Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

  • 140
Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech neroste rychlostí, kterou v Bruselu nebo u automobilek očekávali. Mezi plány a realitou zeje velká propast. Rýsuje se tak větší šance pro hybrid ve všech jeho podobách, který se tak stává pověstnou zlatou střední cestou.
Prodeje plně elektrických aut v Evropě klesají a patová situace tlačí výrobce k...

Již déle je jasné, že proces přechodu k elektrické mobilitě bude klikatý a plný překážek. Nyní jsou známky jejího zpomalení stále častější a v posledních měsících již očekávaný pokles poptávky doprovází revize elektrifikačních strategií automobilkami. Stále více z nich (BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Toyota) už dlouho opakovaně prohlašuje, že je do budoucna třeba více technologických řešení. Nově v případě elektromobilů „ubral plyn“ Opel, zatímco Audi či Jaguar dosud jedou rychle vstříc plné elektromobilitě.

Českým autem roku je poctivý mercedes, moderní hračky jsou občas pro zlost

Stupňující se tlak na snižování škodlivých emisí ve výfukových plynech spalovacích motorů si však vynucuje stále větší příklon k elektromobilitě. Výsledkem je tak zvyšování efektivity spalovacích motorů různě velkou asistencí elektromotorů od mild-hybridů, přes full-hybridy, auta, u nichž spalovací agregát ve většině režimů v podstatě plní funkci jakési palubní elektrárny, až po plug-in hybridy. Vypadá to, že cíl pro rok 2035, tedy konec pro spalovací motory, je ohrožen. Odpůrci elektromobility se spoléhají na letošní volby do Evropského parlamentu. Myslí si totiž, že by se toto směřování vedoucí k nařízené elektromobilitě mohlo změnit.

Vynucený přechod od spalovacích motorů k plně elektrickému pohonu je totiž většinou veden více ideologií než poptávkou a technickými možnostmi. Při pohledu dozadu je stále zřetelnější, že se řada věcí řešila bez nějaké hlubší analýzy.

Zpomalení odbytu postihlo i Teslu

Elon Musk (1. prosince 2020)

Již několik měsíců, po poměrně euforickém roce 2023, prodeje elektrických aut stagnují či klesají. Elektrické startupy jeden za druhým krachují (naposledy např. Fisker), velké automobilky za potlesku akciových trhů zpomalují přechod na elektromobilitu. Francouzská a americká vláda zrevidovaly svůj přístup. Německo z důvodu rozpočtové přísnosti odstranilo bonusy.

Dokonce i lídr trhu elektroaut Tesla po loňském silném roce letos očekává zpomalení. Průmysloví analytici varují, že jeho růst zpomalí kvůli ochlazujícímu se trhu s elektromobily v USA a tvrdé konkurenci po celém světě. Ostatně i generální ředitel Tesly Elon Musk to vidí stejně. Již v lednu predikoval, že další vlna růstu nepřijde dříve než koncem roku 2025 s novým, nízkonákladovým modelem s interním označením Sekvoj.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

„Tesla poprvé ve své historii čelí realitě, kdy je omezena poptávkou – a nikoli nabídkou,“ řekl na toto téma serveru Automotive News výkonný analytik společnosti iSeeCars Karl Brauer. „Mezi stále rostoucí konkurencí, stárnoucími produkty a všeobecným poklesem prodeje elektrických aut musí tato nejúspěšnější automobilka posledních deseti let přehodnotit své dlouhodobé plánování,“ dodal Brauer.

Někde desítky, jinde jen jednotky procent

HONDA: Japonská značka si pro ročník 2024 přichystala dvě novinky. Nejprve na...

Tlak vlád na přijetí méně znečišťujících motorů, stejně jako záměry Číny hrát vedoucí roli na tomto trhu a exponenciální růst Tesly v uplynulých letech zvýšily poptávku po těchto autech po celém světě. Loni se celosvětově prodalo celkem 9,8 milionu čistě elektrických osobních aut a lehkých užitkových vozidel, což představuje 11 % jejich celosvětového odbytu. Ne všude je však poptávka stejně velká.

V USA je podíl elektromobilů 7 %, přičemž Kalifornie dominuje s podílem přes 20 %, zatímco téměř ve všech centrálních státech je to většinou pod 5 %. V Evropě byl loni podíl elektromobilů na úrovni 16 %. V jejich rozšíření je premiantem Norsko s podílem 82 % na loňských prodejích. Bylo toho ovšem dosaženo masivní podporou z peněz za prodej vytěžených fosilních paliv. Následuje Švédsko s 39 % a Dánsko s 36 %.

Norsko je lídrem v elektromobilitě, státu ale začíná chybět příjem z daní

V Německu si loni elektromobilita získala 18 % zákazníků, a stejný podíl je i v Portugalsku. Ve Francii a Velké Británii měly elektromobily podíl 17 %, zatímco ve Španělsku to bylo 5,4 % a v Itálii jen 4,2 %. V České republice je to ještě méně – okolo 3 %. V České republice se za celý loňský rok nově registrovalo 6 640 elektromobilů a 5 653 plug-in hybridů. Oba druhy pohonů jsou však hlavně záležitostí Prahy a středních Čech.

Prodeje u nás táhnou firmy, v případě fyzických osob se jedná pouze o jednotky procent. Citroën proto přehodnotil situaci a místo výhradně elektrického Berlinga již opět nabízí i jeho spalovací verzi. A navzdory nově zavedeným dotacím na elektrická auta pro podnikatele český dovozce automobilů Honda na poslední chvíli odložil uvedení plně elektrického modelu e:Ny1 na náš trh.

Podíl nově prodaných elektrických aut u nás je však přesto vyšší než v takovém Japonsku. Tato jedna z nejprůmyslovějších a technologicky nejvyspělejších zemí má totiž podíl elektrických vozidel na mizivých 1,7 % trhu.

V Evropě jsou elektromobily nejdražší, v Číně nejlevnější

Slabým místem elektromobility jsou však vyšší pořizovací náklady. Podle studie provedené společností JATO Dynamics v říjnu 2023 je průměrná cena elektromobilu oproti jeho spalovací alternativě v Evropě vyšší o 39 % a ve Spojených státech o 35 %, zatímco v Číně je naopak o více než čtvrtinu nižší. Dlouholetá koncepční práce Číňanů nese ovoce. Zatímco v Evropě jsme se věnovali regulaci kdečeho, v Asii tvrdě pracovali, zajišťovali si suroviny a prováděli strategické investice. Nyní na rozdíl od Evropy a USA vlastní ucelený výrobní řetězec.

Ani v Číně ovšem není odbyt elektrických vozů všude stejný. V megaměstech jako Peking, Šanghaj a Čchung-čching dosahuje 41,2 %, ve velkých městech jako Chang-čou a Šen-čen klesá na 32,8 % a 26,6 % v těch menších. V Číně začal skutečný boom elektrických vozidel ve druhé polovině roku 2022 a během této sezony se ve srovnání s 12,7 % v roce 2021 podíl na trhu zdvojnásobil na 21,3 %. Vládního cíle pětinového podílu elektrických a plug-in hybridních aut do roku 2025 tak bylo dosaženo o tři roky dříve.

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

Živelný rozvoj v Číně má za důsledek rychlé zastarávání. Rok a půl staré auto již je v tady staré, zákazníci chtějí novinky. Než se mnohá auta (zejména se spalovacím motorem) podařilo udat, byly neprodejné a skončily na obřích odstavných plochách.

Proč se motoristé odmítají řídit elektrickým proudem? Protože auta jsou příliš drahá, řidiči se bojí jejich nedostatečného dojezdu, ale také se obávají nedostatku snadného nabíjení, když vyrazí někam mimo svoji tradiční trasu.

Chce to i změnu návyků

Hybridní agregát 1,5 DHE15 má údajně tepelnou účinnost 43,32 %.

Přechod do světa čisté mobility si totiž vyžaduje zapojení občanů. Nová data však ukazují, že mnozí ještě nejsou připraveni upravit své dopravní návyky. Podle průzkumu společnosti YouGov, která se zabývá výzkumem veřejného mínění a analýzou dat, provedeného v USA, Francii, Brazílii, Indii a Maroku každý čtvrtý člověk říká, že pokud se jedná o dopravu, nezměnil své návyky, aby omezil svůj dopad na životní prostředí, a ani to neplánuje. V USA téměř 40 procent dotázaných uvedlo, že nemají v plánu na svých zvycích cokoliv změnit, a to zejména lidé, kteří jsou starší nebo žijí ve venkovských oblastech.

Za kulisami automobilového průmyslu zuří opravdová hospodářská válka. Boj o Euro 7 neskončil, říká expert

Jak poznamenal Thomas Koch, šéf Institutu pro pístové stroje Technologického institutu v Karlsruhe, v nedávném rozhovoru pro Lidovky.cz, v Číně se navíc ve velkém stylu rozvíjejí spalovací motory. Firma Aurobay ve spolupráci s Renault Horse (tým Renaultu zaměřený na vývoj nízkoemisních motorů – pozn. red.) oznámila, že bude dlouhodobě vyrábět osm milionů spalovacích motorů ročně, a to převážně v Evropě. Takže podle Kocha vlastně Čína oznámila, že se stane lídrem světového trhu v oblasti technologie spalovacích motorů.

Nový motor se objevuje pod kapotou vlajková loď čínské značky Geely s označením Xingyue L Hi-X.

A dlouholetý vývojář Fritz Indra dodává, že čínská skupina Geely v současnosti pracuje na nové generaci efektivnějších a hospodárnějších motorů. Nová vlajková loď čínské značky Geely s označením Xingyue L Hi-X má pod kapotou přelomový motor. Konstruktéři tvrdí, že svou tepelnou účinností překonává i motory Mazdy či Toyoty. Hybridní agregát 1,5 DHE15 má údajně tepelnou účinnost 43,32 %, zatímco moderní spalovací motory dosahují na 40% hranici a hybridní soustava Toyoty Dynamic Force se chlubí 41 %.

Hybridy jsou na koni

Zásluhou Akia Toyody vznikly nové „řidičské“ modely jako GR Supra či GR Yaris.

Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota, již čtyři roky předního světového výrobce, vysvětluje své důvody k pesimismu, pokud se jedná o elektromobily: „Jsem přesvědčen, že elektromobily jsou jednou z nejdůležitějších technologií pro snižování globálního oteplování, ale ne jedinou.“ Když se podíváme na celý svět, „je přibližně jedna miliarda lidí, kteří nemají dostatečnou infrastrukturu pro nabíjení a musíme také vzít v úvahu jejich individuální potřeby mobility“, komentuje Toyoda.

A nezávislá výzkumná americká organizace ACEEE (American Council for an Energy-Efficient Economy) mu výsledky své studie GreenerCar, v níž se zaměřila na skutečný ekologický dopad vozidel na naši planetu, dává za pravdu. A možná překvapivě se na prvním místě neumístil elektromobil, ale vůz s hybridním pohonem.

Udělal Toyotu sexy, boj s elektrickou zaslepeností už nechá na čahounovi

Vítězem se stala poslední generace Toyoty Prius v plug-in hybridní verzi. Na druhém místě skončily dva elektromobily Lexus RZ 300e a Mini Cooper SE, a do první desítky se dostaly i další tři full-hybridní modely Toyoty: RAV4, Camry a Corolla. V případě plug-in hybridů však hodně hraje roli způsob jejich používání. Nejsou vzácné případy, kdy po vrácení auta z leasingu mělo kabely zabalené v původním igelitu.

Naopak podle bruselské organizace Green NCAP je autem s nejnižším dopadem na životní prostředí elektrická Dacia Spring. Dosáhla toho však jen díky kompromisům v bezpečnosti, ve výkonu, v dojezdu a užitných vlastnostech. Spring si zapsal celkové hodnocení 9,9 před čínským BYD-em Dolphin (9,8), aerodynamickým Hyundaiem Ioniq 6, Teslou 3 a VW ID.7, které dosáhly shodné skóre 9,8. Nejzelenějším autem se spalovacím motorem je dieselový Opel Mokka se čtyřválcovým turbodieselem 1,5 CDTI. Naftové motory tedy evidentně ještě neřekly své poslední slovo.

Mild-hybrid (MHEV)

SUZUKI: Novinek na příští rok japonská značka Suzuki nechystá mnoho. Hlavním...

Konstrukčně i cenově nejdostupnější hybridní řešení, které umožňuje snížit spotřebu a emise, v poslední době využívá systém tvořený 48V sítí a integrovaným startér-generátorem, jsou mild-hybridy. Takto uzpůsobený automobil po celou dobu jízdy stále využívá k pohonu spalovací motor, přičemž elektromotor mu pouze vypomáhá při rozjezdu a zrychlování. Do pomocného lithium-iontového akumulátoru o kapacitě obvykle do 0,5 kWh se ukládá rekuperovaná energie pro pozdější využití.

Suzuki míří tam, odkud ostatní ujeli. Swift je moderní auto ze staré školy

Tato vozidla jsou kromě 48V elektrické soustavy vybavena také konvenční elektrickou sítí s napětím 12 V. Elektromotor o výkonu do 12 kW napomáhá k plynulosti častých rozjezdů, tak typických pro městský provoz. Při pomalé setrvačné jízdě se systém stop-start aktivuje již při 30 km/h a během zpomalování mezi 30 a 0 km/h se motor zcela vypne a spojka rozepne, čímž lze snížit spotřebu i více než o desetinu.

Baterie i elektromotor jsou malé a z hlediska zástavby nenáročné. Cenu vozu mild-hybridní technologie zvyšuje jen minimálně a poskytuje poměrně širokou možnost spojení se zážehovými i vznětovými motory, a to v kombinaci jak s manuálními, tak i samočinnými převodovkami.

Hybrid (HEV)

Fiat 500 Hybrid

Plně hybridní vůz, pro který se dnes nově používá i označení samonabíjecí hybrid, pohání zážehový motor, pracující v úsporném Atkinsonově cyklu, ve spolupráci s elektromotorem, který je ve srovnání s mild-hybridy již mnohem větší. Takto uzpůsobený automobil dokáže jet i na čistě elektrický pohon, dokud mu to kapacita baterií (obvykle nejvýše 2 kWh) dovolí. Obvykle jen na vzdálenost 1 až 2 km, a to jen za určitých podmínek. Elektrický režim lze aktivovat i prostřednictvím tlačítka, a to zejména tam, kde je to nejvíce žádoucí. Tedy v městském provozu.

Tok energie si jinak full-hybridy řídí samy podle stylu jízdy, nastavení řídicí jednotky a dalších podmínek. Spalovací zážehový motor je spřažený s generátorem a elektromotorem pomocí speciální planetové převodovky. Auto není možné dobíjet ze zásuvky, jen se do něj tankuje benzin. Baterie se dobíjí rekuperací při brzdění, popřípadě při jízdě prostřednictvím spalovacího motoru.

Výhodou hybridů jsou plynulejší rozjezdy a harmoničtější jízda, tišší provoz a zejména ve městě nižší spotřeba. Elektromotor pomáhá spalovacímu agregátu i při potřebě rychlé akcelerace. Dojezd na elektřinu není nijak výrazný a vůz nemůže dostat speciální registrační značky začínající písmeny EL se všemi s tím spojenými výhodami. Řidič však na rozdíl od plug-in hybridů a elektromobilů nemusí dobíjet energii z externích zdrojů.

Hybrid trochu jinak

Atmosférický dvoulitr s výkonem 148 koní plní z velké části v podstatě jen...

Další variantou je pohonné ústrojí, kde je benzinový čtyřválec na druhé koleji a primárním trakčním agregátem je elektromotor. Ten si v čistě elektrickém módu bere „šťávu“ jen z malé baterie, kterou prostřednictvím generátoru „krmí“ spalovací motor. Řídící management dobíjení navíc pracuje s mapovými podklady navigace a úroveň nabití akumulátoru upravuje podle profilu trati.

Power jóga strýčka Soičira. Honda CR-V s elektrárnou je lékem pro duši

V hybridním režimu spalovací motor dodává energii generátoru, který ji směřuje již přímo k elektrickému hnacímu motoru. Přebytečný výkon z benzinového motoru navíc dobíjí baterii. V dálničních rychlostech již zážehový motor většinou pohání kola přímo přes stálý převod, který je dlouhý jako šestka v klasických autech. Vše je řízeno automaticky s ohledem na co největší efektivitu. Přepínání mezi různými režimy jízdy přitom vzhledem k pečlivému odhlučnění prakticky neregistrujete. Vše funguje harmonicky, rozjezdy jsou díky elektromotoru plynulé jako u elektromobilu a odezva na plyn je bezprostřední.

Plug-in hybrid (PHEV)

Plug-in hybrid je full-hybridem, jehož baterie lze kromě rekuperace během jízdy dobíjet také z elektrické zásuvky. Baterie (obvykle s kapacitou 10–15 kWh) tak mohou být menší než u elektromobilů, a jejich plné nabití je mnohem rychlejší. I takový vůz se může pohybovat v čistě elektrickém režimu, dojezd však bývá omezen na několik desítek kilometrů.

Plug-in hybridy, někdy označované také zkratkou PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), nelze nabíjet prostřednictvím rychlodobíječek, kvůli relativně malé baterii to však ani není potřeba. Jejich výhodou je velký kombinovaný výkon, dlouhý celkový dojezd, možnost bezemisního pohonu ve městě a využití vozu i pokud nejsou k dispozici nabíjecí stanice či jsou zrovna obsazené. Dobíjecí hybridy mívají i volitelné jízdní režimy, například uchování elektřiny pro pozdější jízdu městem. V závislosti na modelu lze jet čistě na elektřinu rychlostí až 140 km/h.

Žralok kladivoun loví i v českých vodách. Návnadou Priusu je originalita

Výhodou vozů s technologií PHEV s hodnotou emisí oxidu uhličitého v kombinovaném provozu do 50 g/km je i možnost využívat speciální registrační značky začínající písmeny EL. Ty jejich majitele opravňují k bezplatnému parkování na modrých zónách v Praze a delších městech a bezplatnému využívání dálnic. Firmy a podnikatelé navíc nemusejí za tyto vozy odvádět silniční daň. Plug-in hybrid je oproti klasickému hybridu těžší a dražší. Aby vůz dosáhl nízké spotřeby paliva, je potřeba, aby řidič pravidelně dobíjel energii z externích zdrojů.

Elektromobil (EV či BEV)

Elektromotory pracují účinněji než spalovací agregáty na fosilní paliva, což souvisí s fyzikálním principem elektromagnetismu. Takto poháněné automobily pohánějí pouze elektromotory bez nutnosti mít klasickou převodovku. Prubířským kamenem je zejména rychlost jejich nabíjení. Čím větší je kapacita trakční baterie, tím elektromobil dojede dále (až cca 500 km), ale tím déle také trvá její články dobít. Ideálním prostředím je pro elektromobily městský a příměstský provoz, zatímco na dálnicích se jejich baterie rychle vybíjejí.

Třicítkou po Praze. V malostranských uličkách jsme luštili švédskou křížovku

Jejich výhodou je tichý, bezemisní provoz, velmi dobré pružné zrychlení a nízké provozní náklady. K nevýhodám se řadí vyšší hmotnost a cena, ale i časově náročnější získávání energie oproti automobilům se spalovacím motorem.

Zatímco dosavadní elektromobily většinou jezdí na přizpůsobených platformách, nová generace modelů již dostává do vínku speciální „skateboardovou“, která umožňuje lépe využít vnitřní prostor a další specifika aut tohoto ražení.


Elektromobil