Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hyundai začal prodávat v elektromobilním ráji jen bateriová auta

Je to ochutnávka toho, co nás zanedlouho čeká – norské zastoupení automobilky Hyundai úplně vypustilo z nabídky konvenční auta se spalovacím motorem i jejich odvozeniny, takzvané plug-in hybridy. Počínaje prvním lednem už v showroomech značky najdou zájemci pouze bateriové elektromobily.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Hyundai

Hyundai se v Norsku po osmi letech nepřetržitě rostoucích prodejů zařadil mezi největší automobilové značky, milníkem bylo v roce 2016 představení elektromobilní modelové řady Ioniq. Aktuálně začal prodávat nejnovější Ioniq 6, zatímco předchůdce byl loni pátým nejprodávanějším norským autem. Elektromobily měly podle značky už v uplynulých letech na jejích celkových prodejích největší podíl – od roku 2020 do roku 2022 prodal Hyundai v Norsku 25 tisíc osobních aut, 92 procent z nich mělo výhradně elektrický pohon.

SUV Tang, které se prodává také již v Norsku, disponuje novou převratnou technologií Blade Battery s životností přes milion kilometrů.

Korejský gigant na tom s koncem prodeje konvenčních aut bude stejně jako jeho největší konkurent na norském trhu, americká Tesla, která spalovací auta vůbec nevyrábí. Firma Elona Muska byla loni prodejní jedničkou se svým Modelem Y, následovaná Volkswagenem ID.4 a Škodou Enyaq. Norsko je v Evropě zatím unikátním zjevením – elektromobily tam tvoří naprostou většinu nově prodaných aut, loni to bylo 79 procent, tedy čtyři auta z pěti. Důvodem je nepřímé dotování elektrických vozů formou masivního zdanění klasických spalovacích aut.

Proto také v Norsku prodávají ve velkém své elektrické modely například i čínské automobilky jako BYD, Nio či Xpeng, které zatím jinde v Evropě nepůsobí.

Norsko je první zemí světa, kde se nejvíc prodávaly elektromobily

Letos bez dotací

Jenže je dost dobře možné, že si Hyundai nevybral úplně nejlepší dobu. Pro letošní rok totiž norská vláda chystá konec daňových úlev a jiných pobídek – ministerstvo financí jí totiž spočítalo, že kvůli nim státní rozpočet loni přišel o necelých 40 miliard norských korun (88 miliard Kč). A menšinová středolevá vláda Jonase Gahra Størea, opírající se v parlamentu o sociální demokracii, odmítá přicházet o takové sumy kvůli podpoře „drahých high-tech“ automobilů, jejichž majitelé by se podle mínění politiků bez pobídek obešli. Podle agentury Reuters vláda navíc navrhuje zavedení nové autodaně, jejíž výše se má odvíjet od hmotnosti vozu. Ta je ovšem největší slabinou elektromobilů, protože kvůli bateriím bývají těžší než stejně velká auta se spalovacím motorem; výkonné elektromobily s dlouhým dojezdem jsou většinou v kategorii velkých SUV.

Modely Nio ES8 dorazily do Norska ve velkém stylu.

Kritické hlasy ovšem varují, že právě vyšší zdanění založené na váze elektroaut zmaří cíl, který si Norsko vytklo – být do roku 2025 prvním státem světa, v němž se vůbec nebudou prodávat auta se spalovacími motory. „Obáváme se, že prodeje elektroaut se propadnou,“ řekl agentuře Reuters mluvčí norské Národní automobilové federace Egil Braadland.

Vláda změnu kurzu hájí. „Osobní elektrická auta se stávají pro Nory běžným standardem, což znamená, že musíme uvážit, jak účelně využíváme veřejné prostředky, určené na jejich dotace,“ uvedl Johan Vasara z norského ministerstva dopravy. „Jsme si jistí, že už se na silnicích pevně zabydlela, nyní se musíme zaměřit na další druhy dopravy, zvlášť na tu těžkou nákladní,“ dodal Vasara.

Daně za znečištění

Přestože největším elektromobilním trhem co do objemu prodejů je Čína (díky své velikosti), pětiapůlmilionové Norsko má největší podíl bateriových vozů na světě. Před deseti lety přitom začínalo na 2,9 %, na konci roku 2022 tvořily elektromobily už přes 20 procent celého vozového parku.

Norský řidič si svůj automobil během ropné krize vybavil generátorem na pevná paliva. (13. ledna 1974)

Metoda, jíž toho Norové dosáhli, je jednoduchá – „napařili“ konvenčním vozům takové daně, že nejsou konkurenceschopné. Výše daně je navíc progresivní – čím větší auto s vyššími emisemi, tím víc zaplatíte. To ovšem na druhé straně znamená, že u elektromobilů s nulovými lokálními emisemi CO2 (a v Norsku i skutečnými) státní pokladna ostrouhá.

Pro ilustraci: v roce 2020 stál elektrický VW Golf v přepočtu 770 tisíc Kč, benzinový 1.0 TSI sice jen 510 tisíc, ale 100 tisíc korun jste při registraci zaplatili za produkci CO2, 4 700 korun za produkci oxidů dusíku (ty vypouštějí hlavně diesely, benzinová auta minimálně), dalších 40 tisíc korun coby daň z hmotnosti auta a konečně 128 tisíc Kč jako 25procentní daň z přidané hodnoty. Celkem tedy 789 tisíc korun, o dvacet tisíc více než za čistý elektromobil. Při takových poměrech není divu, že většina Norů volí bateriové auto, jehož provoz je levnější, a skousnou i logistická omezení hlavně při nabíjení. Ani v elektromobilním ráji totiž není dořešen jednoduchý systém nabíjení – podle mluvčího národního autoklubu Egila Braadlanda potřebuje „dobře připravený majitel elektrovozu 10 až 15 mobilních aplikací, aby mohl zaplatit na různých nabíječkách.“

Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění

Nově se však bude 25procentní odpuštění DPH počítat pouze z prvního půlmilionu korun ceny auta, což výrazně zdraží právě luxusní vozy. Pro srovnání – kdo si loni koupil elektrické Porsche Taycan Turbo S, dal za něj (v nejnižší výbavě bez příplatků) díky daňovým úlevám 1,7 milionu norských korun (3,8 milionu Kč). Bez nich by turbotaycan stál 2,1 milionu NOK (4,7 milionu Kč). Pro zajímavost – paradoxní je, že v chudším Česku stojí totožný vůz přes pět milionů.

V minulosti už Norové postupně zrušili mnoho různých úlev pro elektrovozy, jako je parkování zdarma, jízdu ve vyhrazených pruzích, od loňska už také neplatí odpuštění silniční daně a dálničních poplatků. I přesto Norové elektromobilům fandí, a důvody nemusejí být čistě finanční. Slyší také na fakt, že elektroauta v jejich podmínkách opravdu jezdí s téměř stoprocentně nulovými emisemi - 91,5 % elektřiny v Norsku vyrábějí vodní elektrárny, 7,5 % větrné, takže slogan „čistá energie“ není v severské zemi prázdným pojmem. Na rozdíl třeba od Polska, kde elektrickou energii vyrábějí z 80 procent uhelné elektrárny, takže emisně tam provoz elektrického auta vyjde nastejno jako toho se spalovacím motorem.

Silným hráčem, který v loňském roce vstoupil přes Norsko do Evropy, je automobilka BYD. Na pařížském autosalonu představila model Seal, který bude přímým konkurentem Tesly Model 3.

V Polsku elektroauto ekologické není. Jede na uhelné elektrárny, říká expert


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Čínský elektrovůz vytlačí z Polska fiátky. Bateriovou pětistovku přestaví na benzin

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Malé fiaty často skvěle ilustrují vývoj automobilismu v Evropě. A i nyní bestseller značky – slavná...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...