Užijte si auta, Evropa je chce zrušit

  14:07aktualizováno  14:07
Evropská komise v úterý navrhla zákaz vjezdu vozů se spalovacími motory do měst v roce 2050. Zatím to sice není legislativní návrh, ale pokud by členské státy nezávazný plán nakonec realizovaly, emise z dopravy by měly do poloviny století klesnout o 60 procent oproti roku 1990.

Ilustrační snímek | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Brusel totiž počítá s tím, že za 39 let se bude většina cestujících přesouvat na vzdálenost delší než 300 kilometrů po železnici. Evropská komise proto vypracovala strategii dopravy na dalších čtyřicet let (Roadmap for the Future of Transport 2050).

Plán předpokládá, že do roku 2030 se o padesát procent sníží používanost aut ve prospěch hromadné dopravy. S tím má klesnout také nehodovost a počet obětí automobilismu. V roce 2030 má už také polovina aut jezdit s nulovými emisemi (na elektřinu nebo vodík).

Mluvčí britského autoklubu reagoval na nový revoluční plán eurokomisařů doporučením, aby si objednali termín na psychiatrii.

Zvýšení konkurenceschopnosti nebo krach automobilek

"Konkurenceschopné dopravní systémy mají klíčový význam pro to, aby byla Evropa schopna obstát v celosvětové hospodářské soutěži, pro podporu hospodářského růstu, vytváření pracovních míst a pro každodenní zabezpečení kvality života lidí," hájí plán estonský eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

"Omezení mobility nepřichází v úvahu; řešením však není ani pokračovat v dosavadním přístupu. Závislost dopravních systémů na ropě můžeme snížit, aniž bychom obětovali jejich efektivnost a ohrozili mobilitu. Může na tom získat každý."

Kallas argumentuje také omezením závislosti na ropě. Odborníci ale poukazují na negativní dopad na autoprůmysl, který by otřásl s evropskou (ale spíše celosvětovou) ekonomikou.

"Jízdní řád" Evropské komise k alternativní mobilitě má celkem 40 bodů, které se zaměřují především na přesun od automobilů k železniční a lodní dopravě. Komise by nejraději úplně eliminovala soukromou autopřepravu. Namísto ní chce propracovanou hustou síť železnic, zapojit lodní dopravu a vytvořit spolupracující síť letišť.

Komise také chce, aby v roce 2050 aerolinky využívaly nejméně ze 40 procent  takzvaná udržitelná nízkouhlíková paliva, tedy především biopaliva druhé generace. Ta se v současnosti ovšem prakticky nepoužívají a jejich nasazení ve větším měřítku lze podle expertů očekávat nejdříve za deset let.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Najdete na iDNES.cz