V Nošovicích na to mají tříkilometrovou dráhu, po které auto projedou po různých površích a se středně dlouhým klopeným vracákem na konci. S běžnými modely projedou testeři trať jednou, s „eNky“ dvakrát. Při jízdním testu provede jezdec na dvě stě kontrolních úkonů, od zaměření na vrzání dílů interiéru (to bývá nejčastější závada), přes funkčnost pohonu, rychlostní test, kontrolu zavěšení na různých površích až po ověření správné geometrie přední nápravy.
My vyzkoušeli novinku, kterou je karosářské provedení fastback, doplňující už rok vyráběný hatchback i30 N. Má parádní zvuk, řízný zátah přeplňovaného dvulitrového přeplňovaného čtyřválce (kromě 275koňové verze nabízejí i 250koňovou) je skvěle dávkovatelný, stejně jako citlivé řízení. Na výjezdu z utaženého oblouku, kde pomáhá stáčení samosvorný diferenciál, řidič skvěle cítí práci pneumatik na asfaltu. Protažená záď fastbacku auto uklidňuje, i při ostrém brzdění z vysoké rychlosti - na uzavřené trati jsme si zkusili víc než stosedmdesátku, což je na relativně krátkou rozjezdovou dráhu skvělý výkon - je auto stabilní, nadlehčená záď drží poslušně směr. U úplně syrového auta v některých chvílích lehce vadly brzdy, až se brzdové destičky „načnou“, bude to v pořádku.
Ostrá spojka a lehké, ovšem přesné řazení dělají z auta skvěle odladěný celek. Však na delikátnost a výrazné zaměření na zábavnost řízení hyundaiů divize N dohlížel slavný Albert Biermann, bývalý šéf oddělení M u BMW. Při podřazování auto seká rázné meziplyny. Jak řadit nahoru, napovídá řidiči indikátor z různě barevných LEDek na přístrojové desce.
Auto se i v ostrém oblouku jen minimálně nakloní, řidiče a spolujezdce jistí skvěle tvarované sedačky. Fastback potvrzuje renomé kratšího hatchbacku - první opravdu seriózní krok Hyundaie do kategorie hot-hatchů se víc než povedl. Fastback navíc přidává praktičnost protažené zádi s velkým vstupem do prostorného kufru a atraktivní design, tento tvar karoserie navíc nikdo z konkurentů nenabízí.
Hyundaie se v Česku vyrábějí 10 let
Hyundai je největší automobilkou v Jižní Koreji a spolu se sesterskou firmou Kia tvoří pátého největšího výrobce aut na světě. Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) vznikla v červenci 2006, továrna se ve slezských Nošovicích začala stavět v březnu 2007, první vůz sjel z výrobních linek 3. listopadu 2008. Za deset let vyjelo z bran automobilky přes 2,85 milionu aut.
Jediný výrobní závod Hyundai v zemích Evropské unie posílá auta do 66 zemí světa. Auta z Nošovic jezdí i v Austrálii, Mexiku, Jihoafrické republice nebo v Saúdské Arábii. „Za deset let se v Nošovicích vyrábělo devět modelů aut: Hyundai i30 1. generace, Kia Venga, Hyundai ix20, Hyundai ix35, Hyundai i30 2. generace, Hyundai Tucson, Hyundai i30 3. generace, sportovní Hyundai i30 N a Hyundai Tucson mild hybrid,“ vypočítává Petr Vaněk, mluvčí továrny. Zatím posledním modelem je právě ostrý fastback. To je nyní na delší dobu poslední novinka nošovické fabriky, další nový model začne ze Slezska vyjíždět až v roce 2020.
„V závodě HMMC pracuje 3 190 lidí a dalších 8 700 u subdodavatelů, kteří automobilku následovali do regionu,“ uvádí Petr Vaněk.
Nejvíce vyrobených kusů má na kontě Hyundai Tucson - 812 tisíc kusů, na druhém místě je Hyundai ix35 (603 tisíc) a na třetím Hyundai i30 druhé generace (530 tisíc). Speciálů divize N se zatím vyrobilo 8 000 kusů. „Poptávka po nich násobně převyšuje očekávání a v současnosti jich vyrábíme tisíc kusů měsíčně,“ upřesňuje Vaněk.
Barvy a palivaV desetiletém souhrnu převažují ve výrobě nošovické fabriky zážehové benzinové motory nad vznětovými diesely 60 % : 40 %, aktuálně je podíl dieselů kolem 30 %. U převodovek vedou manuální (70 %) nad klasickými automaty (24 %) a dvouspojkovými automaty (6 %). Za deset let se v automobilce Hyundai vyráběla auta v celkem 65 barvách. Toto číslo zahrnuje vždy i několik odstínů základních barev jako bílá, černá, šedá nebo stříbrná – tyto barvy tvoří nejžádanější kvarteto. V Nošovicích se pro velké firemní zákazníky dělala auta i ve speciálních odstínech. Například španělská banka Santander odebrala 820 aut Hyundai ix20 ve svém speciálním odstínu červené, Česká pošta auta v poštovní modři, Hasičský záchranný sbor ČR v červeni a Lesy České republiky používají 439 Tucsonů v jedlově zelené barvě. |
„Na domácím českém trhu byla prodána 3,5 % výroby, 96,5 % bylo exportováno,“ uvádí Petr Vaněk. Největšími zákazníky bylo Německo (359 tisíc aut dodaných za deset let), Velká Británie (264 000), Rusko (202 000), Španělsko (180 000), Itálie (171 000), Česká republika (99 000), Francie (98 000), Polsko (92 000), Rakousko (91 000) a desátá Belgie (87 000).
Kromě kompletních aut se v závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) vyrábějí i převodovky. „Za deset let jich bylo celkem vyrobeno 3 969 000, z nichž 1 754 000 bylo použito při výrobě aut Hyundai v Nošovicích, a zbylých 2 215 000 převodovek bylo exportováno do sesterského závodu Kia Motors Slovakia v Žilině a Hyundai Motor Manufacturing Rus v Petrohradu,“ upřesňuje Vaněk.
Výrobní takt je v závodě 66 aut za hodinu. Pří výrobě v třísměnném režimu se za 24 hodin vyrobí téměř 1 500 aut. Výrobní plán pro rok 2018 byl stanoven na 340 000 aut.
Automobilku Hyundai do ČR následovalo dalších 15 korejských firem, které tady založily své české dceřiné společnosti a které představují hlavní dodavatele pro výrobu v Nošovicích. Tyto firmy, rozmístěné od Mošnova přes Ostravu, Frýdek-Místek, Karvinou až po Třinec a Český Těšín zaměstnávají dalších 8 700 lidí.
Průměrný hrubý měsíční příjem zaměstnanců společnosti HMMC (bez cca 40 korejských manažerů, kteří jsou placeni mateřskou firmou HMC) byl loni 39 921 Kč, v dělnických profesích to bylo 36 839 Kč. Průměr v Moravskoslezském kraji byl v loňském roce 26 015 Kč. Za deset let vyplatila společnost na mzdách svým zaměstnancům 9,9 mld. Kč.
Na počátku projektu dostala korejská společnost Hyundai Motor Company, která byla investorem projektu, investiční pobídky v celkové výši 5 miliard korun. „Tyto pobídky byly propláceny vždy zpětně – až po proinvestování příslušné částky ze strany investora. Pobídky činily 15 % celkové investice, která do zahájení výroby činila přes 33 miliard korun v tehdy platném směnném kursu eura k české koruně. Za deset let výroby odvedla společnost HMMC na daních a odvodech na zdravotní a sociální pojištění 12,6 miliardy korun,“ líčí Petr Vaněk, který byl u úplného začátku celého projektu nošovické fabriky.
Nošovická továrna loni vytvořila čistý zisk 6,69 miliardy korun, což bylo o 1,78 miliardy méně než v roce 2016, a tržby 136,67 miliardy korun (o šest miliard méně).
V dubnu 2017 zahájil výrobu světlometů v nové továrně v Mošnově na Novojičínsku závod společnosti Hyundai Mobis, který funguje jako výrobní základna automobilových součástek firmy pro evropský trh pro továrny v Nošovicích a Kia na Slovensku. Jihokorejská investice do závodu s plochou 54 000 metrů čtverečních v mošnovské průmyslové zóně má dosáhnout zhruba čtyř miliard korun a do roku 2023 tam má vzniknout celkem více než 900 pracovních míst.
Hyundai je po Škodě a Volkswagenu třetí nejprodávanější značkou osobních aut v ČR. V loňském roce prodal u nás 21 420 aut, což je meziročně o dvě procenta více. Nejžádanějším modelem se stal i30, kterého se prodalo 7 441 kusů.
Zatáčky vykružuje jako krasobruslařHyundai i 30 N hatchback na okreskách a v provozu Prvotina Hyundaie mezi skutečně ostrými hatchbacky to bere pěkně od podlahy. Virvál, jaký jeho výfuky předvádí při každém přidání plynu, i trénované ucho snadno zamění za projev rallyového speciálu. Po týdenním testování a pěti stech kilometrech za volantem můžeme říci, že nabídne i hodně navíc. Z obyčejného hatchbacku se sportovní divizi N podařilo vyčarovat oku lahodící hot-hatch. Zadní spoiler, přední „lízátko“, nástavce prahů nebo dvojice koncovek výfuku působí vkusně, ne kýčovitě. Na parkovišti se tak „enko“ snadno ztratí mezi dalšími auty, zároveň ale – i díky širokému a „přikrčenému“ postoji – působí sebejistě. Na palubě přivítají řidiče a spolujezdce sportovní sedačky s dobrým bočním vedením a příkladně vysokým opěradlem. Palubní deska bohužel nenásleduje vycizelovaný styling zevnějšku: až na povedený sportovní volant, řadičku a „enkovou“ grafiku palubních přístrojů je prakticky nerozeznatelná od běžných i30. Pochválit však můžeme její funkčnost, palubní infotainment s dotykovým displejem se i díky zachování dvou fyzických otočných ovladačů obsluhuje intuitivně a rychle. Cestující také potěší dostatek místa na zadních sedadlech a 381litrový zavazadlový prostor, který postačí i pro rodinné vyžití. Při startu se Hyundai probírá se sympatickým odfrknutím z výfuku. Zvuková kulisa se dá řádně přiostřit či utlumit skrze volbu jízdního režimu, který ovlivňuje chování celého vozu. Základní módy jsou čtyři: Eco, Normal, Sport a N. Na Eco a Normal se i30 chová jako každý jiný hatchback nižší střední třídy, jen s mírně tužší spojkou, řízením a řazením. Pozitivně překvapeni jsme byli z míry pohodlí, které díky adaptivním tlumičům nabízí podvozek i na rozbitých kočičích hlavách. V režimu Sport se začíná podvozek i motor projevovat tak, jak se na hot-hatch sluší a patří. Ale až v jízdním módu N začne ta pravá divočina. Motor se přepne do nejostřejšího režimu a reaguje dychtivě na sebemenší přidání plynu. Podvozek ztvrdne. Aktivní diferenciál zvýší svornost – to vše doprovází rachot, jako když startuje WRC. Režim N jako celek je vhodný spíše na okruh než na jakýkoliv druh otevřené silnice. Nejčastěji jsme proto jezdili v jeho upravené verzi N Custom, u níž lze zvlášť nastavit hned sedm parametrů a nachystat si auto podle svého gusta. Hyundai díky hrátkám s režimy zvládá se ctí dálniční přesuny i městské popojíždění, ale stavěný je hlavně na dravou jízdu silnicemi druhých a nižších tříd a na okruh. Řízení je přesné, byť trochu uměle naposilované, brzdy účinné a správně progresivní, podvozek tuhý, ale zároveň nedovoluje odskakování kol na nerovnostech (až na prkenný Sport+ mód). Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec má vše, co má sportovní vůz mít – výkon, zvuk, charakter. Ovšem i apetit. Celková spotřeba během testu činila 13,8 l/100km. Při svižnější jízdě po okreskách vystoupala k 16 litrům, cestování po silnicích první třídy znamená spotřebu 10 litrů. Apetit auta je mimochodem přímo závislý na zvoleném režimu motoru – ve variantě Eco a Normal je při plus minus stejném stylu jízdy zřetelně menší než u Sport+. Hyundai se svou prvotinou přinesl mezi tradiční hot-hatchové legendy jako Volkswagen Golf GTI nebo Renault Megane R.S. oživení. Vytvořil konkurenceschopné auto, které v ničem nezaostává a nabízí divokost, která stojí mimo vše, na co jsme dosud byli u Hyundaie (a možná nejen u něj) zvyklí. Navíc za velmi dobré peníze. Hyundai i30 N Performance hatchback v číslech
|