Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

  14:23aktualizováno  14:23
Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský reprezentant Peter Olah. Je už šestnáct let designérem koncernu Volkswagen, kde pracoval na automobilech Volkswagen, Audi, Lamborghini a hlavně Škoda.

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah | foto: Škoda

Podle Olaha lze změny v designu klasických aut očekávat už s rozvojem elektromobilů a autonomních vozů. „Elektrický pohon ruší potřebu motoru a prostoru pro něj, protože může být přímo v nápravách. Může tedy zmizet klasické rozložení motor-kabina-zavazadlový prostor,“ řekl Olah. Autonomní jízda, která už se ve světě zkouší, umožní dělat za jízdy úplně jiné věci než řízení. Auto se stane obytným prostorem a může se tedy i v interiéru výrazně proměnit.

Další věc, která může podle Olaha ovlivnit podobu automobilů, je sdílená jízda. „Hrozí, že lidé začnou ztrácet citový vztah k autům - když ho sdílím, už není úplně moje a je mi tedy trošku jedno, jak vypadá. Lidé mohou auta přestat vnímat jako symbolickou hodnotu nebo vyjádření svého charakteru. Budeme si muset jako designéři dávat pozor, aby se auta nestala v budoucnosti anonymními, ale abychom stále dokázali zařídit, že po nich budou lidé dále toužit jako po produktech,“ říká.

Slovenský automobilový designér Peter Olah

Slovenský automobilový designér Peter Olah

Dnes je pro čtyřicetiletého Slováka jeho práce splněným dětským snem. Do aut byl zapálený i jeho otec a pokud by tehdy bylo možné tento obor studovat, byl by prý určitě automobilovým designérem. Autům se věnoval celý život a svého syna k nim vedl.

Jako obor se automobilový design začal studovat na vysokých školách až v 80. letech minulého století. „Původně byli automobiloví designéři prostě konstruktéři. První auta, ikonická Porsche 911 nebo některé modely Ferrari, navrhli esteticky nadaní konstruktéři,“ připomíná Olah. I při jeho prvním nástupu do Škody Auto ještě tým tvořili s konstruktérem třeba sochaři nebo grafici.

Slovenský autodesignér Peter Olah je stálicí studia Škody Auto.

Slovenský autodesignér Peter Olah je stálicí studia Škody Auto.

Design zažívá v posledních letech boom. Ale zatímco tvůrci nábytku, skla či oděvů jsou často celebritami, ti, kdo navrhují podobu automobilů, jsou skryti. „Automobil netvoří jeden designér, dnes jsou to týmy designérů ve spolupráci s počítačovými modeláři, konstruktéry. Navrhnout automobil není jako navrhnout novou židli, PET lahev, vázu. Auto jeden designér na dnešní úrovni navrhnout nezvládne,“ vysvětluje Olah.

Sám vystudoval průmyslový design a začal studovat interiérovou architekturu. S návrhy designu aut obesílal soutěže, díky jedné získal první stáž v Mladé Boleslavi ještě za studií. Věnoval se i grafickému designu a sklu. „Všechny ty věci tvoří můj komplexní zásah do designu a jedna od druhé mi pomáhá si odpočinout,“ říká designér, který navrhl například i trofej pro vítěze Tour de France.

Fotogalerie

Olahovi se příliš nelíbí nostalgie po desetiletí starých vozech, kdy designéři měli více volnou ruku a automobily navrhovali jako umělecká díla a svoji prezentaci. „Dnes se snažíme vytvořit komplexní produkt,“ říká. Do práce automobilového designéra dnes podle něj daleko více promlouvají nároky na bezpečnost, ekonomika a konstrukce auta. „Pojišťovny třeba velmi tlačí na to, aby se při případné havárii zničily jen určité části, aby se daly nahradit. Ne všechno, co si vysníme, je dovolené,“ popisuje práci designéra. Důležitý aspekt, který se do jeho tvorby otiskuje, je podle něj i dosažitelnost auta pro zákazníka - automobil dnes chce mít každý.

I z některých zmíněných důvodů se automobily začaly do velké míry unifikovat. „Myslím však, že teď je už znovu vidět, že se každá z automobilových značek snaží odlišit se od ostatních a dát autu charakter. Co znamená krása, je v dnešní době velmi individuální, platí to stejně jako pro kterýkoli jiný designový objekt,“ říká Olah.

Svět si v úterý připomíná 80. narozeniny jednoho z nejslavnějších automobilových designérů Giorgetta Giugiara. Čtěte více zde.

Autoři: ,

Nejčtenější

Připoutaní přeživší: jizvy od bezpečnostních pásů jsou pro statečné

Tváře kampaně na podporu používání bezpečnostních pásů v autech

Řidiči na Novém Zélandu se zdráhají jezdit v autě se zapnutými bezpečnostními pásy. Reklamní kampaň státní dopravní...

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Další z rubriky

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Peugeot 405 je nezmar. Nově se vyrábí v Ázerbajdžánu

Peugeot Khazar 406

Pro mnohé je to automobilový pravěk, ovšem důkazem, že i v takové době vznikala auta, na která se nezapomíná, je...

VIDEO: Američtí hromotluci míří do Mostu, závodí s nimi i jeden Čech

Závodní speciál okruhového seriálu Nascar Martina Doubka

Konstrukčně je ten americký rumpál tak trochu na úrovni automobilové doby kamenné. O to je to větší zábava. Extrémně...

Najdete na iDNES.cz