Neděle 29. listopadu 2020, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. listopadu 2020 Zina

Plug-in hybridy žerou až čtyřikrát víc, než udávají. Řidičům se nechce nabíjet

Papírová a reálná spotřeba aut se od sebe liší od té doby, co se ta první začala oficiálně uvádět. Podle stylu jízdy je to u někoho o pět procent, u jiného o třicet. Řidiči plug-in hybridů však mají reálnou spotřebu až čtyřnásobnou proti oficiálním hodnotám. Potvrdil to rozsáhlý průzkum.

Dealerství Škody se připravují na elektrickou ofenzívu. | foto: Škoda Auto

Řada automobilek se v poslední době soustředila na plug-in hybridy. Ty vypadají na první pohled jako geniální řešení – díky deklarované spotřebě v průměru kolem dvou litrů či méně vypouštějí dramaticky méně emisí než auta se spalovacím motorem, ale zároveň díky nádrži na benzin neomezují uživatele v dojezdu. 

Složitost celého systému (dva motory v jednom autě) s sebou samozřejmě nese větší náchylnost k poruše i vyšší servisní náklady. Například u Škody Superb 1.5 TSI jsou servisní náklady za tři roky zhruba 14 tisíc korun, u plug-in hybridu 28 tisíc.

Výhody jsou zdánlivě jasné. Člověk jezdí se spotřebou dva litry na 100 kilometrů, díky „elektrické“ SPZ může využívat výhod typu parkování zdarma na pražských modrých zónách, automobilce klesají průměrné flotilové emise. 

Praxe bohužel ukazuje, že řidiči tato auta neumějí, nebo spíše nechtějí využívat tak, jak byla vymyšlena, a jezdí podstatnou část doby na benzin. Pak je reálná spotřeba někde úplně jinde a je dokonce vyšší než u srovnatelného benzinového nebo dieselového auta, které s sebou nemusí tahat těžkou baterii. Je to vlastně taková hra na ekologii.

29. září 2020

Rozsáhlý průzkum, který provedly institut Fraunhofer ISI a Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) na vzorku více než 100 tisíc uživatelů plug-in hybridů v Číně, USA, Kanadě i Evropě, ukázal realitu. Uživatelé tohoto typu aut měli reálnou spotřebu dva až čtyřikrát vyšší, než byla výrobcem udávaná podle normy NEDC. 

Vyšší pak měli uživatelé firemních aut než privátní majitelé. A zdaleka to není tak, že by řidiči tyto vozy vůbec nedobíjeli. Například privátní uživatelé v Německu to dělali tři ze čtyř dnů, firemní řidiči každý druhý den. I tak privátní plug-in hybridy jezdily v elektrickém režimu jen 30 % kilometrů, firemní 20 %.

Že jde v prvé řadě o chování řidičů, ukazuje fakt, že mezi zeměmi jsou podstatné rozdíly v podílu elektrické jízdy. Například v Norsku je to 53 % a v USA 54 % pro soukromá vozidla, naopak v Číně 26 % u osobních vozidel, v Německu dokonce 18 % u firemních automobilů.

Co s tím? ICCT navrhuje jednak zvýšení elektrického dojezdu těchto automobilů a především vyšší kontrolu – poskytování dotací až na základě sledování reálné spotřeby, v případě firem rovněž po prokázání toho, že disponují dostatečnou nabíjecí infrastrukturou na pracovišti a motivují zaměstnance k instalaci domácích nabíječek. Mezi další návrhy patří zvýšení ceny konvenčních paliv nebo omezení daňové uznatelnosti nákladů na spalovací vozy pro firmy.

Podle Thomase Schäfera, nového šéfa Škody Auto, je u větších aut budoucnost právě v plug-in hybridní technologii, u které je možné trakční akumulátor dobít ze zásuvky. Připomíná ovšem, že je to velmi nákladná technologie. „Je po nich obrovská poptávka u octavie a superbu. Budou hrát velkou roli v následujících letech,“ řekl tento týden o plug-in hybridech v rozhovoru pro ČT. 

Dodal ovšem, že do malých vozů není tato technologie vhodná, do jednoho auta je totiž v tomto případě třeba vyvinout a nainstalovat dva druhy pohonu. „Do auta formátu modelu Škoda Fabia to je technika v hodnotě deseti tisíc eur navíc, takové navýšení ceny by zákazník neakceptoval,“ prohlásil. Právě proto je u menších aut podle Schäfera jednoznačným řešením plná elektrifikace (čtěte více).

Autor:
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Porsche Panamera: Komu sedne Turbo S a kdo ocení GTS?

Premium Na dně Myší díry jde Panamera Turbo S skoro až do dorazů tlumičů. Komprese auta přidá grip pneumatikám a my se tak bez...

Nasadit auta na ramena a jít. Siláci soutěžili na Krymu

Siláci poměřovali síly v krymském Sevastopolu v soutěži nazvané poeticky „Lidé silnější než stroje“. Ruští vazouni to...

Zbrojení na Rallye Dakar vrcholí.

Na start 43. ročníku Rallye Dakar, který začíná 3. ledna 2021 v Saúdské Arábii, se postaví několik českých týmů. Poosmé...

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...