Elektrická éra Renaultu začíná
Renault je jednou ze značek, která přepíná na elektrickou trakci nejvehementněji. Alespoň to deklaruje. Tradiční model Megane tak bude nově zcela elektrický. V Mnichově má auto světovou premiéru. Objednávky budou otevřené od února 2022, prodej zahájí v březnu. Otazníky se vznášejí nad stávajícím meganem. Prozatím odhadujeme, že ho automobilka ponechá v nabídce do chvíle, kdy ho z výroby vyženou nové ekonormy.
Renault se v disciplíně elektrifikace chlubí více než 10 miliardami „e-kilometrů“ najetých 400 000 prodanými bateriovými vozy. „Nový Megane E-Tech je výsledkem technologického náskoku a strategického plánu Renaulution. Jde o první model 100% ‚made in ElectriCity’, nového evropského průmyslového hubu v oblasti elektromobility, vytvořeného Skupinou Renault na severu Francie,“ popisuje mluvčí značky pro český trh Jitka Skaličková.
Výhradně elektrický megane spočívající na nové bateriové platformě značky je 4,21 metru dlouhý a má 2,7metrový rozvor. Chlubí se rekordně tenkou baterií v podlaze, ta má pouze 110 mm, což umožnilo zachovat proporce klasického hatchbacku (výška je 1,5 metru).
Velká dvacetipalcová kola, ochrana podvozku a podběhů a vysoká linie karoserie odkazují na crossovery. Svažující se střecha, široký rozchod kol a zapuštěné kliky dveří připomínají kupé. V kabině zaujmou velká křesla i mohutná zadní lavice, prostorem pro posádku na první osazení ovšem zrovna nový megane nehýří. Kufr má objem 440 litrů a hodně vysokou nákladovou hranu.
Platforma CMF-EV přinesla meganu nový elektrický posilovač řízení, jehož převodový poměr byl snížen v zájmu hbitějšího a přímějšího řízení. Zadní náprava je víceprvková. Tenká baterie snížila těžiště vozidla o -90 mm ve srovnání s meganem se spalovacím motorem. Mezi podlahou vozidla a baterií byla vlisována vrstva specifické pružné tlumicí pěny, která pokrývá celý povrch baterie. To má pomoci dokonalému odhlučnění kabiny.
Megane E-Tech nabídne výkon 96 nebo 160 kW a točivý moment 250 a 300 Nm. Výkonnější varianta zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy. Maximálka je omezená na 160 kilometrů v hodině.
„Jde o synchronní motor s vinutým rotorem, což je technologie, na které Renault pracoval deset let a která bude pro Renault Group a Alianci představovat budoucnost. Poskytuje lepší výkon než technologie motoru s permanentními magnety a absence vzácných nerostů omezuje jeho dopad na životní prostředí a náklady na produkci,“ vysvětluje Skaličková. „Díky optimalizované konstrukci je tento motor kompaktní a váží pouze 145 kilogramů včetně převodovky, což je o 10 % menší hmotnost než u Zoe, a to navzdory výrazně vyššímu výkonu a točivému momentu.“
Dvě budou také varianty kapacity baterií: 40 a 60 kWh s dojezdem až 470 km. Akumulátor váží 395 kg a v podlaze meganu zabírá 1 960 mm délky a 1 450 mm šířky, což je o 40 % méně než u baterie Renaultu Zoe. „Inženýři využili novou verzi chemie lithium-iontové baterie, technologii NMC (nikl, nangan, kobalt) od LG, která obsahuje více niklu a méně kobaltu ve prospěch energetické hustoty. Dosažením 600 Wh/l překonává o 20 % baterii Zoe. Využívá také zavedení nového systému chlazení kapalinou do spodního pouzdra baterie,“ vysvětluje Jitka Skaličková.
Baterie 40 kWh se skládá z 8 modulů, každá má 24 článků, které jsou rozložené ve vrstvě, 60kWh provedení se skládá z 12 modulů o 24 článcích rozložených ve dvou vrstvách. V závislosti na verzi zvládne megane dobíjení stejnosměrným proudem (DC) až do 130 kW.
Nový megane bude Renault vyrábět na dvou místech: v Japonsku (Nissan) a ve Francii (Renault) v továrně v Cléonu.
Elektrický megane ovšem nebyl jedinou novinkou Renaultu v Mnichově. Jediný velký neněmecký výrobce představil také remake slavného Renaultu 5. Prozatím je to koncept, ale brzy z něj bude nástupce modelu Zoe. To znamená, že novodobá R5 bude elektrická a automobilka z něj bude chtít mít jeden z nejprodávanějších bateriových aut Evropy. Pětidveřový hatchback také veřejnosti poprvé naživo ukázal občerstvené logo značky, jehož podoba také hraje na nostalgickou strunu.
Možná nejzářivější hvězdou celého autosalonu byl ovšem mezi autonovinkami Jogger. Až sedmimístné MPV Dacie se představilo v nekonvenční expozici před branami autosalonu. Kdo tedy chtěl jogger prozkoumat, nemusel platit vstupné na veletrh. To symbolicky ladí s „lowcostovou“ filozofii značky vlastněné Renaultem, organizátoři navíc prý značce dali lepší cenu za pronájem takového výstavního místa. Jogger bude k mání zatím se dvěma tříválci: benzinovým litrem TCe 110 a alternativním TCe 100 LPG. V roce 2023 dorazí hybridní provedení. Nová dacia nebude mít moc konkurentů, navíc značka slibuje startovací cenu pod 15 tisíc eur, což je něco málo přes 380 tisíc korun. Více o Dacii Jogger čtěte zde.