Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dotace na elektrovozy budí rozpaky, reálně auta nezlevní, peníze sebere úvěr

Dotace na elektromobily? Ano, ale jen pro podnikatele a na úvěr. Český stát se rozhodl podpořit prodej elektromobilů, ovšem zvolil formu, ke které má řada lidí výhrady.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: MG

Při oznámení začátkem loňského prosince slibovalo ministerstvo průmyslu a obchodu, že přijímání žádostí o dotace na pořízení elektromobilu bude spuštěno 1. ledna 2024 (zde). To se ovšem nestihlo. Nový termín spuštění je teď stanoven na březen.

Kromě diskuse, jestli jsou dotace dobré, nebo špatné, zda rozhýbou trh, nebo naopak zvyšují cenu dotovaného produktu, se rozpoutala polemika nad formou v Česku poskytované dotace.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Národní rozvojovou bankou vyhlásily záruční program Elektromobilita. Je na něj připraveno celkem 1 950 000 000 Kč, z toho 1 650 000 000 Kč na pořízení bezemisních vozidel a 300 000 000 Kč na dobíjecí infrastrukturu. Dobíjecí stanice však musejí být neveřejné, tedy nikoli na parkovištích, v obchodních domech apod. A žadatel o dotaci o ni musí žádat společně s dotací na auto, nepodporuje se samostatná výstavba.

U aut platí, že vozidlo musí být nové nebo skoro nové (dodáno do 6 měsíců ode dne prvního uvedení do provozu a má mít najeto méně než 6 tisíc km), nesmí být dražší než 1,5 milionu Kč bez DPH a pohánět ho může pouze elektřina nebo vodík. Zároveň platí 24měsíční podmínka zákazu prodeje podpořeného vozidla. V dalších podmínkách jsou pak i takové podrobnosti, že podporu nedostanou třeba firmy provozující výrobu zbraní a střeliva nebo herny a sázkové kanceláře. Žadatelské firmy také třeba musí mít uzavřená dvě účetní období, nesmí dlužit zaměstnancům výplatu nebo být v exekuci.

Elektromobil pro chudé za hubičku. Ve Francii spustili dotační revoluci

Podpora je poskytována formou portfoliové bankovní záruky za komerční úvěr od leasingové společnosti či banky a současně s tím obdrží žadatel finanční příspěvek. Ovšem maximálně 200 tisíc Kč na vozidlo kategorie M1, max. 250 tisíc Kč kategorie N1 a max. 300 tisíc Kč na vozidlo FCEV. Příspěvek bude vyplacen (po splnění podmínek) přímo na účet příjemce podpory po registraci vozidla a po předložení kupní smlouvy, dokladu o uhrazení kupní ceny dle této smlouvy a osvědčení o registraci vozidla dokládajícího vlastnictví pořizovaného majetku příjemcem podpory.

A právě forma dotace spojená s financováním pomocí úvěru je předmětem kritiky. Část lidí má za to, že si ji vylobbovaly finanční instituce a automobilky a co zákazník dostane v dotaci, to zaplatí za dobu trvání úvěru na úrocích.

„Cesta, kterou zvolilo ministerstvo průmyslu a obchodu, má svá ALE.“ říká mluvčí značky KIA v ČR Kateřina Vaňková. „Tím hlavním je, že poskytování podpory se váže pouze na pořízení automobilu formou úvěru. Ne každý podnikatel využívá nebo chce využívat automobil kupovaný na dluh. Dejme lidem šanci, aby se rozhodovali sami, a ne aby to za ně dělal někdo jiný. Druhým velkým ALE je, že podpora se týká pouze podnikatelů. Stát by měl mít zájem, aby se elektromobilita rozšířila co nejvíce napříč společností. Jen tak na okraj. Česká republika vychází co do počtu prodaných elektromobilů na množství obyvatel jako druhá nejhůře hodnocená v Evropě. Je to mimo jiné i kvůli tomu, jak slabá je zatím jejich podpora. Většina zemí v Evropě, ale také USA a Čína to už pochopily a nějakou formu motivace k nákupu spustily.“

Zda a případně kdo se oficiálně či neoficiálně na podobě dotačního programu podílel, samozřejmě nelze ověřit, náhodně oslovené společnosti však tvrdí, že k přípravě pozvány nebyly. „Podmínky dotace s námi nebyly nijak konzultovány a jsme čistým příjemcem informací a podmínek,“ říká třeba mluvčí českého Volkswagenu David Valenta. „Společnosti sdružené v České leasingové a finanční asociaci (ČLFA) na programu spolupracovaly, ale my jako Arval úvěr jako finanční nástroj neposkytujeme,“ sdělil iDNES.cz generální ředitel leasingové společnosti Arval Aleš Polák.

Oficiální zdůvodnění ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu ČR je následující: „Zvolená forma zajištěného úvěru s dotační složkou umožní poskytnout podporu co nejširšímu okruhu potenciálních žadatelů, tedy i těm, kteří nedisponují dostatkem vlastních zdrojů. Díky této formě dochází také k výraznému snížení administrativní zátěže žadatelů oproti standardní žádosti o poskytnutí dotace. Tím, že úvěry budou zajištěny zárukou Národní rozvojové banky, umožní úvěrujícím institucím poskytnout výhodnější úvěrové podmínky (oproti standardním úvěrům bez záruky), a tedy i úrokové zatížení bude nižší, a nedojde tak k výraznějšímu snížení celkové výhody obdržené dotační složky,“ uvedla Petra Milcová z odboru komunikace.

To ovšem nevysvětluje, proč tvůrci podmínek dotace stanovili model zcela pomíjející zájemce o koupi elektromobilu, kteří si chtějí auto koupit a zaplatit ze svých zdrojů a nechtějí jej pořizovat na splátky. Právě v jejich případě by dvousettisícová úspora byla nejmarkantnější a opravdu by jim auto „zlevnila“. Plnohodnotný elektromobil se dá dnes koupit od třičtvrtěmilionu, právě taková dotace by jej zlevnila na cenovou hladinu ekvivalentních spalovacích aut.

Důvodem, který ovšem nikde není oficiálně řečený, může být také logická „pojistka“, aby byly vozy nakoupené s dotací skutečně provozovány na území ČR a nebyly jen obratem prodány se slevou do zemí, kde dotační program není a prodávající nevydělal okamžitě na rozdílu cen.

Na druhou stranu je třeba dodat, že firmy ve většině případů auta nekupují napřímo „za hotové“, ale právě s využitím financování. „Nutnost využití úvěru nevidíme jako problém, většina firem a podnikatelů využívá pro financování firemních vozů externí zdroje, tedy i úvěry nebo úvěrové rámce,“ uvedl pro iDNES.cz manažer pro elektromobilitu v Louda Auto David Nerad a dodal: „Současně chápeme, že se stát chrání před vývozem dotovaných aut do zahraničí, třeba do Německa, kde státní podpora nedávno skončila.“ Prodejci aut podle něj jakoukoliv podporu elektromobility vítají a upozorňují, že dodací doby na většinu plně elektrických modelů jsou momentálně příznivé.

Samotný problém, zda dotace nepadne na úroky, budou zřejmě alespoň zčásti řešit samotné automobilky buď slevami na vozy jako takové, nebo dotováním úroků. Jednou z mála automobilek, které už na svých webových stránkách nabízejí pořízení elektromobilu s dotací prostřednictvím vlastní finanční společnosti, je MG. „Jak moc tato forma dotace pomůže rozvoji elektromobility v Česku je v tuto chvíli těžko odhadovat. V MG každopádně umíme auto s dotací nabídnout, navíc nyní pro všechny zákazníky o 50 tisíc Kč zlevňujeme elektrické modely MG5 a ZS EV. Kromě toho ve spolupráci s Arvalem nabízíme i operativní leasing na elektromobily MG5 a MG4 s dotovaným úrokem 2,99 %,“ říká ředitel Marketingu a PR značky Marek Vodička.

Podle neoficiálních zákulisních informací se některé automobilky chystají pokrýt zákazníkům i úrok „dotačního“ úvěru, na trhu se čeká třeba Škoda Enyaq s úrokem 0 %.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu...

VIDEO Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

Velký nabíjecí hub společnosti ČEZ se brzy otevře u hlavního silničního tahu...

VIDEO Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....