čtyři nejdůležitější aspekty: přilnavost, zatížení, pružnost a tuhost. Tyto vlastnosti se pak upravují podle podmínek, ve kterých bude připravovaná pneumatika používána. Zimní pneumatiky by sice měly dosahovat nejlepších výsledků na sněhu a ledu, ale podmínky středoevropské zimy nutí výrobce pamatovat i na dobrou ovladatelnost na mokru a v neposlední řadě na co nejkratší brzdné dráhy na vodě i na suchu. Důležitou roli hraje také hlučnost pneumatik, která je od zavedení EU štítkování jedním z faktorů ovlivňujících spotřebitelské chování.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Česko je světová velmoc v produkci senzorů pro auta. Vyrábí je v Rakovníku

Pokud máte na svém novém voze čelní kameru, dešťové čidlo nebo parkovací senzory, s velkou pravděpodobností pochází z...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Volkswagen zvažuje prodej nebo nabídku akcií Lamborghini

Automobilová skupina Volkswagen uvažuje o budoucnosti své značky luxusních aut Lamborghini, včetně jejího prodeje či...

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Najdete na iDNES.cz