Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec flámu, Ford se loučí s Fiestou a MPVčky. Focus vydrží do roku 2025

aktualizováno  28. října 10:31
Fiesta loni oslavila pětačtyřicátiny. Auto s mejdanem ve jménu (ve španělštině znamená „fiesta“ oslavu) stihlo za svou kariéru všechny role: nejprodávanějšího malého auta v Evropě, prvního auta pro mladou holku, posledního auta penzisty i okreskového darebáka.

Teď Ford oznamuje, že nejpozději do poloviny příštího roku ukončí jeho výrobu. Důvodem konce jednoho z nejpopulárnějších modelů je, protože nepočítá s jeho elektrickou verzí. Vliv má ovšem i změna preferencí u klientů.

Ford Fiesta

První model Fiesty sjel z výrobních linek v roce 1977 v britském Dagenhamu. Fiesta patří k nejpopulárnějším vozům z nabídky Fordu v Británii i v dalších evropských zemích, hlavně díky příznivé ceně tohoto automobilu. V současnosti se Fiesta vyrábí v německém Kolíně nad Rýnem, kde jí mají nahradit elektrické modely, které automobilka chystá na platformě MEB koncernu Volkswagen.

„Fiesta byla oblíbenou ikonou a věrným přítelem pro miliony řidičů, vkus se ale mění,“ řekl deníku zdroj z automobilky. Podle něj nyní zákazníci preferují menší sportovně-užitkové vozy (SUV).

Pořád je co slavit. Malý ford má mejdan ve jméně, Fiestě je čtyřicet

Podle mluvčího Fordu automobilka přehodnocuje nabídku a chce se zaměřit na nová auta s elektrickým pohonem. Do transformace nabídky chce automobilka do roku 2026 investovat zhruba 50 miliard dolarů (přes 1,2 bilionu Kč).

Fiesta začala vznikat v polovině 70. let v reakci na ropný šok, její hlavní výhodou byla úspornost. Ford vyrobil zhruba 20 milionů těchto aut a jen v Británii se jich prodalo bezmála pět milionů. V posledních letech její prodeje ovšem výrazně padaly a Ford stále ořezával rozmanitost nabídky.

Konec pro MPV

Podle nejnovějších informací se Ford rozloučí také s dvojici velkoprostorových modelů S-Max a Galaxy, jejich výrobu ukončí továrna ve španělské Valencii 23. dubna příštího roku, tedy ještě před sestavením poslední Fiesty.

Ford Galaxy v hybridní verzi je prakticky již posledním klasickým sedmimístným MPV, které si lze v Evropě nově koupit.

„Ford rozhodnutím reaguje na změnu chování zákazníků, jelikož zájem o tento segment výrazně opadá. Loni v celé Evropě prodal jen 4700 kusů Galaxy a 7400 S-Maxů,“ píše Autorevue.cz. Nový S-Max ani Galaxy už nelze objednat do výroby. Ford vyrobí už jen objednané vozy. „Pokud hledáte model pro velkou rodinu, musíte se aktuálně spokojit s Explorerem, ale ten cenově vyjde na dvojnásobek odchozích MPV. V úvahu ještě připadá dodávka Tourneo Connect. Jenže komfortem se sotva přiblíží,“ komentuje magazín.

„Oba modely prošly loni faceliftem, kdy dostaly hybridní pohon o výkonu 142 kW složený ze zážehového čtyřválce 2.3 litru a elektromotoru čerpajícím energii z 1,1kWh akumulátoru. Během celého životního cyklu všech generací se vyrobilo 820 000 kusů Galaxy a 570 000 S-Maxů,“ uvádí Autorevue.cz.

Konec pro Focus v roce 2025

„Pro elektrické verze Fiesty a Focusu nemáme nemáme žádné plány,“ řekl v září letošního roku pro italský automagazín Quattroruote Martin Sander, evropský šéf nově vzniklé divize „Ford model e“ zaměřené na elektrickou transformaci automobilky. V rozhovoru také uvedl, že automobilka počítá s výrobou modelu Focus do roku 2025.

Tak vypadala autorevoluce. Geniální první Ford Focus slaví 20 let

„Nemáme v plánu vyrobit další auto segmentu B, které by nahradilo současnou Fiestu. Myslím, že Puma (malý crossover, pozn. iDNES.cz) je skvělý produkt, ve spalovací verzi i v chystané bateriové verzi to bude pro spotřebitele velmi atraktivní vůz,“ uvedl. „Trh se mění a časy sedanů a kombíků skončily: jejich váha na trhu se ve skutečnosti rok od roku zmenšovala. Rozhodli jsme se tedy nabízet různé formáty, různé designy: zkrátka musíte vyrábět auta, která zákazníci chtějí, a nezůstat ukotveni u konceptů minulosti.“

Nový Ford Focus ST má motor z Mustanga. Projeli jsme se v něm jako první.

V Kolíně nad Rýnem automobilka podle Sandera investovala dosud dvě miliardy dolarů, čímž z něj Ford udělal evropské centrum pro bateriové vozy. Ford nyní zkoumá možnosti výroby modelů na svých amerických platformách ve Valencii. „Zatím to není potvrzené, ale uvažujeme o tom. Pokud jde o Saarlouis, spolupracujeme s odbory a místní vládou na hledání příležitostí a plánů po roce 2025, kdy výroba Focusu skončí. Případná výroba elektrických modelů se v Saarlouis zatím neplánuje,“ uvedl manažer Fordu a dodal, že v v průběhu příštích 18 měsíců má značka v plánu na trh uvést pět plně elektrických modelů.

Autoři: ,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...