Pátek 30. října 2020, svátek má Tadeáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. října 2020 Tadeáš

Čínská auta se plíží do Evropy přes Ukrajinu, octavia padá z trůnu

  13:00
Čínské automobilky zatím hledají cestu na trhy v EU vcelku marně, přesto ale existuje evropský trh, kde se jim velmi daří. Na Ukrajině se v červenci stalo nejprodávanějším modelem Geely CK, které předběhlo Škodu Octavia.

Geely CK - čínská auta na Ukrajině | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Snad nikde jinde v Evropě nejsou na silnicích čínská auta tak běžná jako na Ukrajině. Ověřili jsme si to při nedávné návštěvě kosmopolitního přístavu Oděsa. I v tomto, na ukrajinské poměry vcelku bohatém městě, jsou čínská auta na silnicích zcela všední.

Nejčastěji jde o modely značek Geely a Chery, není ale problém spatřit třeba vozy BYD, LandWind a další. A právě malý sedan Geely CK, který můžeme zařadit ke konkurentům Dacie (zde Renault) Logan, se v červnu stal nejprodávanějším vozem na ukrajinském trhu. Hlavním klíčem k úspěchu je cena, CK stojí v nejlevnějším provedení 54 900 ukrajinských hřiven, tedy v přepočtu asi jen 135 000 korun. Nejdražší vyjde na 66 900 hřiven, tedy o 30 000 korun víc.

Fotogalerie

To Škoda Octavia, která byla nejprodávanějším modelem doposud (a stále vede v celoročním přehledu) je v základu víc než třikrát dražší. Sedan Geely CK je dokonce levnější než miniaturní Chery QQ, což je čínská kopie Daewoo Matiz/Chevroletu Spark. I malé chery je ale běžným inventářem ukrajinských silnic.

V Oděse byl asi nejviditelnějším čínským autem další sedan Geely, tentokrát s označením MK. Ten je o něco větší než CK, stále se ale pohybuje ve třídě malých sedanů a míří proti loganu. I jeho cena je hodně příznivá a startuje na částce 77 900 hřiven, tedy méně než 195 000 korun. MK přitom i díky ostře řezaným tvarům působí moderním dojmem a rozhodně nevypadá jako laciná náhražka vozů tradičních značek. Designový styl MK rozvíjí i větší sedan SL, který stojí na pomezí kompaktní a střední třídy a jehož cena se pohybuje v přepočtu okolo 250 000 korun.

I díky těmto modelům je Geely celkově třetí nejprodávanější značkou na Ukrajině. Před ním jsou jen Hyundai a domácí ZAZ. Domácí automobilka ale vyrábí především auta značek Chevrolet a Chery, některé modely prodává i pod vlastní značkou. Proto nepřekvapí, že dalším populárním čínským autem je například Chery Amulet, opět klasický sedan s cenou pod 200 000 korun. Hodně výrazné je i Chery Jaggi, maličký liftback velmi svérázných tvarů, který se už na ukrajinském trhu nenabízí.

Krom příznivých cen těží na Ukrajině čínské automobilky z toho, že jsou na tamním trhu velmi populární klasické sedany. V třídách, které jsou v Evropě oblíbenější, je zatím nabídka čínských značek omezená a například kompaktní hatchbacky Geely a Chery prodávané na Ukrajině nezaujmou ani cenou.

Podobně je tomu i u SUV, která jsou při pohledu na ukrajinské ulice asi druhým nejoblíbenějším typem vozů po sedanech. Třeba Chery Tiggo totiž s cenou startuje jen o 5 000 hřiven níže než Renault Duster, v případě faceliftované verze Tiggo New je to jen o 2 700 hřiven méně. Čínské automobilky to ale na Ukrajině zkouší s různými modely a v Oděse jsme například viděli i dealerství automobilky Lifan Motors s desítkami nových Lifanů 320, což je jakýsi falešný Mini Cooper.

Je to možná i proto, že jednoduše nikde jinde než na Ukrajině čínské automobilky tak výrazné úspěchy neslaví. Dokonce i na domácím trhu jsou vůči zahraničním výrobcům v defenzivě. V Evropské unii si dílčí úspěch připisuje v Bulharsku automobilka Great Wall. Důvod je jednoduchý, firma tam zřídila továrnu na výrobu svých vozů a také získala kontrakt na dodávky vozů pro tamní policii. I tak to na lepší než desáté místo v tamních statistikách nestačí.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyplatí se kupovat autodíly na AliExpressu? Otestovali jsme jejich kvalitu

Premium Prostřednictvím internetové stránky AliExpress jsme dovezli vybrané náhradní díly a automobilové doplňky. A pak jsme je...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Bolide je nejextrémnější auto dneška. Bugatti se rozhodne, zda ho nabídne

Původní bugatti zdobila filigránská technika, koupit a jezdit s nimi nemohl a nezvládl kdekdo. Bolide to připomíná. Je...

Titul mistra světa mu ukradli. Prezident ho nakonec ocenil, po 46 letech

Prezident Miloš Zeman propůjčil 28. října medaili za zásluhy bývalému motokrosaři Jaroslavu Faltovi. Připomněl tak...

Slavný italský nezmar Fiat FIRE má 35 let, z Evropy ho vyhnal boj proti CO2

Hysterie EU kolem kysličníku uhličitého produkovaného automobily se stává smrtící ranou pro jednoduché a odolné...

Chytá vás mlsná? Zkuste s námi sladkou novinku od Penamu
Chytá vás mlsná? Zkuste s námi sladkou novinku od Penamu

Přihlaste se o testování novinky z řady Penam Ze srdce sladké. Balení sladkého pečiva Swing s náplní pudinkovou bude moci ve svých domácnostech...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

PRVNÍ DOJMY: Budu se vdávat, wow! Svatba na první pohled vědecky slzí

Pamětnická komedie Hodíme se k sobě, miláčku...? má pokračování. Tváří se světácky a smrtelně vážně, protože ideální...