Automobilky budou vyrábět zdravotnický materiál. Fiat ušije roušky

  • 13
Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kvůli krizi způsobené šířením koronaviru začne v jedné ze svých asijských továren vyrábět roušky pro zdravotníky. Produkce by měla rychle dosáhnout milionu kusů měsíčně. Zaměstnancům to podle představitele odborů sdělil šéf podniku Mike Manley.

Manley podle odborů také uvedl, že Fiat Chrysler pozastavuje provoz ve všech továrnách v Evropě a v Severní Americe. Automobilka už minulý týden informovala o omezování výroby v Evropě, potvrdila rovněž dočasné uzavření továren ve Spojených státech, Kanadě a Mexiku, uvedla agentura Reuters.

Výrobu v Severní Americe a v Evropě nyní kvůli koronaviru zastavují i další automobilky. Škoda Auto ve středu 18. března přerušila provoz ve svých závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Chvíli poté vypnuli stroje v TPCA v Kolíně. V Nošovicích šli zaměstnanci automobilky Hyundai na poslední směnu v pátek večer (čtěte zde). Na pracoviště by se zaměstnanci mohli vrátit v pondělí 6. dubna.

Jako za války

S přechodem na výrobu zdravotnického materiálu přispěchaly i další automobilky. Čínský koncern BYD spustil předminulý týden největší světovou továrnu na roušky. Ušít jich umí pět milionů denně a k tomu zvládne vyprodukovat 300 tisíc lahví dezinfekce na ruce. Firma, která mimo jiné vyrábí i elektromobily, kvůli tomu přestavěla jednu ze svých továren za méně než dva týdny. 

BYD je zároveň jedním z největších světových výrobců baterií pro mobilní telefony, proměnou tedy prošla jedna z továren společnosti v Šen-čenu, která se původně věnovala výrobě mobilních telefonů pro externí zákazníky. Firma během rekordně krátké doby vyvinula a vyrobila jak vlastní stroje pro výrobu roušek a dezinfekce, tak vyvinula a navrhla jejich výrobní proces (více čtěte zde).

V Británii už vláda vyjednává s automobilkami, které tam mají továrny, o pomoci s výrobou. Kromě Hondy a Fordu se mluví o výrobci leteckých motorů Rolls-Royce (se značkou aut, která dnes patří německému BMW, má společné jen jméno) nebo také o firmě JCB, která produkuje bagry a další stavební techniku.

Americký Ford minulý týden navrhl, že by se pustil do výroby plicních ventilátorů a dalších zdravotnických zařízení. Se stejnou nabídkou přišel také Elon Musk, šéf elektroautomobilky Tesla.

„Americký prezident Donald Trump spustil takzvaný Defense Production Act, který ukládá velkým výrobcům produkovat potřebné stroje. Fungoval například během druhé světové války, kdy GM, Ford a další automobilky vyráběly tanky, letadla nebo jiný vojenský materiál,“ vysvětluje magazín Autobible

Podobné to bylo po celém světě, v Británii, Francii nebo Československu a samozřejmě i v Německu přešly automobilky za války na výrobu munice a dalšího vojenského materiálu.