Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

Automobilky budou vyrábět zdravotnický materiál. Fiat ušije roušky

  14:00aktualizováno  18:02
Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kvůli krizi způsobené šířením koronaviru začne v jedné ze svých asijských továren vyrábět roušky pro zdravotníky. Produkce by měla rychle dosáhnout milionu kusů měsíčně. Zaměstnancům to podle představitele odborů sdělil šéf podniku Mike Manley.

Manley podle odborů také uvedl, že Fiat Chrysler pozastavuje provoz ve všech továrnách v Evropě a v Severní Americe. Automobilka už minulý týden informovala o omezování výroby v Evropě, potvrdila rovněž dočasné uzavření továren ve Spojených státech, Kanadě a Mexiku, uvedla agentura Reuters.

Výrobu v Severní Americe a v Evropě nyní kvůli koronaviru zastavují i další automobilky. Škoda Auto ve středu 18. března přerušila provoz ve svých závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Chvíli poté vypnuli stroje v TPCA v Kolíně. V Nošovicích šli zaměstnanci automobilky Hyundai na poslední směnu v pátek večer (čtěte zde). Na pracoviště by se zaměstnanci mohli vrátit v pondělí 6. dubna.

Jako za války

S přechodem na výrobu zdravotnického materiálu přispěchaly i další automobilky. Čínský koncern BYD spustil předminulý týden největší světovou továrnu na roušky. Ušít jich umí pět milionů denně a k tomu zvládne vyprodukovat 300 tisíc lahví dezinfekce na ruce. Firma, která mimo jiné vyrábí i elektromobily, kvůli tomu přestavěla jednu ze svých továren za méně než dva týdny. 

BYD je zároveň jedním z největších světových výrobců baterií pro mobilní telefony, proměnou tedy prošla jedna z továren společnosti v Šen-čenu, která se původně věnovala výrobě mobilních telefonů pro externí zákazníky. Firma během rekordně krátké doby vyvinula a vyrobila jak vlastní stroje pro výrobu roušek a dezinfekce, tak vyvinula a navrhla jejich výrobní proces (více čtěte zde).

V Británii už vláda vyjednává s automobilkami, které tam mají továrny, o pomoci s výrobou. Kromě Hondy a Fordu se mluví o výrobci leteckých motorů Rolls-Royce (se značkou aut, která dnes patří německému BMW, má společné jen jméno) nebo také o firmě JCB, která produkuje bagry a další stavební techniku.

Americký Ford minulý týden navrhl, že by se pustil do výroby plicních ventilátorů a dalších zdravotnických zařízení. Se stejnou nabídkou přišel také Elon Musk, šéf elektroautomobilky Tesla.

„Americký prezident Donald Trump spustil takzvaný Defense Production Act, který ukládá velkým výrobcům produkovat potřebné stroje. Fungoval například během druhé světové války, kdy GM, Ford a další automobilky vyráběly tanky, letadla nebo jiný vojenský materiál,“ vysvětluje magazín Autobible

Podobné to bylo po celém světě, v Británii, Francii nebo Československu a samozřejmě i v Německu přešly automobilky za války na výrobu munice a dalšího vojenského materiálu.

  • Nejčtenější

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky
Premium

Čistička vzduchu do auta filtruje dráždivý prach. Test potvrdil, že funguje

Palubní čističky vzduchu mohou zlepšit kvalitu ovzduší uvnitř auta. Koupit se dají od tisíce korun. Magazín Motor...

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

Premium

Jaká jsou čísla prodejů nových aut za loňský rok? Prvenství zůstává Německu

Nejoblíbenější značkou i pro rok 2019 zůstává Volkswagen a nejprodávanější model je Golf. Český trh je za uplynulý rok...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Najdete na iDNES.cz