Středoevropští premiéři píšou do EU kvůli nerealistickým emisním limitům

  19:00aktualizováno  19:00
Evropský parlament se tento týden vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut do roku 2030. Andrej Babiš spolu s premiéry ostatních zemí V4 a Bulharska upozorňují, že ambice na snižování emisí jsou na „nerealistické úrovni“. Hrozí také, že auta zdraží tak, že se stanou nedostupnými a zvýší se dovoz ojetin.

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH | foto: DUH

Česká republika a další země visegrádské skupiny (V4) podporují návrh Evropské komise, aby od roku 2030 musela v EU nově vyrobená auta vypouštět o 30 procent méně emisí oxidu uhličitého než v roce 2021 (podrobnosti čtěte zde).

Společně se svým bulharským kolegou to premiéři zemí V4 napsali kancléři předsednického Rakouska Sebastianu Kurzovi. 

Europoslanci odhlasovali výrazné snížení emisí

Autoprůmysl v ohrožení

Automobilky mají podle europoslanců od roku 2030 snížit emise COnových aut o 40 procent oproti limitu pro rok 2021. Podrobnosti čtěte zde

Evropský parlament se přitom začátkem října vyslovil pro přísnější pravidla, která počítají se snížením emisí dokonce o 40 procent. Součástí skupiny V4 je Česká republika, Slovensko, Polsko a Maďarsko.

Premiér Andrej Babiš spolu s premiéry ostatních zemí V4 a Bulharska píše, že návrh předložený Evropskou komisí loni v listopadu je potřeba posuzovat z několika úhlů, neboť má široké dopady. 

Jednou z perspektiv jsou podle nich klimatické cíle EU a zlepšování ovzduší v členských zemích, další je konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a třetí pak „socioekonomické perspektivy občanů v jejich roli zaměstnanců a spotřebitelů“.

Rakousko jako nynější předsednická země řídí diskuse členských států EU o návrzích komise. O věci budou jednat ministři životního prostředí v úterý 9. října v Lucemburku. Až země domluví přijatelný kompromis, bude Rakousko jejich jménem jednat o finální podobě pravidel s europarlamentem. 

Přechod k nízkouhlíkové ekonomice musí být podle názorů předsedů vlád středoevropských zemí evoluční a postupný a zároveň by měl odrážet kupní sílu populace napříč Evropou.

Pokud budou nízkoemisní auta pro občany některých zemí nedostupná, bude výsledkem zvýšený dovoz použitých vozidel ze zemí s vyšší kupní silou. „Přechod k čisté mobilitě nesmí vytvořit nové dělicí linie napříč unií ani neproporčním způsobem ovlivnit socioekonomické sbližování,“ varují premiéři.

Stávající stav jednání o návrhu mezi členskými zeměmi prý u států V4 a Bulharska vyvolává znepokojení, že ambice snižování emisí jsou na „nerealistické úrovni“. Předsedové vlád připomínají, že předpoklady komise samotné ukazují, že její původní návrh (Komise navrhovala snížení emisí o 30 procent) správným způsobem vyvažuje perspektivy automobilového průmyslu i ochrany životního prostředí.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Najdete na iDNES.cz