Neděle 25. září 2022, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. září 2022 Zlata

Jako první z Česka jsme vyzkoušeli čínské auto nové značky Qoros

Exkluzivně
Jako jediní z Česka jsme se svezli s autem úplně nové automobilové značky. Čínský qoros nás mile překvapil. Na rozdíl od jiných čínských výrobců se značka rozhodla nekopírovat a pro vývoj nového vozu si najala nejlepší evropské specialisty.

Qoros je úplně nová automobilka. Stojí v Šanghaji, v zádech má izraelský kapitál a čínskou automobilku Chery. Celý projekt spolkl už skoro dvě miliardy eur. Zdá se, že nebyly vyhozené.

Qoros 3

Před sedmi lety značka vznikla a loni už si odvezla titul nejbezpečnějšího auta, které kdy prošlo evropskými crashtesty renomovaného EuroNCAP. Prý i sami vývojáři qorosu byli překvapeni. A to se v Evropě ještě ani pořádně nezačal prodávat.

Jdou na to chytře

Japonci se učili stavět dobrá auta třicet let, rozebrali kvůli tomu spousty vozů zavedených značek, Korejcům to samé trvalo dvacet let. A Číňané na to šli od lesa. Po ubohých pokusech, neumětelském kopírování a pár dalších nezdarech si nakoupili celé zavedené automobilky a přetáhli vývojáře renomovaných značek. Qoros je tak první opravdu seriózně působící projekt čínského auta pro Evropu. V Číně cílí na mladé s chytrým telefonem u ucha, v Evropě pak na ty, co netrpí předsudky, protože vědí, že jejich mobil a počítač také vyrobili pod Velkou čínskou zdí.

Qoros 3

Bezpečnostní technici Qorosu tak přišli od Saabu, který je na lopatkách, a podvozek ladili pánové, kteří pracovali u BMW. A šéf celého vývoje stavěl motory těch nej bavoráků v divizi M. Šéf marketingu Eric Geers je Holanďan, který od roku 1986 až do posledních chvil bojoval na potápějící se lodi značky Saab. Přidejte množství Italů, pány od Jaguaru, Volkswagenu, Fordu nebo Volva a k tomu Čecha na velmi vysoké pozici, ve které buduje dealerskou síť v Číně. Viceprezidentem Qorosu je Volker Steinwascher, který dříve pracoval ve Volkswagenu. V 90. letech působil za Volkswagen ve Škodě Auto. Zdá se, že ten "dream team" funguje dobře.

Qoros kromě evropských mozků nakoupil také komponenty u zavedených značek jako jsou Bosch, TRW, Continantal, Valeo, Microsoft. Prohlédněte si štítky na své octavii, najdete tam stejná jména.

A nemít qoros sem tam samolepku v čínštině, nepoznali byste, že ho nesmontovala některá ze zavedených značek. Na pach lepidel, plastů a gumy dnes narazíte v bizarnostech nabízených na domácím čínském trhu. Qoros naopak při otevření dveří uvnitř voní novotou, jak to známe od Evropanů. Dveře pak tlumeně zaklapnou.

Vnitřek pohledného, střízlivě tvarovaného sedanu je sestaven s úzkostlivou pečlivostí. Když už je některý materiál tvrdý, aspoň neurazí na pohled. Žádná tlačítka známá z dvacet let starých japonských modelů. Všechno je nové a ladí se zbytkem. Jediné slabší místo najde šťoural pod sedadlem spolujezdce, šuplík na drobnosti je z plastu neladícího se zbytkem auta a když nevíte jak na to, místo vysunutí se zasekne. Ale prý na tom zapracují, vždyť od prvních aut, která dorazila do Evropy (přesně tedy na Slovensko) loni na podzim, provedli už kolem 1 500 změn. Třeba naučili multimediální systém mluvit slovensky, na to se některé japonské značky nezmohly doteď. A nově napravují nedostatek v podobě chybějící funkce RDS autorádia nebo hůře čitelný displej v kapličce přistrojovky.

Qoros 3

Je z toho cítit i jakási pokora, prostě si nechají poradit a přehmaty se nerozpakují napravovat. Teď budou pro evropské verze ladit otevírání kufru, které je z pohledu Evropana zbytečně komplikované: buď víko otevřete dálkovým ovladačem, nebo tlačítkem na stopě u lampiček posádky, ale musíte mít u sebe klíč.

Kufr je stejně použitelný jako u všech jiných sedanů. Takže na nákup to stačí, ale stěhovavější povahy to neuspokojí. Nakládání kočárku vyžaduje trochu ekvilibristiky. Objem 450 litrů je přitom slušný (opěradla zadních sedadel jsou sklopná), ale vstupní otvor zrovna velký není. Už je však na cestě hatchback a díky použití modulárního technického základu (platformy) přibude SUV, pak plug-in hybrid (nabíjený ze zásuvky) a nakonec dojde i na kombík. Až po nich dorazí verze s méně opulentní výbavou, tedy bez koženého čalounění a s menšími ráfky, zatím má sedmnáctipalcové.

A jak Qoros 3 Sedan jezdí? Rozhodně se v autě necítíte hůř než v korejské produkci a jezdí minimálně stejně dobře. A to je pochvala. Dokud má hezkou hladkou silnici, frčí jistě a suverénně. Hezky zlehka se nese. Na rozbité okresce je poznat tvrdé odpružení. Není toporné, ale nerovnosti dost cítíte a slyšíte. A to má auto skvěle odhlučněnou kabinu. Víc slýcháte jen pneumatiky a při vytočení ostrý hlas motoru.

Řízení je přesné a pevné, ale elektrický posilovač připraví o cit, to je dnes bohužel standard. Geometrie přední nápravy navíc nevrací kola moc ochotně do přímého směru. Na limit tedy řidiče upozorní hlavně obuté continentaly svým pískotem.

Jistá jízda

Je to obrovité auto, a to i pocitově. Doširoka rozkročené nápravy (vpředu McPherson, vzadu kliková s torzní příčkou) dávají jistotu a stabilitu, dlouhý rozvor (2 690 mm) zase prostor v kabině. Tam se na jakékoliv místo usadí i dvoumetrový habán. To u sedanů rozhodně nebývá pravidlem. Šéfdesignér Gert Hildebrand (kdysi maloval třeba mitsubishi a naposledy novodobé Mini) totiž v ladné přikrčené linii střechy umně skryl klenutý oblouk, takže je i vzadu dost místa na hlavu. Sedadla nemají moc výrazné vedení, v zatáčkách tělo nepodrží. Líbí se dobrý výhled ven, přední sloupek je hodně tlustý, ale nepřekáží.

Tu mohutnost cítíte i zpoza volantu. Vždyť chce patřit někam na pomezí třídy golfu a mondea, srovnání se Škodou Octavií se tedy přímo nabízí. Vždyť i koncepci techniky mají shodnou. Na délku měří qoros 4,6 metru a patří k nejširším autům svého druhu, bez zrcátek zabírá 184 centimetrů.

Qoros 3

Má moderní výbavu od standardní bezpečnostní výzbroje v podobě ABS, ESP, brzdového asistenta, pomocníka pro rozjezdy do kopce až třeba po anténu vlepenou do zadního okna, parkovací senzory plus kameru, startování tlačítkem nebo bezklíčkové odemykání.

Velký dotykový displej ovládá multimediální systém, bohužel zatím bez navigace a cloudového připojení. Obojí už funguje v Číně, pro Evropu se teprve ladí. Systém se na první použití jeví jako dost komplikovaný. Displej by mohl mít rychlejší a citlivější odezvu. Není intuitivní na první seznámení. Ale třeba telefon spáruje pomocí bluetooth i neznalý uživatel na první pokus bez zaváhání. Klimatizace se ovládá mechanickými tlačítky, což je pozitivní.

Qoros 3
Qoros 3

Spodní část prostředního panelu hodně ploché a mohutné přístrojovky (pojetím tak trochu připomene Toyotu Auris) je tvarovaná šikovně tak, že si o ni řidič se spolujezdcem neotlačují holeň. Je tam ovšem trochu nešťastně umístěné ovládání vyhřívání sedadel, nevědomky si ho můžete zapnout kolenem. Budíky rychloměru a otáčkoměru by mohly mít větší číslice, ale to už je hledání much za každou cenu. 

Čekání na manuál

Rozmanitost nabídky je v začátcích seškrcená na jediný motor s jedinou převodovkou. Přeplňovaný benzínový řadový čtyřválec pohání přední kola. Při stavbě šestnáctistovky vyšli z motoru mateřského Chery. Motor s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů odladili v Evropě a přidali turbodmychadlo a jeho výkony 115 kW (156 koní)  a 210 Nm nejsou vůbec špatné. Do čtyř tisíc otáček je motor hezky tichý, při vytočení už ječivě řve, ale odmění se za to slušným zátahem (maximálka je 215 km/h, nijak oslnivé zrychlení na stovku za necelých deset sekund je zapříčiněno použitou převodovkou). Více sil má motor ve vyšších otáčkách, nemá tak plochou charakteristiku jak to dnes u oturbených motorů bývá zvykem a lehce se vytáčí.

A to mu to moc nenotuje s automatickou převodovkou, která je zatím jedinou volbou. Dvouspojkový šestistupňový automat od renomované firmy Getrag (suché spojky, řazení obstarávají elektromotorky) nechce moc podřazovat. Na klidnější ladnou jízdu, která vůbec nemusí být pomalá, je přijatelný. Ale už je na cestě šestistupňový manuál, stejně jako verze motoru bez turba (93 kW, tedy 126 koní). "V plánu je nákup turbodieselu od některé ze zavedených značek," prozrazuje nám Kamil Šilhavý ze slovenského zastoupení značky. Pokud se chce qoros v Evropě uchytit, diesel mít musí. Vlastní vývoj by se však nevyplatil, jinde než v Evropě totiž naftu do osobáku nikdo nechce.

Qoros 3

Základní a také jediná cena je 20 960 eur s DPH, což je při dnešním kurzu skoro 580 tisíc korun. Částka je to sebevědomá, ale při dovybavení konkurentů startujících níž se ceny vyrovnají. Záruka je tři roky, nebo sto tisíc kilometrů. Kdo ho objednává teď, dostane ho na přelomu září a října.

Slovenský inkubátor

Jediné místo na světě, kromě čínského trhu, kde qoros koupíte, je Bratislava. Autosalon tam otevřeli v září loňského roku. Na malém, ale rozvinutém trhu, kde se platí eurem, si značka testuje zájem, sbírá postřehy a hlavně odlaďuje procesy. "Expanze má začít ve střední a východní Evropě a pak bude následovat jižní," upřesňuje pro iDNES.cz mluvčí značky na Slovensku Zuzana Kubíková s tím, že je velmi nepravděpodobné, že by ofenziva minula Česko. Ovšem momentálně je pro značku nejdůležitější čínský trh, velký útok na Evropu je plánován na rok 2016.

Dnes už mají v Bratislavě prodaných 40 qorosů, všechny do firem jako služební auta. Ty úplně první nakoupila firma působící na Slovensku a v Rakousku. Do Česka zatím neprodali žádného.

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Autofotka týdne: Ford Cortina přijel před 60 lety, znalo ho i Československo

Před 60 lety, 20. září 1962, představila britská pobočka automobilky Ford nový model Cortina, ze kterého se stal...

S karavanem za vínem. Tipy na výlet od Lednice po Belgii

Sklenka vína je pro mnoho kempařů příjemným zakončením dne stráveného na cestách. Ambasadoři Camperguru proto vybrali...

Bouračky a kanibalové. Autor nejdivnějšího autofilmu všech dob zemřel

Auta, bouračky, oživlý revolucionář, kanibalové. V jednom filmu? Ano. Snímek se jmenuje Week-End a v roce 1967 jej...

Závod z Pekingu do Paříže o život a šampaňské. Ital ho vyhrál o dva týdny

Premium Byl to závod, který trval dva měsíce, půl startovního pole během něj málem umřelo a jeden účastník projel cílem v...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...