Ministerstvo zvažuje konec dálničních známek, placení ohlídají kamery

  14:36aktualizováno  14:36
Ministerstvo dopravy se chce do budoucna zbavit papírových dálničních známek a ušetřit tak na jejich distribuci mezi koncové uživatele.

Dálniční kupony pro rok 2013 | foto: Ministerstvo dopravy

Nástupcem takzvaných kuponů by mohl být kamerový systém rozpoznávající registrační značky vozidel a kontrolující, zdali mají zaplaceno. Uvažuje se i o využití technologie RFID (Identifikace na rádiové frekvenci), která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách. Podle mluvčího Ministerstva dopravy Zdeňka Neusara se prověřením možností elektronizace časového zpoplatnění již zabývá Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

Vzorem pro elektronizaci kuponů je podle generálního ředitele SFDI Tomáše Čočka Maďarsko, kde se využívá systém kamerového rozpoznávající registrační značky. "To je elegantní v tom, že odpadá většina distribuce a tisku," popsal výhody šéf státního fondu, který má v současnosti se snižováním nákladů na distribuci papírových známek problémy.

Snížit cenu za tisk, skladování a zajištění prodeje milionů kuponů se fondu už dvakrát nepodařilo a musel pro neúčast zájemců výběrová řízení zrušit. Zavedením elektronických kuponů by fond mohl ušetřit většinu ze zhruba 250 milionů korun, které na distribuci známek ročně vynakládá.

Jestli je využití podobných technologií v Česku reálné a může být i ekonomicky efektivní, bude zřejmé teprve ze studie proveditelnosti, jejíž výsledky by měly být známé v průběhu podzimu. Jasné zatím je, že stávající systém mýtných bran, který na tuzemské síti vybudovala a provozuje společnost Kapsch, kontrolovat značky všech projíždějících osobních aut neumí.

"On samozřejmě dokáže přečíst SPZ. Při průjezdu nákladních vozidel nejdříve vozidlo vyfotografuje, ale ve chvíli, kdy vozidlo projede a dojde k úhradě příslušného mýta, tak to systém maže," uvedl ředitel úseku elektronického mýta na Ředitelství silnic a dálnic Václav Nestrašil.

Ve hře je i klasické mýtné

Využití vybudované infrastruktury by si tak podle Nestrašila vyžádalo další investice. Jisté zatím není ani to, zdali se systém mýtných bran bude provozovat i po roce 2016, kdy skončí smlouva s Kapschem. Uzavřená podle ministerstva dopravy není ani problematika zpoplatnění osobních vozidel podle ujetých kilometrů podobně, jako je to u nákladních vozidel a autobusů.

Papírové kupony měly už v minulosti od roku 2011 nahradit takzvané elektronické viněty, které fungují podobně jako palubní jednotky v kamionech a autobusech. Odborníci však tomuto systému, který by v budoucnu placení mýtného i podle ujetých kilometrů umožňoval, vyčítali finanční nákladnost. Jeho provoz podle tehdejších odhadů měl ročně vyjít na zhruba 1,6 miliardy korun. Vloni fond podle účetní uzávěrky na dálničních známkách vybral 3,9 miliardy korun.

Od září už se celoroční známka nevyplatí

Celoroční kupon pro automobily s hmotností do 3,5 tuny stojí 1 500 korun. Platnost letošních známek skončí 31. ledna 2014. Roční dálniční známka totiž platí už v posledním měsíci předchozího a první měsíc následujícího roku.  

Od prvního prosince tedy bude možné využívat známku pro rok 2014. Pro ty, kdo budou od září potřebovat na nové auto dálniční známku už bude tedy výhodnější kupovat měsíční kupony po 440 korunách.

Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše 5 000 Kč a ve správním řízení až do výše 100 000 Kč.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Najdete na iDNES.cz