Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily zajímavé produkční modely, které jdou nepříjemně po krku Ferrari a Lamborghini. Jsou totiž rychlejší a levnější. Kromě Yangwangu U9 v Maranellu jistě pečlivě sledují i model Hyper SSR, který absolvoval první zahraniční testovací jízdu.

Pokus s vybudováním továrny pro plug-in hybridní antiferrari Silk-FAW S9 v Itálii nakonec nevyšla a elektrické Nio EP9 vyráběné ve Velké Británii bylo určené výhradně pro použití na závodních tratích, kde stanovilo několik světových rekordů. Nově ale mají v Číně nové nástupce, se kterými lze vyrazit na tamní silnice.

V oblasti supersportů sice hodně záleží na značce a její image, v Číně je ovšem situace přeci jen trochu jiná, než na západních trzích. Fenoménem země Říše středu je fakt, že zákazníci stále více upřednostňují místní značky před zahraničními výrobci. A na to nově spoléhají u značek Hyper a Yangwang.

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě elektrické superauto Yangwang U9 poháněné čtyřmi elektromotory s celkovým výkonem přes 1 115 koní. Vůz využívá aktivní podvozek BYD DiSus který ovládá příčné, podélné a vertikální pohyby karoserie. Vůz při prezentaci předvedl tancování, a dokonce si přitom i povyskočil, ukázal ale i to, že v extrémním případě zvládne i jízdu po třech kolech.

Nejrychlejší a nejdražší čínské auto staví v Itálii matadoři od Ferrari

Podznačka Hyper společnosti GAC Aion zase oficiálně uvedla na trh svůj elektrický supersport Hyper SSR a na thajském závodním okruhu uspořádala prezentační jízdy. Thajsko bylo zvoleno záměrně, jedná se totiž o první zemi, kam mateřská firma Aion vyváží své vozy, a kde dokonce staví továrnu pro jejich montáž.

Ve svém tiskovém prohlášení při spuštění výroby modelu Hyper SSR v kantonském závodě společnosti Aion zástupci značky uvedli, že tímto krokem „Čína ukončila éru, kterou Ferrari a Lamborghini monopolizovaly segment superaut“. A možná cudně neuvedli, že už reálně nabízejí auto, o jakém Elon Musk zatím jen řadu let jen mluví (nová Tesla Roadster).

Auto neobsahuje žádné západní díly, všechny byly nezávisle vyvinuty a vyrobeny v Číně. Společnost Hyper kvůli tomu navázala partnerství s předními čínskými týmy působícími v automobilovém, leteckém a kosmickém průmyslu a letectví.

Musk vzpomněl opožděnou Teslu Roadster, bude létat a stovku pokoří za sekundu

Kupé Hyper SSR vychází po designové stránce z konceptu vozu GAC Enpulse z roku 2020. Má podobný boční profil, nůžkové dveře, ale postrádá stahovací střechu. Vnější design s prvky inspirovanými Ferrari 458 je dílem Pontuse Fontaeuse. Výkonný ředitel studia pokročilého designu mateřského koncernu GAC se sídlem v Los Angeles pro maranellskou značku v minulosti dokonce pracoval. V roce 2011 u Ferrari v Modeně šéfoval týmu interiérového designu v době finálních prací na Ferrari FF a během vývoje modelu F12 Berlinetta.

Pontus Fontaeus je renomovaný švédsko-americký automobilový designér s více než třicetiletými zkušenostmi s designem automobilů. Působil mimo jiné u Opelu, Renaultu, Volkswagenu či Faraday Future. U Volva řídil interiérový design různých modelů, včetně řad 40, 60, 70 a 80. Pro Kiu vedl vývoj exteriéru a interiéru řady Cee’d a u Land Roveru navrhl design interiéru konceptu Discovery Vision.

Dvoumístné 4,5 metru dlouhé a 1,2 metru vysoké kupé jde s trendy. Interiér, který navrhl jistý Don Kabongo, je vyroben z materiálů, které neobsahují žádné živočišné produkty. Před řidičem je 8,9palcový digitální přístrojový štít, který doplňuje 14,6palcový středový dotykový displej podobný tabletu.

Čínské auto až do posledního šroubku

Vůz používá špičkovou elektroniku a materiály a k pohonu slouží vlastní synchronní elektromotory Quark s permanentními magnety. Jsou celkem tři a poskytují maximální výkon více než 900 kW (1 224 koní) a maximální točivý moment až 12 000 Nm. Pohonná soustava se údajně může pochlubit maximální účinností 94,5 %.

Nechybí karbon-keramické brzdové kotouče a hladké závodní pneumatiky. Superauto je v rámci 900V platformy vybaveno čipy z karbidu křemíku. Kromě toho je vůz vybaven také elektronickým samosvorným diferenciálem ELSD, inteligentním proměnným tlumením a řízením R-EPS pro optimalizaci dynamické rovnováhy a zlepšení ovladatelnosti.

Z Číny pluje do Evropy první loď plná elektromobilů. Expanze má značku BYD

Vůz má směrem výklopné křídlové dveře a jeho aktivní spoiler na zádi zvyšuje přítlak ve vyšších rychlostech. Firma GAC Aion navíc již dříve představila 480kW rychlonabíječku. Hyper SSR má nikl-mangan-kobaltový (NMC) akumulátor s kapacitou 75 kWh, který mu poskytuje dojezd 506 km, ale v hodně optimistickém čínském jízdním cyklu CLTC.

Ačkoli společnost GAC Aion původně oznámila dvě verze Hyper SSR (SSR znamená Super, Sport a Race), zákazníci mohou vybírat dokonce ze tří variant – Hyper SSR, Hyper SSR Sprint a Hyper SSR Ultimate. Jejich ceny se pohybují v přepočtu od 4,2 do 5,4 milionu korun.

Základní verze dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 2,3 sekundy, zatímco verze Sprint a Ultimate to zvládnou již za pouhých 1,9 sekundy. Ted stejně jako Tesla Model Plaid S či Rimac Nevera. Maximálku má sice „jen“ 250 km/h, ale stojí desetinu jeho ceny chorvatského modelu. Nevery navíc vznikne jen 150 kusů, zatímco produkční kapacita modelu Hyper SSR by měla údajně dosáhnout objemu 1000 kusů ročně.

O vývozu do Evropy či USA se v případě kupé Hyper SSR ani Yangwangu U9 zatím nemluví, neboť obří čínský trh jim momentálně poskytuje dostatečný odbyt. Přesto by oba modely mohly způsobit v ředitelských pracovnách Ferrari, Lamborghini a Tesly vážné bolení hlavy. Až se totiž Číňané rozkoukají, mohli by se svými sporťáky vyrazit i dále za hranice, než jen do Thajska.

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Vyplazený jazyk Jaguaru. Nosič nového stylu vypadá jako batmobil pro Barbie

Nový koncept Jaguaru Type 00 je stejně šílený, jako všechno, co se kolem této značky poslední týdny děje. Nosič nového designového jazyka, představený na Miami Art Week, má příď jako radlice a záď s...

4. prosince 2024

Do dražby míří unikátní laurinka z roku 1911. Se simply clever detailem

Součástí jedenácti unikátních aut z muzea Indianapolis Motor Speedway, která se budou v únoru 2025 dražit prostřednictvím aukční síně RM Sotheby’s, je i Laurin & Klement Type S2 Sportswagen. Vůz z...

8. prosince 2024

O adventu dávejte u obchoďáků pozor. Hlavně dopoledne je to o plechy

Advent jako čas klidu a pohody? Na parkovištích o obchoďáků to spíš vypadá jako na bojišti plném nehod.

7. prosince 2024

SUPERGALERIE: Na tuningovou párty do Essenu dorazila pornohvězda i policie

Essen Motor Show působí v dnešním politicky korektním světě stále více jako pěst na oko. Tradiční podzimní svátek pro příznivce tuningu letos opět lákal na zajímavě upravená auta, rozličné...

7. prosince 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...