Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH | foto: DUH

Středoevropští premiéři píšou do EU kvůli nerealistickým emisním limitům

  • 111
Evropský parlament se tento týden vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut do roku 2030. Andrej Babiš spolu s premiéry ostatních zemí V4 a Bulharska upozorňují, že ambice na snižování emisí jsou na „nerealistické úrovni“. Hrozí také, že auta zdraží tak, že se stanou nedostupnými a zvýší se dovoz ojetin.

Česká republika a další země visegrádské skupiny (V4) podporují návrh Evropské komise, aby od roku 2030 musela v EU nově vyrobená auta vypouštět o 30 procent méně emisí oxidu uhličitého než v roce 2021 (podrobnosti čtěte zde).

Společně se svým bulharským kolegou to premiéři zemí V4 napsali kancléři předsednického Rakouska Sebastianu Kurzovi. 

Europoslanci odhlasovali výrazné snížení emisí

Autoprůmysl v ohrožení

Automobilky mají podle europoslanců od roku 2030 snížit emise COnových aut o 40 procent oproti limitu pro rok 2021. Podrobnosti čtěte zde

Evropský parlament se přitom začátkem října vyslovil pro přísnější pravidla, která počítají se snížením emisí dokonce o 40 procent. Součástí skupiny V4 je Česká republika, Slovensko, Polsko a Maďarsko.

Premiér Andrej Babiš spolu s premiéry ostatních zemí V4 a Bulharska píše, že návrh předložený Evropskou komisí loni v listopadu je potřeba posuzovat z několika úhlů, neboť má široké dopady. 

Jednou z perspektiv jsou podle nich klimatické cíle EU a zlepšování ovzduší v členských zemích, další je konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a třetí pak „socioekonomické perspektivy občanů v jejich roli zaměstnanců a spotřebitelů“.

Rakousko jako nynější předsednická země řídí diskuse členských států EU o návrzích komise. O věci budou jednat ministři životního prostředí v úterý 9. října v Lucemburku. Až země domluví přijatelný kompromis, bude Rakousko jejich jménem jednat o finální podobě pravidel s europarlamentem. 

Přechod k nízkouhlíkové ekonomice musí být podle názorů předsedů vlád středoevropských zemí evoluční a postupný a zároveň by měl odrážet kupní sílu populace napříč Evropou.

Pokud budou nízkoemisní auta pro občany některých zemí nedostupná, bude výsledkem zvýšený dovoz použitých vozidel ze zemí s vyšší kupní silou. „Přechod k čisté mobilitě nesmí vytvořit nové dělicí linie napříč unií ani neproporčním způsobem ovlivnit socioekonomické sbližování,“ varují premiéři.

Stávající stav jednání o návrhu mezi členskými zeměmi prý u států V4 a Bulharska vyvolává znepokojení, že ambice snižování emisí jsou na „nerealistické úrovni“. Předsedové vlád připomínají, že předpoklady komise samotné ukazují, že její původní návrh (Komise navrhovala snížení emisí o 30 procent) správným způsobem vyvažuje perspektivy automobilového průmyslu i ochrany životního prostředí.

,