Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

  16:14aktualizováno  16:14
Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně zdražily známky v Rakousku nebo Maďarsku. V Německu pak řidiči mohou stále využívat dálnice zadarmo, tamní vláda však chystá poplatky už v příštím roce.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Wikimedia Commons, JohnM

Zatímco v některých zemích je pro průjezd dálnicí stejně jako v Česku nutné mít dálniční známku, v řadě zemí je průjezd zpoplatněn pomocí mýtného systému, připomíná  Autoklub ČR.

Na Slovensku si už řidiči nelepí dálniční známky na přední sklo, funguje tam totiž elektronický systém. Motoristé si tak mohou vinětu opatřit předem na internetu, její zaplacení následně kontrolují mýtné brány. Řidič bez zaplaceného poplatku dostane pokutu automaticky. Desetidenní povolenka k jízdě po dálnicích tam vyjde na deset eur (256 korun), měsíční na 14 eur (359 korun) a roční je za 50 eur (1282 korun).

Dálniční poplatky naopak zdražily v Maďarsku, kde týdenní kupón stojí 3500 forintů (280 korun), což je meziročně o 15 procent více. Měsíční pak zůstala za 4780 forintů (382 korun). Také v Maďarsku funguje elektronický systém.

Dálniční známka v Rakousku zdražuje každoročně, většinou ale jde jen o mírné navýšení ceny. Výjimkou nebyl ani letošní rok. Nejlevnější desetidenní známka zdražila oproti loňskému roku o 20 eurocentů na 9,20 eur (asi 236 korun). 

Dvouměsíční známka stojí 26,80 eur (zhruba 680 korun) a roční 89,20 eur (asi 2283 korun). Rakušané nabízejí speciální dálniční známky i pro motocykly, jejichž ceny se pohybují od 5,30 eur (135 korun) do 35,50 eur (904 korun). 

Vedle poplatku za dálniční známku musí řidiči počítat s poplatky za průjezd některých úseků - například mostů, tunelů či horských úseků. Jde například o tunel Karavanky na dálnici A11 nebo cestu k nejvyššímu vrcholu Rakouska Grossglockner. V Rakousku platí vedle klasických papírových kupónů i elektronické známky.

Průjezd dálnicemi ve Švýcarsku se naopak řidičům prodraží, v prodeji je totiž pouze roční kupón. Jeho cena se oproti loňským 40 frankům (913 korun) nezměnila. Stejně jako v Rakousku si musí motoristé připlatit i za průjezd některými tunely a horskými průsmyky.

Ve Slovinsku se ceny dálničních známek nezměnily. Kupon s týdenní platností přijde na 15 eur (385 korun) a známka na měsíc 30 eur (770 korun). Při přejezdu do Rakouska musí řidiči počítat s poplatkem za projetí tunelu Karavanky. Také ve Slovinsku si motocyklisté mohou pořídit vlastní kupóny, které jsou proti těm klasickým levnější.

Nejlevnější dálniční kupony pro osobní vozidla mají v Rumunsku. Týdenní známka vyjde na tři eura (77 korun), viněty na měsíc na sedm eur (179 korun).

V dalších často vyhledávaných evropských zemích, například ve Francii, Itálii, Španělsku, Chorvatsku nebo Polsku, se průjezd dálnicí hradí prostřednictvím mýtných bran. Řidiči tak platí podle skutečně ujeté vzdálenosti. 

Cestování autem v zemích, kde se platí od ujetého kilometru, se pořádně prodraží. I proto bývají italské, francouzské nebo španělské dálnice relativně prázdné. Téměř vždy lze najít alternativní nezpoplatněnou trasu.

Mýtné systémy snímají i průjezd v případě zpoplatněných tunelů. 

Nejlevněji vyjde motoristy průjezd dálnicemi v Německu, jsou totiž zatím stále zdarma. Tamní vláda však chystá zpoplatnění, které zavede nejdříve v průběhu příštího roku.

Ani Česko letos nezměnilo své poplatky za dálnice. Desetidenní kupón stojí 310 korun, měsíční 440 korun a roční vyjde na 1500 korun. Od roku 2021 by i v tuzemsku měly začít fungovat elektronické známky.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Najdete na iDNES.cz