Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

aktualizováno 
Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč se vývoj ubírá tímto směrem i zda může mít robustní design automobilů vliv na způsob, jakým řídíme.

(ilustrační snímek) | foto: BMW

Paolo Tumminelli je pojmem ve světě automobilového designu. Je zakladatelem institutu Goodbrands Institute For Automotive Culture, který se zaobírá problematikou automobilové dopravy, a zároveň profesorem designu na Vysoké škole technické v Kolíně nad Rýnem.

Jeho názory přesto považují výrobci automobilů a další designéři přinejmenším za diskutabilní. Velký rozruch způsobila jeho „analýza přední části vozů“, v níž se zabýval „zlým vzhledem“ dnešních automobilů. Dospěl k závěru, že se dnešní autodesign vyznačuje mimořádnou brutalitou.

BMW i3

BMW i3

Ve své analýze definoval znaky, jež způsobují agresivní vzhled současných aut. Zaprvé je to enormní velikost přední části SUV. Dále maska (jakou má například elektromobil BMW i3), která kryje identitu auta jako u bankovního lupiče. 

Tumminelli zmiňuje i široce rozevřené tlamy, tedy velké kryty chladičů, připomínající dravou šelmu. Také přední část vozu ve tvaru šípu, kde se linie sbíhají do písmene V, světlomety připomínající oči, jež svým rozzuřeným pohledem působí odstrašujícím dojmem. 

Agresivně podle něj působí i velmi vysoko umístěná boční linie s malými okny, díky níž auto vypadá jako opancéřovaný vůz. Tumminelli kritizuje, že se design automobilů od počátku tisíciletí vyvíjí směrem k agresivitě. Dokonce i malé vozy jako Toyota Aygo nahánějí podle něj svým vzhledem hrůzu.

Toyota C-HR

Frank J. Brüse, designér zodpovědný za vzhled Volkswagenu Golf 6 a 7, Beetle a druhého i třetího Touaregu, Tumminelliho názor nesdílí, i když v rozhovoru pro švýcarský magazín Auto Blick připouští, že je design dnešních vozů rozhodně emocionálnější: „Designéři se autům snaží vtisknout výraz, což jim umožňuje především nová světelná technika, zejména LED světla.“

Elektrický crossover Kona od Hyundai

Emocionálnější design, který má u zákazníků obrovský pozitivní ohlas, souvisí podle něj se stavem společnosti: „Svět je dnes čím dál rychlejší a komplikovanější, proto mají větší úspěch vozy vyzařující sebejistotu a velké sebevědomí.“ Podle něj je zcela jasné, že dnešní auta vypadají přísněji než třeba roztomilý Renault Twingo první generace. Připomíná i sociologický pohled: „Auto odráží to, jaký by chtěl člověk být. Dá se říct, že autodesign do jisté míry zrcadlí stav společnosti.“

Renault Twingo první a třetí generace

Renault Twingo první a třetí generace

S jeho názorem souhlasí i autodesignér Heiko Stahl: „O tom, zda je design dobrý, rozhoduje zákazník – tím, že si auto koupí, nebo ne. Design přece nevytváříme pro sebe, ale pro zákazníka.“ 

Ani Stahl nesouhlasí s Tumminelliho názorem, že z dnešních aut mluví brutalita, ačkoli nepopírá jejich „ostřejší“ vzhled: „Auta jsou v posledních letech výrazně mohutnější a nahánějí větší strach. Jejich agresivita souvisí s většími proporcemi, jež vyžaduje dnešní technika: velké motory potřebují intenzivnější chlazení a tím pádem větší prostor na proudění vzduchu v přední části – ten pak mnohdy připomíná široce rozevřená ústa. Používají se také čím dál větší kola, tudíž jsou zapotřebí masivnější podběhy.“

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Ve své analýze srovnává Tumminelli staré a nové modely konkrétních vozů. „Vezměte si například městskou klasiku Mini. Když si vedle sebe postavíte původní roztomilé Mini a dnešní model, jasně uvidíte, o kolik se vůz zvětšil,“ míní Heiko Stahl a dodává, že pouhá velikost vozu nahání logicky větší strach. 

Mini Clubman

Že však stará auta nikdy nepůsobila agresivně? To se podle něj říct nedá. „Podívejte se na Lamborghini Countach, to bylo brutální auto! Jeho designové znaky – například žraločí zuby na zadním skle nebo mimořádně plochá kapota – se postupem času dále vyvíjely a zdobí dnes Huracán. Pro mě starý model vypadá ještě agresivněji než nový,“ soudí Stahl.

Lamborghini Countach Periscopica

Lamborghini Countach Periscopica

Lamborghini Huracán LP 610-4 Spyder

Lamborghini Huracán LP 610-4 Spyder

Ani podle Brüseho nejsou komponenty jako větší mřížky chladiče ničím novým, v rozhovoru pro švýcarský Auto Blick připomíná, že existovaly už v padesátých letech. Obrovský boom větších aut, jako jsou například SUV, podle něj souvisí se vzrůstající potřebou pocitu bezpečí. „Před útokem na WTC v roce 2001 byl prodej pickupů a SUV ve Spojených státech na ústupu,“ říká Brüse. Po 11. září vystřelily prodeje do výše, což podle něj může být výrazem toho, že člověk cítí větší potřebu chránit sebe a své blízké.

Chevrolet Silverado

S jeho názorem souhlasí i Heiko Stahl, ačkoli pro současný boom SUV nemá zrovna pochopení: „Nevím, co si mám myslet především o nových kupé-SUV. Jsou příliš mohutné, působí na mě jako tanky.“ Není právě toto ona brutalita, na niž ve své analýze poukazuje Paolo Tumminelli? 

„Brutální je podle mě špatný výraz,“ oponuje Stahl. „Ovšem souhlasím, že když se takový kolos objeví ve zpětném zrcátku, může logicky nahánět strach.“ Na trend čím dál větších a hrozivěji vyhlížejících aut pohlíží i ze sociologického hlediska: „Dřív si běžný dělník pro přepravu materiálu a nářadí z bodu A do bodu B koupil obyčejného Golfa. Dnes si díky leasingu může prakticky každý dovolit auto za velké peníze. To dříve neexistovalo.“

Audi TT

Audi TT

Znamená to, že dnešní SUV mají dobrý design, když se čím dál více kupují? Těžko říct. Odborníci se každopádně shodují v názoru, že by si od automobilek přáli víc odvahy. 

Fotogalerie

Jejich názor shrnuje Heiko Stahl: „Když bylo na frankfurtském autosalonu poprvé představeno Audi TT, přijímali ho návštěvníci s jistými rozpaky. 

Automobilka se nicméně rozhodla vyrobit ho ve velké sérii – a dočkala se obrovského úspěchu. Odvaha jít čas od času proti všeobecnému trendu ovšem dnes zcela chybí.“

Autoři:

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

Rychlonabíječka naplní baterie na 200 km za osm minut, k vidění je v Brně

Rychlá nabíjecí stanice od ABB

„Tankování“ elektřiny do auta na dojezd 200 kilometrů trvá s rychlonabíjecí stanicí firmy ABB osm minut. Nabíječka je k...

Nejlevnější vůz světa byl propadák, Nano Indům rikšu nenahradilo

Tata Nano Europa

Indie patří k největším automobilovým trhům světa. V lidnaté zemi se masový automobilismus překotně rozvíjí, Indové...

V roce 2030 bude v Česku chybět 20 tisíc stanic pro elektromobily

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

V současnosti funguje v ČR zhruba 400 dobíjecích stanic pro elektromobily. Jedna by měla podle expertů obsluhovat...

Najdete na iDNES.cz