Teď Ford oznamuje, že nejpozději do poloviny příštího roku ukončí jeho výrobu. Důvodem konce jednoho z nejpopulárnějších modelů je, protože nepočítá s jeho elektrickou verzí. Vliv má ovšem i změna preferencí u klientů.
První model Fiesty sjel z výrobních linek v roce 1977 v britském Dagenhamu. Fiesta patří k nejpopulárnějším vozům z nabídky Fordu v Británii i v dalších evropských zemích, hlavně díky příznivé ceně tohoto automobilu. V současnosti se Fiesta vyrábí v německém Kolíně nad Rýnem, kde jí mají nahradit elektrické modely, které automobilka chystá na platformě MEB koncernu Volkswagen.
„Fiesta byla oblíbenou ikonou a věrným přítelem pro miliony řidičů, vkus se ale mění,“ řekl deníku zdroj z automobilky. Podle něj nyní zákazníci preferují menší sportovně-užitkové vozy (SUV).
Pořád je co slavit. Malý ford má mejdan ve jméně, Fiestě je čtyřicet |
Podle mluvčího Fordu automobilka přehodnocuje nabídku a chce se zaměřit na nová auta s elektrickým pohonem. Do transformace nabídky chce automobilka do roku 2026 investovat zhruba 50 miliard dolarů (přes 1,2 bilionu Kč).
Fiesta začala vznikat v polovině 70. let v reakci na ropný šok, její hlavní výhodou byla úspornost. Ford vyrobil zhruba 20 milionů těchto aut a jen v Británii se jich prodalo bezmála pět milionů. V posledních letech její prodeje ovšem výrazně padaly a Ford stále ořezával rozmanitost nabídky.
Konec pro MPV
Podle nejnovějších informací se Ford rozloučí také s dvojici velkoprostorových modelů S-Max a Galaxy, jejich výrobu ukončí továrna ve španělské Valencii 23. dubna příštího roku, tedy ještě před sestavením poslední Fiesty.
„Ford rozhodnutím reaguje na změnu chování zákazníků, jelikož zájem o tento segment výrazně opadá. Loni v celé Evropě prodal jen 4700 kusů Galaxy a 7400 S-Maxů,“ píše Autorevue.cz. Nový S-Max ani Galaxy už nelze objednat do výroby. Ford vyrobí už jen objednané vozy. „Pokud hledáte model pro velkou rodinu, musíte se aktuálně spokojit s Explorerem, ale ten cenově vyjde na dvojnásobek odchozích MPV. V úvahu ještě připadá dodávka Tourneo Connect. Jenže komfortem se sotva přiblíží,“ komentuje magazín.
„Oba modely prošly loni faceliftem, kdy dostaly hybridní pohon o výkonu 142 kW složený ze zážehového čtyřválce 2.3 litru a elektromotoru čerpajícím energii z 1,1kWh akumulátoru. Během celého životního cyklu všech generací se vyrobilo 820 000 kusů Galaxy a 570 000 S-Maxů,“ uvádí Autorevue.cz.
Konec pro Focus v roce 2025
„Pro elektrické verze Fiesty a Focusu nemáme nemáme žádné plány,“ řekl v září letošního roku pro italský automagazín Quattroruote Martin Sander, evropský šéf nově vzniklé divize „Ford model e“ zaměřené na elektrickou transformaci automobilky. V rozhovoru také uvedl, že automobilka počítá s výrobou modelu Focus do roku 2025.
Tak vypadala autorevoluce. Geniální první Ford Focus slaví 20 let |
„Nemáme v plánu vyrobit další auto segmentu B, které by nahradilo současnou Fiestu. Myslím, že Puma (malý crossover, pozn. iDNES.cz) je skvělý produkt, ve spalovací verzi i v chystané bateriové verzi to bude pro spotřebitele velmi atraktivní vůz,“ uvedl. „Trh se mění a časy sedanů a kombíků skončily: jejich váha na trhu se ve skutečnosti rok od roku zmenšovala. Rozhodli jsme se tedy nabízet různé formáty, různé designy: zkrátka musíte vyrábět auta, která zákazníci chtějí, a nezůstat ukotveni u konceptů minulosti.“
V Kolíně nad Rýnem automobilka podle Sandera investovala dosud dvě miliardy dolarů, čímž z něj Ford udělal evropské centrum pro bateriové vozy. Ford nyní zkoumá možnosti výroby modelů na svých amerických platformách ve Valencii. „Zatím to není potvrzené, ale uvažujeme o tom. Pokud jde o Saarlouis, spolupracujeme s odbory a místní vládou na hledání příležitostí a plánů po roce 2025, kdy výroba Focusu skončí. Případná výroba elektrických modelů se v Saarlouis zatím neplánuje,“ uvedl manažer Fordu a dodal, že v v průběhu příštích 18 měsíců má značka v plánu na trh uvést pět plně elektrických modelů.