Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů. Zabírají místo, narušují běžnou vykládku zboží. A je jich víc, než kolik se dá prodat. Důvodem, proč se evropské přístavy mění v parkoviště čínských aut na baterky, jsou mnohem menší dovozová cla, než například v USA.

Zakotvit, vyložit zboží a naložit nové, odplout. Popisem velmi přímočarý proces, který udává tempo mezinárodní lodní přepravě i globálnímu obchodu, se v Evropě začíná zadrhávat. Vykládku z kontejnerových lodí totiž komplikuje nedostatek manipulačního prostoru v docích. Ne že by scházely kapacity: přístav v Hamburku běžně ustojí osm milionů kontejnerů a Rotterdam patnáct milionů. Místa pro vykládku však nyní blokují odstavená auta. Elektromobily dovezené z Číny.

Provozovatelé přístavů z toho mají radost jen pramalou, protože odstavené vozy blokují vykládku ostatního zboží. Vznikají tím nepříjemná zdržení, která se prodražují. Co za tím stojí?

Primárně to, že čínští výrobci posílají do Evropy více elektromobilů, než kolik je objednáno a kolik mohou prodat. Vozy čekající na svou obchodní příležitost zabírají místo. Přístav v Antverpách je sice provozně disponován na pohyb 13,5 milionu kontejnerů ročně, ale nyní připomíná spíše obří parkoviště.

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1 tři tisícovky elektromobilů.

Do jisté míry je to unikátní pohled, který jinde než v evropských přístavech nespatříte. Jinde totiž na čínské elektromobily čekají vysoká dovozová cla.

Rok a půl čekání na odvoz

Zatímco v Evropě jsou cla na čínská auta ve výši 10 procent, ve Spojených státech amerických je to momentálně 27,5 procent. To už je solidní bariéra, která blokuje pokusy Číny ovládnout tamní trhy. Letos v únoru dokonce předložil republikánský ultrakonzervativní senátor Josh Hawley návrh zpoplatnění čínského dovozu elektromobilů v míře 100 procent.

Je to samozřejmě nerealistické gesto, ale předává to důležitý signál. Jde prý o ochranu amerických automobilek před existenční hrozbou, kterou představuje Čína. V Evropě se nic takového neodehrává, protože podobnou celní bariéru nemá. A to povzbuzuje čínské výrobce k tomu, aby se na Evropu dívali jako na obří suchozemské parkoviště.

Místo, kam mohou posílat lodě plné elektromobilů.

Navíc Evropa se teď hádá o to, zda cla na čínské vozy zavést, či ne. V případě, že by se k tomu rozhodla, je pro ambiciózní čínské výrobce výhodné mít tu naskladněné vozy, na které by se clo zpětně neuplatňovalo.

Čínská automobilka BYD už uvedla do provozu svůj první zaoceánský přepravník automobilů, a brzy ho na jeho trase bude následovat flotila podobných lodí. Plán obsadit spolehlivý přístav je prvním krokem každé invaze na nový kontinent, a tuto etapu už mají čínské automobilky za splněnou.

BYD Explorer No. 1 je první lodí nově vytvářené flotily, která budou Evropu nechráněnou cly zásobovat elektromobily, které se v Číně neprodaly.

Jak popisují vedoucí pracovníci a manažeři vykládky přístavů, čínské automobilky si rezervují místo pro vykládku, aniž by si zajišťovaly další přepravu. Stačí jim, že jejich auta dorazila do Evropy, jejich odbyt nebo odvoz řeší až dodatečně. V některých případech stály vozy v evropských přístavech až 18 měsíců, než byly prodány distributorům nebo koncovým uživatelům.

„Z přístavů se tak stávají pasivní depoty pro skládku aut,“ komentuje to představitel nejvytíženější přístavu v Antverpách. „Čínské automobilky neprodávají svá vozidla v Evropě tak rychle, jak očekávaly, což významně přispívá k zahlcení přístavů v regionu.“

Provozovatelé přístavů by ocenili, kdyby po takových zkušenostech s čínskými dovozci mohli žádat alespoň potvrzení o dalším prodeji, garanci toho, že vyložená auta v přístavu stát nezůstanou. Takové opatření je ovšem diskriminační a nemají k němu oprávnění.

Čínská Chery chce dobýt Evropu mezi prvními. Začínala s fejkovým toledem

Pohled z čínské strany

Generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů Cui Dongšu řekl listu Financial Times, že pro čínské výrobce automobilů je obtížné rezervovat předem vnitrozemskou přepravu v Evropě. Připustil, že stávající situace v přístavech není nezaviněnou náhodou, ale součástí poněkud partyzánské strategie mnohých čínských automobilek, která ovšem všechny dostává do nepříznivé situace.

„Naši výrobci často nemohou prodat všechny automobily, které v Číně vyrobí, a proto se snaží tyto přebytky z produkce absorbovat v Evropě,“ vysvětluje Dongšu. „Jinými slovy, vědomě vyrábějí více automobilů, než mohou prodat, a vzniklý problém přehazují na bedra ostatních.“

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Od čínských automobilek, společností jako BYD, XPeng nebo státem spoluvlastněnou SAIC, se to může jevit jako naprosto nelogické počínání. Ve skutečnosti je však velmi ekonomicky racionální. Umožňuje jim to nechat vlastní výrobu běžet na plné obrátky, a velkokapacitní lacinou produkcí sytit svůj národní trh.

Neprodané přebytky přepraví do Evropy, kde s nízkým dovozovým clem mohou klidně počkat na své kupce. Minimalizuje to ztráty, maximalizuje zisk. Proto také vývoz čínských elektromobilů do přístavů v Německu, Nizozemsku, Belgii a Velké Británii narostl loni o 58 procent.

Představitelé čínské vlády při jednáních (naposledy 7. dubna v Paříži) tato nařčení oficiálně popírají a odmítají jako naprosto nepodložená. Tvrdí, že v jejich dodavatelských řetězcích není chyba, a fungují perfektně.

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Realita, kterou ovšem může každý na vlastní oči vidět v evropských přístavech, je zcela odlišná.

Systém, v němž chtějí čínské automobilky zaplavit evropský trh masou elektromobilů, a teprve dodatečně řešit distribuci, dodavatelská nebo servisní centra, se nám může jevit přinejmenším zvláštní. Podstatné však je, že Číně prospívá a netratí na něm, a nám dělá problémy.

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Pečovatelé využijí dva elektromobily, nákupu Velkému Meziříčí pomohla dotace

Zpráva z vašeho okresu

Pracovníci terénní pečovatelské služby, která funguje na Velkomeziříčsku již od ledna 2024, se nyní...

Lék na elektrické patálie Volkswagenu odhalen. Mrňous pro všechny

Premiéra konceptu nejmenšího elektrického Volkswagenu jménem ID. EVERY1

VIDEO Jmenuje se Every1, je to hříčka, čtěte „everyone“. To znamená, že má být pro každého. Malý...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Elektroauta parkují v Praze další půlrok zdarma. Hřibův plán má trhliny

Značka - elektroauto

Až do 30. června tohoto roku mohou elektromobily a plug-in hybridy parkovat v Praze na modrých a...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

Na elektromobilitě se Hertz chtěl podílet aktivně, rozvojem dobíjecí...

VIDEO „Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a...

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

23. dubna 2025  15:51,  aktualizováno  16:20

Česká firma nabízí elektromobily s výměnnými bateriemi, používá je Rohlík

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze určeném pro městský provoz vymění prostřednictvím automatizované výměnné stanice během tří minut. Řešení...

23. dubna 2025

Auta Čechů jsou černobílá nuda a padesát odstínů šedi. Barevná budou vzácná

V Česku se nejvíc prodávají nová auta v šedé barvě, která tvoří třetinu trhu. Ještě před deseti lety byly nejoblíbenější bílé vozy s podílem 29 procent. Šedá vystřídala bílou zhruba před pěti lety,...

23. dubna 2025

KVÍZ: Vejtřaska, kachna nebo prchající stan! Jak znáte přezdívky aut?

Soutěž

Přezdívky aut jsou jedinečným způsobem, jak lidé vnímají design, povahu nebo příběhy svých čtyřkolových miláčků. Někdy jsou láskyplné, jindy až nelítostné. Jak si s nimi poradíte v tomto kvízu?...

vydáno 23. dubna 2025

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

22. dubna 2025,  aktualizováno  15:49

Čínské tříválce v naháči i supersportu válí. Protáhli jsme je na okruhu

CFMOTO zažívá v poslední době obrovský boom a v počtu v ČR prodaných strojů poměrně zdatně válcuje veškerou konkurenci. Zatímco dřív se snažil upoutat především cenou, v poslední době přichází s...

22. dubna 2025

Polovina dotázaných řidičů přiznává, že vědomě překračuje rychlost

Odborníci na bezpečnost dopravy, ale i policisté s železnou pravidelností upozorňují na to, že příliš vysoká rychlost je extrémně nebezpečné a každoročně má na svědomí řadu životů. Přesto však v...

22. dubna 2025

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.