Ministerstvo zvažuje konec dálničních známek, placení ohlídají kamery

  14:36aktualizováno  14:36
Ministerstvo dopravy se chce do budoucna zbavit papírových dálničních známek a ušetřit tak na jejich distribuci mezi koncové uživatele.

Dálniční kupony pro rok 2013 | foto: Ministerstvo dopravy

Nástupcem takzvaných kuponů by mohl být kamerový systém rozpoznávající registrační značky vozidel a kontrolující, zdali mají zaplaceno. Uvažuje se i o využití technologie RFID (Identifikace na rádiové frekvenci), která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách. Podle mluvčího Ministerstva dopravy Zdeňka Neusara se prověřením možností elektronizace časového zpoplatnění již zabývá Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

Vzorem pro elektronizaci kuponů je podle generálního ředitele SFDI Tomáše Čočka Maďarsko, kde se využívá systém kamerového rozpoznávající registrační značky. "To je elegantní v tom, že odpadá většina distribuce a tisku," popsal výhody šéf státního fondu, který má v současnosti se snižováním nákladů na distribuci papírových známek problémy.

Snížit cenu za tisk, skladování a zajištění prodeje milionů kuponů se fondu už dvakrát nepodařilo a musel pro neúčast zájemců výběrová řízení zrušit. Zavedením elektronických kuponů by fond mohl ušetřit většinu ze zhruba 250 milionů korun, které na distribuci známek ročně vynakládá.

Jestli je využití podobných technologií v Česku reálné a může být i ekonomicky efektivní, bude zřejmé teprve ze studie proveditelnosti, jejíž výsledky by měly být známé v průběhu podzimu. Jasné zatím je, že stávající systém mýtných bran, který na tuzemské síti vybudovala a provozuje společnost Kapsch, kontrolovat značky všech projíždějících osobních aut neumí.

"On samozřejmě dokáže přečíst SPZ. Při průjezdu nákladních vozidel nejdříve vozidlo vyfotografuje, ale ve chvíli, kdy vozidlo projede a dojde k úhradě příslušného mýta, tak to systém maže," uvedl ředitel úseku elektronického mýta na Ředitelství silnic a dálnic Václav Nestrašil.

Ve hře je i klasické mýtné

Využití vybudované infrastruktury by si tak podle Nestrašila vyžádalo další investice. Jisté zatím není ani to, zdali se systém mýtných bran bude provozovat i po roce 2016, kdy skončí smlouva s Kapschem. Uzavřená podle ministerstva dopravy není ani problematika zpoplatnění osobních vozidel podle ujetých kilometrů podobně, jako je to u nákladních vozidel a autobusů.

Papírové kupony měly už v minulosti od roku 2011 nahradit takzvané elektronické viněty, které fungují podobně jako palubní jednotky v kamionech a autobusech. Odborníci však tomuto systému, který by v budoucnu placení mýtného i podle ujetých kilometrů umožňoval, vyčítali finanční nákladnost. Jeho provoz podle tehdejších odhadů měl ročně vyjít na zhruba 1,6 miliardy korun. Vloni fond podle účetní uzávěrky na dálničních známkách vybral 3,9 miliardy korun.

Od září už se celoroční známka nevyplatí

Celoroční kupon pro automobily s hmotností do 3,5 tuny stojí 1 500 korun. Platnost letošních známek skončí 31. ledna 2014. Roční dálniční známka totiž platí už v posledním měsíci předchozího a první měsíc následujícího roku.  

Od prvního prosince tedy bude možné využívat známku pro rok 2014. Pro ty, kdo budou od září potřebovat na nové auto dálniční známku už bude tedy výhodnější kupovat měsíční kupony po 440 korunách.

Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše 5 000 Kč a ve správním řízení až do výše 100 000 Kč.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test rezervy ve spreji. Vyzkoušeli jsme její životnost

Stále více nových aut je namísto rezervního kola vybaveno sadou na dočasné utěsnění defektu. Vyzkoušeli jsme, zda...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Světová premiéra komunálního vozu ze Zlína. Enviel chce konkurovat multikáře

Zlínská technologická a inovační společnost NWT představuje svůj nejnovější projekt Enviel, komunální užitkový...

Premium

Golf je fenomén, u kominíka z Vídně spíš diagnóza. Má jich přes sto

Představte si rozlehlé parkoviště u supermarketu plné Volkswagenů Golf, které všechny patří jedinému majiteli. Na celém...

Příprava na elektromobilitu: prodejci budují karantény a obří powerbanky

Příprava na elektromobilitu vrcholí, v servisech a u dealerů se školí personál. Prodejci Škody budují nabíjecí stanice...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz