Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec flámu, Ford se loučí s Fiestou a MPVčky. Focus vydrží do roku 2025

aktualizováno  28. října 10:31
Fiesta loni oslavila pětačtyřicátiny. Auto s mejdanem ve jménu (ve španělštině znamená „fiesta“ oslavu) stihlo za svou kariéru všechny role: nejprodávanějšího malého auta v Evropě, prvního auta pro mladou holku, posledního auta penzisty i okreskového darebáka.

Teď Ford oznamuje, že nejpozději do poloviny příštího roku ukončí jeho výrobu. Důvodem konce jednoho z nejpopulárnějších modelů je, protože nepočítá s jeho elektrickou verzí. Vliv má ovšem i změna preferencí u klientů.

Ford Fiesta

První model Fiesty sjel z výrobních linek v roce 1977 v britském Dagenhamu. Fiesta patří k nejpopulárnějším vozům z nabídky Fordu v Británii i v dalších evropských zemích, hlavně díky příznivé ceně tohoto automobilu. V současnosti se Fiesta vyrábí v německém Kolíně nad Rýnem, kde jí mají nahradit elektrické modely, které automobilka chystá na platformě MEB koncernu Volkswagen.

„Fiesta byla oblíbenou ikonou a věrným přítelem pro miliony řidičů, vkus se ale mění,“ řekl deníku zdroj z automobilky. Podle něj nyní zákazníci preferují menší sportovně-užitkové vozy (SUV).

Pořád je co slavit. Malý ford má mejdan ve jméně, Fiestě je čtyřicet

Podle mluvčího Fordu automobilka přehodnocuje nabídku a chce se zaměřit na nová auta s elektrickým pohonem. Do transformace nabídky chce automobilka do roku 2026 investovat zhruba 50 miliard dolarů (přes 1,2 bilionu Kč).

Fiesta začala vznikat v polovině 70. let v reakci na ropný šok, její hlavní výhodou byla úspornost. Ford vyrobil zhruba 20 milionů těchto aut a jen v Británii se jich prodalo bezmála pět milionů. V posledních letech její prodeje ovšem výrazně padaly a Ford stále ořezával rozmanitost nabídky.

Konec pro MPV

Podle nejnovějších informací se Ford rozloučí také s dvojici velkoprostorových modelů S-Max a Galaxy, jejich výrobu ukončí továrna ve španělské Valencii 23. dubna příštího roku, tedy ještě před sestavením poslední Fiesty.

Ford Galaxy v hybridní verzi je prakticky již posledním klasickým sedmimístným MPV, které si lze v Evropě nově koupit.

„Ford rozhodnutím reaguje na změnu chování zákazníků, jelikož zájem o tento segment výrazně opadá. Loni v celé Evropě prodal jen 4700 kusů Galaxy a 7400 S-Maxů,“ píše Autorevue.cz. Nový S-Max ani Galaxy už nelze objednat do výroby. Ford vyrobí už jen objednané vozy. „Pokud hledáte model pro velkou rodinu, musíte se aktuálně spokojit s Explorerem, ale ten cenově vyjde na dvojnásobek odchozích MPV. V úvahu ještě připadá dodávka Tourneo Connect. Jenže komfortem se sotva přiblíží,“ komentuje magazín.

„Oba modely prošly loni faceliftem, kdy dostaly hybridní pohon o výkonu 142 kW složený ze zážehového čtyřválce 2.3 litru a elektromotoru čerpajícím energii z 1,1kWh akumulátoru. Během celého životního cyklu všech generací se vyrobilo 820 000 kusů Galaxy a 570 000 S-Maxů,“ uvádí Autorevue.cz.

Konec pro Focus v roce 2025

„Pro elektrické verze Fiesty a Focusu nemáme nemáme žádné plány,“ řekl v září letošního roku pro italský automagazín Quattroruote Martin Sander, evropský šéf nově vzniklé divize „Ford model e“ zaměřené na elektrickou transformaci automobilky. V rozhovoru také uvedl, že automobilka počítá s výrobou modelu Focus do roku 2025.

Tak vypadala autorevoluce. Geniální první Ford Focus slaví 20 let

„Nemáme v plánu vyrobit další auto segmentu B, které by nahradilo současnou Fiestu. Myslím, že Puma (malý crossover, pozn. iDNES.cz) je skvělý produkt, ve spalovací verzi i v chystané bateriové verzi to bude pro spotřebitele velmi atraktivní vůz,“ uvedl. „Trh se mění a časy sedanů a kombíků skončily: jejich váha na trhu se ve skutečnosti rok od roku zmenšovala. Rozhodli jsme se tedy nabízet různé formáty, různé designy: zkrátka musíte vyrábět auta, která zákazníci chtějí, a nezůstat ukotveni u konceptů minulosti.“

Nový Ford Focus ST má motor z Mustanga. Projeli jsme se v něm jako první.

V Kolíně nad Rýnem automobilka podle Sandera investovala dosud dvě miliardy dolarů, čímž z něj Ford udělal evropské centrum pro bateriové vozy. Ford nyní zkoumá možnosti výroby modelů na svých amerických platformách ve Valencii. „Zatím to není potvrzené, ale uvažujeme o tom. Pokud jde o Saarlouis, spolupracujeme s odbory a místní vládou na hledání příležitostí a plánů po roce 2025, kdy výroba Focusu skončí. Případná výroba elektrických modelů se v Saarlouis zatím neplánuje,“ uvedl manažer Fordu a dodal, že v v průběhu příštích 18 měsíců má značka v plánu na trh uvést pět plně elektrických modelů.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: S Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik tolik, že se jejich cena...