Český trh s auty se potýká s citelným poklesem prodeje nových vozů. Registrace v roce 2022 meziročně poklesly o 7,15 procenta, v prosinci byly nižší dokonce o 10,21 procenta. Ještě výraznější propad mají některé značky v zákaznických objednávkách. Hyundai se právě v této době bude muset určitou dobu obejít bez nových objednávek na své dva klíčové modely – i30 a Tucson.
Oba totiž letos čeká generační obměna, tzv. facelift. Přerušení objednávek je tak standardní krok, který dělá podobně většina automobilek. V žádném případě to neznamená konec výroby. Továrna v Nošovicích bude oba modely vyrábět průběžně dál. Do léta by měla uspokojit všechny dosud přijaté objednávky.
„Mohu potvrdit, že v závěru měsíce ledna dojde k pozastavení možnosti objednávat i30 a Tucson do výroby jako důsledek plánovaného faceliftu obou modelů v tomto roce. Jde o poměrně standardní krok, který je v tomto případě zvýrazněn převisem ještě nevyrobených objednávek,“ vysvětlil pro iDNES.cz mluvčí značky David Pavlíček.
„Zadávání vozů do výroby je totiž nutné plánovat tak, abychom byli zákazníkům schopni zaručit, že jim objednaný vůz stihneme vyrobit ještě před přechodem výroby na faceliftovanou variantu, a vyvarujeme se tak změnám ve specifikaci nebo ceně vozu. Nedostatkové zboží se však z nošovických modelů nestane. Známe totiž poměrně přesně preference českých zákazníků a na sklad je objednáno dostatečné množství vozů nejpopulárnějších konfigurací, které poptávku pokryjí do doby, než budou k dispozici faceliftované verze obou modelů. Obnovení objednávek předpokládám v průběhu léta.“
Podobně se chovají i všechny ostatní značky. Není logicky možné přijímat objednávky na původní model až do posledního dne před začátkem výroby nového nebo inovovaného modelu. Pro zákazníky jde o nejlepší možné řešení, protože na vůz by při dnešních čekacích lhůtách čekali stejně několik měsíců. Stejně tak není po určitou dobu možné objednávat novou, eventuálně faceliftovanou generaci, dokud není zveřejněn její ceník.
Konkrétně u aktuálního omezení u Hyundai se ale oslovení dealeři shodli, že nepůjde o zásadní problém. „Objednali jsme si dostatek skladových vozů ve všech stupních výbavy a motorizace, takže očekáváme podobná prodejní čísla jako loni. Výběr obou klíčových modelů Hyundai – Tucson a i30 – zůstane velmi široký, zákazníci si tak mohou ze stovek volných vozů zvolit výbavu i barvu, která jim vyhovuje,“ říká Markéta Veselá, ředitelka prodeje vozů Hyundai z Louda Auto, největšího českého dealerství této původem korejské značky.
Při čekacích lhůtách delších než půl roku pak obecně automobilky volí různou strategii. Některé „převedou“ zákazníky na nový model, takže jim za stejné peníze umožňují odebrat lepší vůz. V některých případech ale objednávku zruší a zákazník si musí auto objednat kompletně znovu.
Hyundai začal prodávat v elektromobilním ráji jen bateriová auta |
Dočasné uzavření objednávek není velký problém pro privátní zákazníky. Kdo přijde do autosalonu v tomto „mezidobí“, dostane na výběr některý ze skladových vozů, který třeba nemá přesně požadovanou výbavu do posledního detailu, ale výhodou naopak je, že mu dealer nabídne slevu a auto okamžitě k převzetí. Komplikace je to v některých případech spíš pro fleetové klienty, protože padesát nebo sto stejných vozů na skladě žádný dealer nemá. Takový klient pak musí jít ke konkurenci nebo počkat pár měsíců.
V Hyundai se ale neobávají ani toho. „Proces fleetového nákupu standardně trvá delší dobu, vzhledem k porovnávání nabídek apod., čili pokud zákazník k takovému tendru přistoupí, automaticky mu nabídneme faceliftovanou variantu. To znamená, že ani na fleetové zákazníky pozastavení objednávek do výroby nemá zásadní vliv,“ dodává David Pavlíček.
Nošovická automobilka Hyundai vyrobila loni 322 500 automobilů Bylo to o 47 500 vozů více než předloni, nárůst činil 17,3 procenta. „Letošní plán výroby je stanoven na 328 500 vozů,“ sdělil mluvčí závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Michník. „Takt výrobní linky se zrychlí z dosavadních 65 na 66 aut za hodinu.“ Více aut než loni sjelo z výrobní linky v Nošovicích naposledy v roce 2018. „Navzdory přetrvávajícím obtížím v dodavatelských řetězcích a dalším negativním vnějším vlivům tak automobilka překonala stanovený plán výroby o 1000 vozů,“ uvedl Michník. Dosud nejsilnějším rokem byl pro automobilku rok 2016, kdy vyrobila 358 400 vozů. Největší podíl výroby připadal i v roce 2022 na model Tucson, který tvořil přibližně 72 procent celkové produkce slezské továrny. Zhruba dva z pěti vyrobených vozů modelu Tucson jsou v hybridní nebo plug-in hybridní variantě. „Modelová řada i30 se na produkci loni podílela 17 procenty. Ostrý vůz Hyundai i30 N tvořil dvě procenta produkce. Portfolio aut z Nošovic doplňuje elektromobil Kona Electric, který obstaral přes devět procent výroby,“ uvedl Michník. Téměř 40 procent loni vyrobených aut byly elektromobily, hybridy a plug-in hybridy. Auta z Nošovic loni putovala do 65 destinací, nejvíce do Německa, Velké Británie, Španělska a Francie. Pro český trh bylo určeno necelých pět procent loňské produkce. „Model Tucson ve velkém míří také do zemí na Blízkém a Středním Východě. Auta vyrobená loni v Nošovicích ale jezdí také např. v Hongkongu, Nové Kaledonii nebo na ostrovech Mauricius a Madagaskar,“ uvedl Michník. Changki Lee, který se 1. ledna stal novým prezidentem HMMC, uvedl, že ho těší velký zájem zákazníků o elektrifikované modely. „V průběhu letošního roku navíc spustíme výrobu nové generace modelu Kona Electric a očekáváme, že počet čistě elektrických aut zdvojnásobíme,“ uvedl prezident. Stejně jako v případě dalších vozů i na vývoji modelu Kona Electric úzce spolupracuje tým inženýrů z Nošovic. „V rámci postupného přechodu k elektromobilitě se v Nošovicích od listopadu nově kompletují baterie pro elektrifikovaná auta. Společnost Mobis Automotive Czech spustila v prostorách bývalé haly Převodovkárna 2, kde se dříve vyráběly manuální převodovky, nový provoz zaměřený na montáž baterií,“ uvedl Michník. V sousední hale Převodovkárna 1 se nadále vyrábějí manuální převodovky, jejichž velkým odběratelem je také sesterský výrobní závod Kia v Žilině. Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Automobilka má více než 3200 pracovníků a dalších 8700 zaměstnanců pracuje u jejích subdodavatelů. V roce 2021 stoupl nošovické továrně zisk o 5,55 miliardy na 8,91 miliardy korun a tržby jí vzrostly o 26,5 miliardy na 140,42 miliardy korun. |