Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Slovinsko zavádí elektronické dálniční známky, online se kupují v předstihu

Slovinci zavádějí elektronické dálniční známky. Pro auta budou v platnosti sedmidenní, měsíční a roční kupony. Ceny zůstávají. Od prosince 2021 do konce ledna 2022 je přechodné období, kdy platí ve Slovinsku obě verze mýtného: tedy papírové dálniční známky i elektronická roční viněta.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Každý rok jede přes Slovinsko bezmála milion Čechů, kteří míří na letní dovolenou k Jaderskému moři. Nově se i Slovinsko zařadilo mezi země, kde platí elektronické dálniční známky.

Kdo jede v tuto dobu třeba na hory, trefí se do přechodného období, po které platí ve Slovinsku obě formy mýtného. Od prosince 2021 do konce ledna 2022 svou platnost dojíždějí tradiční roční nalepovací kupony, do konce ledna je lze využívat i v jejich krátkodobé podobě, ale zároveň už nastoupily i roční elektronické dálniční známky.

Od února 2022 pak už mají všechny druhy vinět ve Slovinsku výhradně elektronickou podobu. Uklidňující zprávou je, že ceny i doba platnosti krátkodobých známek zůstávají beze změny tak, jak je známe doposud. Slovinci mají pro vozidla do 3,5 tuny sedmidenní, měsíční a roční vinětu. Pro motocykly pak nabízejí týdenní, půlroční a roční elektronický kupón.

Řidiči viněty pořídí přes webové stránky, ale i ve vybraných prodejnách na území Slovinska. Pro osobní auta nepřesahující výšku 1,3 m bude roční dálniční známka nadále stát 110 eur, měsíční 30 eur a sedmidenní 15 eur. Motorkáři za roční elektronickou vinětu zaplatí 55 eur, za pololetní pak vytáhnou z kapsy 39 eur a týdenní je bude stát 7,50 eura.

„Novinkou je, že roční elektronická viněta již nebude vázána na kalendářní rok, ale zůstane platná po dobu jednoho roku od zvoleného data, které určí řidič dnem nákupu. Pokud například zvolí začátek platnosti na 15. dubna 2022, bude viněta platná do 15. dubna 2023 včetně,“ informoval mluvčí ÚAMK Igor Sirota v tiskové zprávě.

„Je důležité upozornit, že všechny typy elektronických dálničních známek musí být zakoupeny soukromými osobami maximálně třicet dní před zvoleným datem platnosti,“ dodal.

Slovinské viněty

  • Jednostopá vozidla:
    roční: 55 eur
    pololetní: 39 eur
    týdenní: 7,50 eura
  • Vozidla třídy 2A (do 3,5 tun a 1,3m výšky):
    roční: 110 eur
    měsíční: 30 eur
    sedmidenní: 15 eur
  • Vozidla třídy 2B (do 3,5 tuny s výškou nad 1,3m):
    roční: 220 eur
    měsíční: 60 eur
    týdenní: 30 eur

Další informace získáte na adrese provozovatele slovinských dálnic nebo v jeho call centru na čísle (+ 386) 518 8 350.

Podobný postup s nákupem starším třiceti dnů zavedlo už dříve Rakousko. Podle expertů z ÚAMK se tak státy brání evropské normě, která uvádí, že zboží zakoupené elektronickou cestou lze do měsíce bez udání důvodu vrátit. „To by mohlo některé nepoctivce vést k tomu, že by si sice zakoupili měsíční kupón elektronickou cestou, ale před koncem jeho platnosti by jej vrátili bez udání důvodu, byť by ho využili,“ vysvětluje Sirota.

Firmy budou nakupovat jinak: elektronické dálniční známky pořídí na základě vytvoření online nabídky a převodu na transakční účet DARS – slovinského správce dálniční sítě. Známku mohou objednat nejméně čtyři dny před její platnosti.

Slovinská dálniční známka je vázána k registrační značce vozidla. „Pro nákup je tedy nutné správně uvést registrační značku vozidla, pro které je e-viněta zakoupena, e-mailovou adresu a zvolený způsob bezhotovostní platby (například platební kartou). Po vytvoření uživatelského účtu lze připomenutí a zprávy přijímat bezplatně,“ upřesnil Sirota.

Slovinské dálniční známky v klasické podobě už dlouho platit nebudou. Ilustrační snímek

I při klasickém nákupu na prodejně nebo čerpací stanici odpovídá za správně zadané registrační číslo motorista. Experti ÚAMK proto radí si jej přepsat na papír a po zadání ještě požadovat kontrolu, ale nehlásit je na prodejně zpaměti. „Slovinská strana upozorňuje, že pokud se registrační značka v systému neshoduje s registrační značkou vozidla, bude to odpovědnými orgány vnímáno tak, že mýtné za vozidlo není zaplaceno, což je přestupek, za který může být uložena pokuta ve výši 300 eur,“ upozorňuje mluvčí ÚAMK.

Podobná povinnost se vztahuje k přiřazení vlastního vozidla do odpovídající třídy: za správnost zápisu registrační značky a volbu třídy mýtného tedy zcela jednoznačně odpovídá zákazník. Novinkou v elektronického systému je, že při odhlášení vozidla z provozu může motorista požadovat vrácení nevyužité hodnoty, ale pouze u roční známky v případě osobních aut a roční a pololetní viněty v případě motorek.

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

KOMENTÁŘ: Česko není vrakovištěm Evropy, konečně to někdo spočítal

Premium

Mantra o tom, že jsme automobilový skanzen Evropy, padá. Naopak, průměrné auto, které se pohybuje po českých silnicích, je mnohem mladší, na úrovni vyspělé Evropy. Jestli je to halasné zdůrazňování...

1. prosince 2024

Kšeft za stamiliony. Toyota dodá státním úřadům v ČR přes pět set elektroaut

Automobilka Toyota dodá státním úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů bZ4X za stovky milionů korun. Uspěla ve třech tendrech na elektrické vozy pod záštitou ministerstva financí....

5. prosince 2024  12:12

Konec zlatého snu. Čínské mise tradičních automobilek berou bídné konce

Trvala desetiletí a byla to po čertech výnosná praxe. Velkým výrobcům automobilů garantovala neklesající zisky. Jenže časy se mění a výroba vozů zahraničních značek, určených pro kdysi nenasytný...

5. prosince 2024

Dacia od Porsche měla před 30 lety motorizovat Čínu. S kachnou od Chrysleru

V roce 1994 oslovila čínská ústřední vláda 20 velkých západních automobilek, aby pro tamní automobilový trh navrhly čínské lidové auto, které muselo být levné, ale přitom dostatečně velké, aby uvezlo...

5. prosince 2024

Elektromobilita prochází porodními bolestmi, ale výhod se dočkáme, říká expert

Premium

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení, jak budou všichni přecházet na elektromobily, přišlo ochladnutí zájmu. V Evropě místo dosavadního růstu nastal meziroční pokles. „Díky dotacím...

4. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...