Ministerstvo zvažuje konec dálničních známek, placení ohlídají kamery

  14:36aktualizováno  14:36
Ministerstvo dopravy se chce do budoucna zbavit papírových dálničních známek a ušetřit tak na jejich distribuci mezi koncové uživatele.

Dálniční kupony pro rok 2013 | foto: Ministerstvo dopravy

Nástupcem takzvaných kuponů by mohl být kamerový systém rozpoznávající registrační značky vozidel a kontrolující, zdali mají zaplaceno. Uvažuje se i o využití technologie RFID (Identifikace na rádiové frekvenci), která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách. Podle mluvčího Ministerstva dopravy Zdeňka Neusara se prověřením možností elektronizace časového zpoplatnění již zabývá Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

Vzorem pro elektronizaci kuponů je podle generálního ředitele SFDI Tomáše Čočka Maďarsko, kde se využívá systém kamerového rozpoznávající registrační značky. "To je elegantní v tom, že odpadá většina distribuce a tisku," popsal výhody šéf státního fondu, který má v současnosti se snižováním nákladů na distribuci papírových známek problémy.

Snížit cenu za tisk, skladování a zajištění prodeje milionů kuponů se fondu už dvakrát nepodařilo a musel pro neúčast zájemců výběrová řízení zrušit. Zavedením elektronických kuponů by fond mohl ušetřit většinu ze zhruba 250 milionů korun, které na distribuci známek ročně vynakládá.

Jestli je využití podobných technologií v Česku reálné a může být i ekonomicky efektivní, bude zřejmé teprve ze studie proveditelnosti, jejíž výsledky by měly být známé v průběhu podzimu. Jasné zatím je, že stávající systém mýtných bran, který na tuzemské síti vybudovala a provozuje společnost Kapsch, kontrolovat značky všech projíždějících osobních aut neumí.

"On samozřejmě dokáže přečíst SPZ. Při průjezdu nákladních vozidel nejdříve vozidlo vyfotografuje, ale ve chvíli, kdy vozidlo projede a dojde k úhradě příslušného mýta, tak to systém maže," uvedl ředitel úseku elektronického mýta na Ředitelství silnic a dálnic Václav Nestrašil.

Ve hře je i klasické mýtné

Využití vybudované infrastruktury by si tak podle Nestrašila vyžádalo další investice. Jisté zatím není ani to, zdali se systém mýtných bran bude provozovat i po roce 2016, kdy skončí smlouva s Kapschem. Uzavřená podle ministerstva dopravy není ani problematika zpoplatnění osobních vozidel podle ujetých kilometrů podobně, jako je to u nákladních vozidel a autobusů.

Papírové kupony měly už v minulosti od roku 2011 nahradit takzvané elektronické viněty, které fungují podobně jako palubní jednotky v kamionech a autobusech. Odborníci však tomuto systému, který by v budoucnu placení mýtného i podle ujetých kilometrů umožňoval, vyčítali finanční nákladnost. Jeho provoz podle tehdejších odhadů měl ročně vyjít na zhruba 1,6 miliardy korun. Vloni fond podle účetní uzávěrky na dálničních známkách vybral 3,9 miliardy korun.

Od září už se celoroční známka nevyplatí

Celoroční kupon pro automobily s hmotností do 3,5 tuny stojí 1 500 korun. Platnost letošních známek skončí 31. ledna 2014. Roční dálniční známka totiž platí už v posledním měsíci předchozího a první měsíc následujícího roku.  

Od prvního prosince tedy bude možné využívat známku pro rok 2014. Pro ty, kdo budou od září potřebovat na nové auto dálniční známku už bude tedy výhodnější kupovat měsíční kupony po 440 korunách.

Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše 5 000 Kč a ve správním řízení až do výše 100 000 Kč.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Toyota představila nové auto na vodík. V Česku natankuje příští rok

Toyota chystá novou generaci svého vodíkového modelu. Sedan jménem Mirai se dostane nejprve na trhy v Japonsku, v...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

Najdete na iDNES.cz