Čínská auta se plíží do Evropy přes Ukrajinu, octavia padá z trůnu

  13:00aktualizováno  13:00
Čínské automobilky zatím hledají cestu na trhy v EU vcelku marně, přesto ale existuje evropský trh, kde se jim velmi daří. Na Ukrajině se v červenci stalo nejprodávanějším modelem Geely CK, které předběhlo Škodu Octavia.

Geely CK - čínská auta na Ukrajině | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Snad nikde jinde v Evropě nejsou na silnicích čínská auta tak běžná jako na Ukrajině. Ověřili jsme si to při nedávné návštěvě kosmopolitního přístavu Oděsa. I v tomto, na ukrajinské poměry vcelku bohatém městě, jsou čínská auta na silnicích zcela všední.

Nejčastěji jde o modely značek Geely a Chery, není ale problém spatřit třeba vozy BYD, LandWind a další. A právě malý sedan Geely CK, který můžeme zařadit ke konkurentům Dacie (zde Renault) Logan, se v červnu stal nejprodávanějším vozem na ukrajinském trhu. Hlavním klíčem k úspěchu je cena, CK stojí v nejlevnějším provedení 54 900 ukrajinských hřiven, tedy v přepočtu asi jen 135 000 korun. Nejdražší vyjde na 66 900 hřiven, tedy o 30 000 korun víc.

Fotogalerie

To Škoda Octavia, která byla nejprodávanějším modelem doposud (a stále vede v celoročním přehledu) je v základu víc než třikrát dražší. Sedan Geely CK je dokonce levnější než miniaturní Chery QQ, což je čínská kopie Daewoo Matiz/Chevroletu Spark. I malé chery je ale běžným inventářem ukrajinských silnic.

V Oděse byl asi nejviditelnějším čínským autem další sedan Geely, tentokrát s označením MK. Ten je o něco větší než CK, stále se ale pohybuje ve třídě malých sedanů a míří proti loganu. I jeho cena je hodně příznivá a startuje na částce 77 900 hřiven, tedy méně než 195 000 korun. MK přitom i díky ostře řezaným tvarům působí moderním dojmem a rozhodně nevypadá jako laciná náhražka vozů tradičních značek. Designový styl MK rozvíjí i větší sedan SL, který stojí na pomezí kompaktní a střední třídy a jehož cena se pohybuje v přepočtu okolo 250 000 korun.

I díky těmto modelům je Geely celkově třetí nejprodávanější značkou na Ukrajině. Před ním jsou jen Hyundai a domácí ZAZ. Domácí automobilka ale vyrábí především auta značek Chevrolet a Chery, některé modely prodává i pod vlastní značkou. Proto nepřekvapí, že dalším populárním čínským autem je například Chery Amulet, opět klasický sedan s cenou pod 200 000 korun. Hodně výrazné je i Chery Jaggi, maličký liftback velmi svérázných tvarů, který se už na ukrajinském trhu nenabízí.

Krom příznivých cen těží na Ukrajině čínské automobilky z toho, že jsou na tamním trhu velmi populární klasické sedany. V třídách, které jsou v Evropě oblíbenější, je zatím nabídka čínských značek omezená a například kompaktní hatchbacky Geely a Chery prodávané na Ukrajině nezaujmou ani cenou.

Podobně je tomu i u SUV, která jsou při pohledu na ukrajinské ulice asi druhým nejoblíbenějším typem vozů po sedanech. Třeba Chery Tiggo totiž s cenou startuje jen o 5 000 hřiven níže než Renault Duster, v případě faceliftované verze Tiggo New je to jen o 2 700 hřiven méně. Čínské automobilky to ale na Ukrajině zkouší s různými modely a v Oděse jsme například viděli i dealerství automobilky Lifan Motors s desítkami nových Lifanů 320, což je jakýsi falešný Mini Cooper.

Je to možná i proto, že jednoduše nikde jinde než na Ukrajině čínské automobilky tak výrazné úspěchy neslaví. Dokonce i na domácím trhu jsou vůči zahraničním výrobcům v defenzivě. V Evropské unii si dílčí úspěch připisuje v Bulharsku automobilka Great Wall. Důvod je jednoduchý, firma tam zřídila továrnu na výrobu svých vozů a také získala kontrakt na dodávky vozů pro tamní policii. I tak to na lepší než desáté místo v tamních statistikách nestačí.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Vládní koalice smetla návrh zrušit povinnost ředit palivo biosložkou

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Povinné přimíchávání biopaliv do benzinu a nafty zrušeno nebude. Sněmovna návrh čtyř desítek poslanců v čele s Piráty...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Najdete na iDNES.cz