Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Emisní odpustky, nový bestseller automobilek tvoří nečekaná partnerství

Emisní limity a na ně navázané pokuty za jejich nesplnění jsou nejžhavějším tématem většiny automobilek působících na evropském trhu. Automobilky kvůli nim tvoří nečekaná partnerství a uzavírají dohody, kde je hlavním artiklem CO2.

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Jediná masová značka, která je dlouhodobě v klidu, je japonská Toyota – sázka na hybridní technologie před dávnými lety se dnes vyplácí. Šéfům Toyoty dnes ostatní závidí, do limitů se vejdou s rezervou; takže dokonce mohou vypomoci někomu dalšímu. Nové win-win partnerství se Suzuki popisujeme zde.

Každá značka má jiný limit, do kterého se musí vejít. Ten celoevropský je 95 gramů CO2 na kilometr, to ovšem platí pro zprůměrované typické evropské auto vážící 1 289 kilogramů. Právě podle hmotnosti se limit přepočítává pro každou značku zvlášť. Kdo má flotilu těžkotonážní, má limit vyšší. Složitou emisní matematiku vysvětlujeme zde.

Pokud automobilka limit nesplní, bude za každý gram CO2 navíc platit pokutu. Tu logicky promítne do cen aut, které v posledních sezonách prokazatelně rostou. Jedním z řešení může být koupě „kreditů“ od značky, která limity plní.

Prodejem emisních kreditů v USA vylepšuje své hospodaření dlouhé roky proslavená elektroautomobilka Tesla, v jejím ztrátovém účetnictví je to velmi významná položka. To je druhá strana kšeftu: kupující musí zvážit, zda se to vyplatí. Suzuki nabízí za vylepšení emisní bilance Toyotě know-how jak na perspektivní indický trh. Obvyklejší je ovšem platba penězi.

Fiaty s teslami

Právě na tom se loni v dubnu dohodl s Teslou italsko americký koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Do své flotily naoko začlenil výhradně bateriové tesly a významně to vylepšilo emisní bilanci Fiatu v Evropě.

Elektromobily Elona Muska představovaly podle magazínu Quattroruote 13 % celkových prodejů aliance FCA-Tesla a odhaduje se, že do konce tohoto roku dosáhnou 80 000 kusů a v roce 2021 sta tisíc aut. „S fúzí se skupinou PSA, Fiat Chrysler Automobiles již možná nebude potřebovat podporu Tesly, aby vyrovnal průměrné emise tím, že využije prodeje elektrických a plug-in hybridů značek Peugeot, Citroën a Opel,“ komentuje italský automagazín.

Podle aktuálních výpočtů tedy Fiat za letošek v Evropě emise plní. Podle nejnovějších analýz společností Transport & Environment se zdá, že se situace v prvních šesti měsících roku 2020 drasticky zlepšila. Některé z hlavních automobilových skupin by již byly v souladu s legislativou.

Právě FCA tak patří díky propojení s Teslou mezi premianty. Podle nejnovějšího žebříčku je dokonce za prvních šest měsíců FCA třetí za PSA a Volvem. Podle propočtů Transport & Environment mohou být v klidu ještě PSA, BMW a Volvo.

Renault nabízí volné emise

Nově přišel s nekonvenční nabídkou Renault. Francouzský výrobce je na dobré cestě splnit letošní nastavené cíle, takže to vypadá, že z volné rezervy bude ještě profitovat. V současné době zvažuje nabídnout ostatním výrobcům možnost připojení se k jejich fondu.

Analytik autoprůmyslu Matthias Schmidt získal od Evropské komise dokumenty, které ukazují, že Renault podal „prohlášení o zájmu o vytvoření otevřených fondů podle čl. 6 odst. 5 nařízení EU 2019/631“ pro osobní automobily.

Jednoduše řečeno: podání znamená, že výrobce splnil své cíle se značnou rezervou a nyní může prodávat emisní povolenky jiným výrobcům. Podle nejnovějšího vydání European Electric Car Report měl francouzský výrobce nejvyšší počet registrací elektromobilů v západní Evropě a během srpna jich prodal přes 51 tisíc.

Renault již dříve plánoval sdílet svůj fond s aliančními partnery Nissanem a Mitsubishi, přičemž se bude jednat o jeden společný subjekt. Schmidt předpokládá spojení se společností Mercedes-Benz, protože už dlouhodobě spolupracují na různých dalších projektech. A právě výrobce merecedesů, firma Daimler, je aktuálně v průšvihu, protože jeho velkoobjemové diesely mu emisní bilanci kazí.

„Zainteresované strany musí do 18. listopadu 2020 zaregistrovat svůj zájem o volné emisní povolenky přímo u společnosti Renault,“ píše britský magazín Autocar.

3. března 2020

Volkswagen a čínské elektromobily

Pojistit se před případným problémem s emisemi se rozhodl i Volkswagen. Německý koncern se v září letošního roku dohodl s čínskou automobilkou SAIC, se kterou dlouhodobě spolupracuje na tamním trhu, vyrábí auta v joint-venture v Šanghaji (i se Škodou). Do koncernu SAIC patří bývalá britská značka MG, která se dnes v čínských rukách zaměřila na výrobu elektroaut, jež se snaží nabízet také v Evropě (kromě Británie ještě v Norsku a Francii). VW s ní podepsal takzvanou sdružovací dohodu, která sníží průměrné emise německé společnosti a uvede ji do souladu s evropskou legislativou, odhalují dokumenty EU. Volkswagen uvádí, že dohoda je „pojistnou smlouvou“, jak dopadne emisní bilance za letošní rok, se totiž přesně zjistí až po jeho skončení. Dohoda s MG je podle analytika Matthiase Schmidta zaměřena na zmírnění účinků možné druhé vlny koronavirové pandemie.

Emisní automobilová partnerství musí být registrována u Evropské komise do konce roku 2020.

10. září 2019

Nová partnerství

Podle analýzy Transport & Environment byl Renault, aliance Toyota-Mazda, Ford a Nissan po prvním půlroce 2020 dva gramy na km od dosažení očekávaných prahových hodnot. „Ostatní výrobci budou muset ještě více pracovat na snížení svého průměru,“ cituje ze zprávy italský magazín Quattroruote. V první polovině roku 2020 skupina Volkswagen a Hyundai-Kia překročily hodnoty stanovené Evropskou unií o 5 g/km, skupina Daimler o 9 g/km a Jaguar Land Rover o 13 g/km.

Podle analýzy Transport & Environment 96 % evropského trhu tvoří automobily od 13 různých skupin nebo aliancí, které mají v průměru emise CO2 111 g/km. Toto číslo je však průměrem hodnot s velkým rozptylem. „Pokud se na jedné straně průměrné emise (bez použití vzorce, který zohledňuje hmotnost vozidla) některých značek blíží stanoveným prahovým hodnotám, na druhé straně někteří výrobci překročí limity o několik desítek gramů,“ dodává Quattroruote.

PSA je v čele žebříčku s průměrem pouze 96 g/km CO2, následuje Toyota (100 g/km), Renault (104 g/km) a FCA-Tesla (107 g/km).

Skupiny Volkswagen a BMW v současné době dosahují hodnoty 115 a 118 g/km CO2, zatímco Volvo a Daimler 120 a 129 g/km. „Na druhé straně má Jaguar Land Rover průměrnou hodnotu 159 g/km, ale vzhledem k typu prodávaných automobilů bude mít v konečných výpočtech Evropské unie určitou úlevu, která umožní tuto hodnotu snížit,“ komentuje Quattroruote.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

SUPERGALERIE: Automobilové perly se naparovaly na nóbl akci u jezera Como

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...