Čtvrtek 27. ledna 2022, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 27. ledna 2022 Ingrid

Plug-in hybridy žerou až čtyřikrát víc, než udávají. Řidičům se nechce nabíjet

Papírová a reálná spotřeba aut se od sebe liší od té doby, co se ta první začala oficiálně uvádět. Podle stylu jízdy je to u někoho o pět procent, u jiného o třicet. Řidiči plug-in hybridů však mají reálnou spotřebu až čtyřnásobnou proti oficiálním hodnotám. Potvrdil to rozsáhlý průzkum.

Dealerství Škody se připravují na elektrickou ofenzívu. | foto: Škoda Auto

Řada automobilek se v poslední době soustředila na plug-in hybridy. Ty vypadají na první pohled jako geniální řešení – díky deklarované spotřebě v průměru kolem dvou litrů či méně vypouštějí dramaticky méně emisí než auta se spalovacím motorem, ale zároveň díky nádrži na benzin neomezují uživatele v dojezdu. 

Složitost celého systému (dva motory v jednom autě) s sebou samozřejmě nese větší náchylnost k poruše i vyšší servisní náklady. Například u Škody Superb 1.5 TSI jsou servisní náklady za tři roky zhruba 14 tisíc korun, u plug-in hybridu 28 tisíc.

Výhody jsou zdánlivě jasné. Člověk jezdí se spotřebou dva litry na 100 kilometrů, díky „elektrické“ SPZ může využívat výhod typu parkování zdarma na pražských modrých zónách, automobilce klesají průměrné flotilové emise. 

Praxe bohužel ukazuje, že řidiči tato auta neumějí, nebo spíše nechtějí využívat tak, jak byla vymyšlena, a jezdí podstatnou část doby na benzin. Pak je reálná spotřeba někde úplně jinde a je dokonce vyšší než u srovnatelného benzinového nebo dieselového auta, které s sebou nemusí tahat těžkou baterii. Je to vlastně taková hra na ekologii.

29. září 2020

Rozsáhlý průzkum, který provedly institut Fraunhofer ISI a Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) na vzorku více než 100 tisíc uživatelů plug-in hybridů v Číně, USA, Kanadě i Evropě, ukázal realitu. Uživatelé tohoto typu aut měli reálnou spotřebu dva až čtyřikrát vyšší, než byla výrobcem udávaná podle normy NEDC. 

Vyšší pak měli uživatelé firemních aut než privátní majitelé. A zdaleka to není tak, že by řidiči tyto vozy vůbec nedobíjeli. Například privátní uživatelé v Německu to dělali tři ze čtyř dnů, firemní řidiči každý druhý den. I tak privátní plug-in hybridy jezdily v elektrickém režimu jen 30 % kilometrů, firemní 20 %.

Že jde v prvé řadě o chování řidičů, ukazuje fakt, že mezi zeměmi jsou podstatné rozdíly v podílu elektrické jízdy. Například v Norsku je to 53 % a v USA 54 % pro soukromá vozidla, naopak v Číně 26 % u osobních vozidel, v Německu dokonce 18 % u firemních automobilů.

Co s tím? ICCT navrhuje jednak zvýšení elektrického dojezdu těchto automobilů a především vyšší kontrolu – poskytování dotací až na základě sledování reálné spotřeby, v případě firem rovněž po prokázání toho, že disponují dostatečnou nabíjecí infrastrukturou na pracovišti a motivují zaměstnance k instalaci domácích nabíječek. Mezi další návrhy patří zvýšení ceny konvenčních paliv nebo omezení daňové uznatelnosti nákladů na spalovací vozy pro firmy.

Podle Thomase Schäfera, nového šéfa Škody Auto, je u větších aut budoucnost právě v plug-in hybridní technologii, u které je možné trakční akumulátor dobít ze zásuvky. Připomíná ovšem, že je to velmi nákladná technologie. „Je po nich obrovská poptávka u octavie a superbu. Budou hrát velkou roli v následujících letech,“ řekl tento týden o plug-in hybridech v rozhovoru pro ČT. 

Dodal ovšem, že do malých vozů není tato technologie vhodná, do jednoho auta je totiž v tomto případě třeba vyvinout a nainstalovat dva druhy pohonu. „Do auta formátu modelu Škoda Fabia to je technika v hodnotě deseti tisíc eur navíc, takové navýšení ceny by zákazník neakceptoval,“ prohlásil. Právě proto je u menších aut podle Schäfera jednoznačným řešením plná elektrifikace (čtěte více).

Autor:
  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Brazilský boreček se bude líbit. VW Taigo vymyslela dvojčata ze Sao Paula

Každý, kdo viděl film Kulový blesk, ví, že dobrá je brazilská káva. Nejlepší samba se údajně tančí v Brazílii. A...

Motonovinky startují sezonu: retro, Čína, futurismus a speciál pro listonoše

V únoru se motorkáři obvykle začínají probírat ze zimního spánku a možná uvažovat, na čem vyrazit do nové sezony. Právě...

Kolaps civilizace, nebo ekoráj? I zastánci elektromobilů mají své argumenty

Premium Elektro hýbe světem. Kdo bude mít pravdu? Progresivističtí optimisté, nebo e-morousové věštící paralýzu světa? Bude ze...

Od uměleckých plakátů do virtuálního světa aut vonících benzinem a zážitky

Začalo to auty, takže se projekt jmenuje Automobilist, mohlo to ale taky být úplně jinak. Jan Rambousek v roce 2008...

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Angelica: Mám ráda svoje prsa, i když ve 12 letech nebylo lehké se s nimi sžít

Burleska je vlastně teatrální striptýz, svlékání z krásných korzetových kostýmů. „Používáme spoustu peří, kostýmy jsou...