Čínská Chery chce dobýt Evropu mezi prvními. Začínala s fejkovým toledem

  • 6
Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to ve Španělsku, odkud pocházel automobil, se kterým v roce 1999 tato značka začínala. K Seatu Toledo se Číňané dostávali složitě. Pokusů, jak se etablovat v Evropě, ale podnikli hned několik, a nově dvěma zdejším prémiovým značkám poskytnou svoji elektrickou platformu.

Třetí největší čínská státní automobilka Chery se blíží k dohodě o výrobě aut ve Španělsku. Převezme totiž bývalý závod Nissanu v Barceloně v oblasti Zona Franca, který Japonci v rámci plánu globální restrukturalizace v roce 2021 opustili. Továrna v průmyslové oblasti Zona Franca sloužila Nissanu od roku 1993 a z tamních linek sjelo 3 345 000 vozů. Prvním byl terénní Patrol, posledním pick-up Navara. Nově by se tam měly vyrábět různé modely skupiny Chery.

Čínská značka Chery je blízko dohodě o zahájení výroby aut ve Španělsku

Kromě kmenového Chery Auto tu společnost uvede také značky Omoda a Jaecoo. Pro začátek se podle slov Jochen Tütinga, výkonného ředitele Chery Europe, na starém kontinentu zaměří na německý a italský trh. V nabídce mají být elektromobily i benzinové a hybridní modely. Skupina navíc již provozuje v Raunheimu u Frankfurtu nad Mohanem vlastní designové a vývojové centrum.

Seat Toledo nakonec udělal v Číně slušnou kariéru.

Horkou novinkou je informace, že dvě prémiové evropské značky chtějí využít platformu Chery E0X, kterou Číňané během příštích dvou let použijí pro celkem 24 plug-in hybridů a 15 elektromobilů.

Jméno prémiových evropských značek zatím nebylo zveřejněno, ale jedním z vodítek může být fakt, že Chery Auto má v Číně společný podnik s koncernem Jaguar Land Rover na výrobu vozů Jaguar a Land Rover. Smlouva by měla být podepsána během návštěvy vedení společnosti Chery Auto v Evropě.

Ambiciózní čínská značka hlásí nový útok na Evropu. Přiveze i spalováky

Automobilový koncern Chery z čínského regionu Wu-chu, který kromě značek Chery, Jaecoo a Omoda prodává auta ještě pod jmény Exeed, Jetour, iCar, Luxeed, Karry a Cowin, byl založený v roce 1997 a již po dvě dekády je nejúspěšnějším čínským automobilovým vývozcem. Má přibližně tucet zámořských montážních závodů, často společných podniků s místními partnery. Působí na více než osmdesáti světových trzích, a to včetně Jižní Ameriky, jihovýchodní Asie, Austrálie a Středního východu.

A nyní tedy bude mít jako první čínská značka v Evropě svoji vlastní továrnu, neboť závod firmy BYD v Maďarsku se ještě nezačal stavět.

Vzhůru do Evropy

Přeznačené a mírně upravené modely automobilky Chery prodává italská značka DR Automobiles nejen na domácím trhu, ale i ve Francii, Španělsku a Bulharsku. Vozy dovezené z Číny podle italských úřadů nabízí jako automobily „zcela vyrobené v Itálii“, přičemž prakticky zcela vznikají v Asii.

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Některé modely Chery se montují pro ruský trh v Kaliningradu. Ostatně v roce 2023 bylo Chery nejprodávanější zahraniční značkou na ruském trhu, když tam prodalo 119 tisíc aut. V minulosti se tam montoval model Vortex Corda a Chery Amulet, který se prodával i na Ukrajině.

Jako první z Česka jsme vyzkoušeli čínské auto nové značky Qoros

Expanzi na starý kontinent ale Chery plánovalo již mnohem dříve, a to prostřednictvím značky Qoros, která se v roce 2014 začala v rámci pilotního programu nabízet na Slovensku. Na rozdíl od jiných čínských výrobců se značka rozhodla nekopírovat a pro vývoj nového vozu si najala zkušené západní inženýry a designéry, a pro účely vývoje a výroby navázala technickou spolupráci se společností Magna Steyr.

Čínské trojské koně v Evropě se derou do popředí prodejních tabulek

Její první model Qoros 3 byl moderním vozem s nově vyvinutou platformou. Stal se dokonce prvním čínským vozem, který získal plný počet pěti hvězdiček v crash-testech Euro NCAP. Následovalo několik dalších převážně variant tohoto modelu. Qoros plánoval prodeje v Evropě, ale Slovenska k tomu nikdy nedošlo. Společný podnik Chery s izraelskými finančníky skončil nezdarem. Celkově Qoros vyrobil jen nižší desítky tisíc aut, než v roce 2022 tento projekt zcela skončil.

Seat Toledo nakonec udělal v Číně slušnou kariéru.

Začátky v opuštěné cihelně

Dnes Chery patří mezi čtyři největší státem vlastněné automobilky, ale rozpočet tohoto původně vládou založeného startupu byl zpočátku přibližně na úrovni jednoho většího auta a kanceláře měla firma od roku 1996 v opuštěné cihelně bez topení.

Úspěch Chery je spojený s Yin Tongyuem, bývalým manažerem společného podniku FAW-Volkswagen, a dnešním šéfem Chery Auto. Ten společně s několika kolegy opustil slibnou kariéru a vydal se za nejistým dobrodružstvím automobilového projektu městské prefektury Wu-chu v jihovýchodní části provincie An-chuej. Z kanceláře v opuštěné cihelně bez topení v roce 1996 rozjel projekt, který vyústil až mezi třetí největší čínské státní automobilky.

Jako první z Česka jsme vyzkoušeli čínské auto nové značky Qoros

Začátky byly těžké. Zahraniční výrobci automobilů totiž měli jen malý zájem o spolupráci s neznámým čínským startupem. Nejpravděpodobnějším kandidátem na akvizici se chvíli zdála být montážní linka právě končící první generace Seatu Toledo. Pohledný liftback s designem od Giorgetta Giugiara se vyráběl v letech 1991 až 1999 a také v Česku udělal velkou kariéru, když byl oblíbeným autem taxikářů a začínajících podnikatelů.

Mateřský koncern Volkswagen ale byl proti. Díky obratným jednáním Yin Tongyaa se nakonec podařilo toledo vyrábět. Chery jeho plány získalo tajně a také dodávky dílů od dodavatelů pro FAW-VW byly na základě utajených dohod. Chery si nechalo u jedné tchajwanské firmy na základě španělského výkresu vyrobit formy, a 18. prosince 1999 sjel z výrobní linky první okopírovaný Chery Fengyun. Čínské toledo poháněl v licenci vyráběný motor o obejmu 1,6 litru od Fordu.

Toledo jako domeček z karet

Auto se prodávalo za dvě třetiny ceny VW Jetta čínské výroby, ale vzhledem k tomu, že Chery nemělo národní výrobní licenci, mohlo se auto prodávat jen v provincii Anhui. Velmi přísné předpisy bránící vstupu nových hráčů do automobilového průmyslu způsobilo, že značka Chery téměř dva roky oficiálně vyráběla pouze „automobilové komponenty“, i když v plně sestavené podobě. V roce 2001 Chery konečně obdržela vládní povolení k uvedení svých vozů na celostátní trh.

Dostat se na národní úroveň pomohl Chery až největší čínský automobilový koncern SAIC, který si s vidinou snadno vydělaných peněz „vyrobil“ budoucího konkurenta. V roce 2000 značka Chery vyrobila 2 000 vozů, o rok později 30 000 a v roce 2003 to bylo již sto tisíc. Došlo i k mimosoudnímu finančnímu vyrovnání a Chery nakonec získalo na toledo licenci.

Čínská auta se plíží do Evropy přes Ukrajinu, octavia padá z trůnu

Postupně se tento vůz prodával pod celou řadou označení, mimo jiné jako Chery A15, Cowin, Fengyun, Flagcloud, Fulwin, Windcloud, nebo Amulet, v letech 2003 až 2010, faceliftovaná verze se jmenovala Cowin 2. Vůz procházel průběžnými úpravami a vyráběl se až do roku 2016. Na základě čínského toleda dokonce vznikla i užitkové verze Youyi a Kerry, a o 20 cm prodloužené provedení pro taxislužbu.

Na konci své kariéry byl vůz k dispozici s motorem od BMW. Jednalo se ale jen o chytrý marketingový kousek od Chery. Ve skutečnosti se totiž jednalo o brazilský motor Tritec, společně vyvinutý společnostmi Chrysler a MG Rover, který BMW zdědilo, když získalo tohoto britského výrobce. Později si Chery u společnosti AVL nechalo vyvinout kompletní řadu nových motorů Acteco. Vše od malých tříválcových motorů až po 3.0 V6.

Seat Toledo nakonec udělal v Číně slušnou kariéru.

Dodnes internetem koluje děsivé video z ruské laboratoře, která na podnět automobilového magazínu AvtoRevu provedla v roce 2007 crash-test modelu Chery Amulet podle metodiky Euro NCAP. Výsledky ale byly vypovídající. Při čelním nárazu do deformovatelné bariéry s přesazením (tzv. offset-test) došlo k masivní deformaci konstrukce skeletu a zkušební figurína musela být vytažena po kouskách. Zkušebna následně vyzvala čínskou automobilku, aby auto stáhla z trhu.

Objevily se názory, že byl zaujatý, neboť majitelem laboratoře byl největší ruský výrobce automobilů Avtovaz. Oblíbený stěhovací vůz rodin s obřím dokonale přístupným kufrem se ale díky nízké ceně prodával dál, a to i na Ukrajině. Chery Amulet se s ukrajinskými uprchlíky dostal i na české silnice, kde ho lze při troše štěstí občas ještě potkat.