Česká republika a další země visegrádské skupiny (V4) podporují návrh Evropské komise, aby od roku 2030 musela v EU nově vyrobená auta vypouštět o 30 procent méně emisí oxidu uhličitého než v roce 2021 (podrobnosti čtěte zde).
Společně se svým bulharským kolegou to premiéři zemí V4 napsali kancléři předsednického Rakouska Sebastianu Kurzovi.
Europoslanci odhlasovali výrazné snížení emisíAutoprůmysl v ohrožení Automobilky mají podle europoslanců od roku 2030 snížit emise CO2 nových aut o 40 procent oproti limitu pro rok 2021. Podrobnosti čtěte zde |
Evropský parlament se přitom začátkem října vyslovil pro přísnější pravidla, která počítají se snížením emisí dokonce o 40 procent. Součástí skupiny V4 je Česká republika, Slovensko, Polsko a Maďarsko.
Premiér Andrej Babiš spolu s premiéry ostatních zemí V4 a Bulharska píše, že návrh předložený Evropskou komisí loni v listopadu je potřeba posuzovat z několika úhlů, neboť má široké dopady.
Jednou z perspektiv jsou podle nich klimatické cíle EU a zlepšování ovzduší v členských zemích, další je konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a třetí pak „socioekonomické perspektivy občanů v jejich roli zaměstnanců a spotřebitelů“.
Rakousko jako nynější předsednická země řídí diskuse členských států EU o návrzích komise. O věci budou jednat ministři životního prostředí v úterý 9. října v Lucemburku. Až země domluví přijatelný kompromis, bude Rakousko jejich jménem jednat o finální podobě pravidel s europarlamentem.
Přechod k nízkouhlíkové ekonomice musí být podle názorů předsedů vlád středoevropských zemí evoluční a postupný a zároveň by měl odrážet kupní sílu populace napříč Evropou.
Pokud budou nízkoemisní auta pro občany některých zemí nedostupná, bude výsledkem zvýšený dovoz použitých vozidel ze zemí s vyšší kupní silou. „Přechod k čisté mobilitě nesmí vytvořit nové dělicí linie napříč unií ani neproporčním způsobem ovlivnit socioekonomické sbližování,“ varují premiéři.
Stávající stav jednání o návrhu mezi členskými zeměmi prý u států V4 a Bulharska vyvolává znepokojení, že ambice snižování emisí jsou na „nerealistické úrovni“. Předsedové vlád připomínají, že předpoklady komise samotné ukazují, že její původní návrh (Komise navrhovala snížení emisí o 30 procent) správným způsobem vyvažuje perspektivy automobilového průmyslu i ochrany životního prostředí.