Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Po unikátních modelech F1 z Klimkovic touží sběratelé z celého světa

  9:17
Modelář Martin Březný z Klimkovic u Ostravy je světově proslulý. Vyrábí unikátní modely vozů F1 v měřítku 1:43, které jsou propracované do nejmenších detailů. Ty nejnáročnější mají i 340 dílů. Za dva roky vyrobil přes 700 sběratelských kousků a jedním z pyšných majitelů jeho modelu je i bývalý pilot F1 Hector Rebaque.

Martin Březný z Klimkovic na Ostravsku vyrábí modely závodních automobilů. Během deseti let zhotovil více než 700 originálních modelů vozů formule 1 v ... | foto: ČTK

Sestavení jednoho modelu trvá Březnému i 30 hodin čistého času. Příprava nového typu modelu pak od nakreslení dílů přes jejich výrobu až po konečné poskládání modelu zabere třeba tři měsíce.

„Musíte nejdřív nakreslit, vystrouhat všechny díly, ať to pasuje, zaformovat, udělat první odlitky, vyzkoušet, k tomu udělat plechy, pneumatiky,“ popisuje vznik každého nového typu modelu Březný. Po několika měsících je model nachystaný k výrobě a pak už jej lze produkovat takřka sériově.

Ale ani sestavení autíčka z připravených dílů není jednoduché. Kromě svých vlastních modelů se značkou MB modelcars mají Březní v nabídce i stavebnice od známého italského výrobce Tameo Kits. Ty skládají sběratelům, kteří si je sami sestavit neumí.

„Auta mají od 50 do 340 dílů, to je nejsložitější mistrovské Ferrari T2 od Nikiho Laudy z roku 1977. Sestavení trvá od osmi až po 30 hodin čistého času,“ líčí Březný. Sběratelé se podle něj zaměřují různě. Někteří sbírají vozy mistrů světa, jiní vítěze závodů, další auta jednoho pilota nebo jeden tým, někdo zase jednu sezonu nebo třeba jenom určitou Grand Prix v celém průřezu historie.

„Sbírá se Grand Prix Monaka, to je taková prestižní velká cena, to akceptují všichni. Ale jinak Angličan si kupuje Velkou cenu Anglie, Francouz Francii,“ dodává.

Sběratelé detailisté chtějí i dvě varianty pneumatik

Jedno ale podle něj mají sběratelé společné: v „efjedničkách“ se perfektně vyznají, záleží jim na každém detailu a snaží se mít své sbírky co nejúplnější. Březný tak modely upravuje i podle jednotlivých závodů, v nichž daný vůz jel, nebo dokonce i podle tréninků. „Takhle jel ten vůz v Německu, za dva týdny v Holandsku mohl mít trošku jinak nálepky nebo křídlo nebylo stříbrné, ale bylo žluté, auto mělo trošku jinak posazený oblouk, jinak nabarvená zrcátka nebo jiného sponzora. To se kdysi všechno dělo, bývalo hodně změn,“ popisuje Březný.

Sběratelům tak vyrábí různé varianty stejného vozu. Dokonce má připraveny i varianty, které se liší jen pneumatikami - jedny jsou určené pro závod na suchu, druhé v dešti. „Jsou blázni, kteří chtějí mít i obě varianty: v tréninku suché gumy, v závodě mokré,“ říká modelář.

Nejtěžší je podle něj díly na model nového vozu přesně nakreslit. „Musí to do sebe perfektně pasovat. Musíte přemýšlet dopředu, co vás potká při skládání. Musíte počítat i s barvou, že tam bude nějaký mikron navíc, aby se to dalo složit a pak se to neodloupalo,“ popisuje. Díly jsou poskládané tak jako ve skutečném autě.

Počítačové programy dnes umí nakreslit auto ve 3D. Někdy je to ale podle Březného horší, než když se modely dělají takzvaně na koleně. „Uděláte si ty díly na koleně, v ruce a pak to dopasováváte, aby vám seděly. Ale v 3D programu to všechno je tak těsné, že tam není žádná vůle. Program vám to dovolí složit, ale ve skutečnosti byste to nesložil,“ vysvětluje modelář.

Cena jeho modelů se pohybuje od 4500 do 7500 korun, podle složitosti a množství dílů. I když se to může zdát hodně, i tak se podle něj výroba sotva zaplatí.

Nejvíce zatím vyrobil modelů vozů stáje Lotus, konkrétně typů 92 a 93T. „Ty dělám jediný na světě, takže tam je obrovský zájem,“ vysvětluje. Nejstarší vůz, jehož model dělal, byl z roku 1967. Současné vozy nemodeluje, protože na to by musel mít drahou licenci. „Můžete si dovolit postavit auta historicky zaniklých značek, kde už ani nemáte s kým komunikovat,“ říká. Jeho zákazníkem byl i mexický závodník Rebaque, jenž chtěl modely vozů, v nichž sám jezdil a které nevyrábí nikdo jiný než Březný.

A největší rarita, jakou vyráběl? „Jeden Fin, který si ode mě bral formule, mi napsal, že jeho švagr bude slavit sedmdesátiny a že by mu chtěl nechat postavit model Alfy Romeo 1600 z roku 1953. Jeho otec s ní jel s kamarády Rallye Monte Carlo,“ říká Březný. K dispozici byla jediná fotka se závodníky stojícími u auta. „Zjistil jsem, že ten model někdo vyrábí. Tak jsme to koupili, předělali, přestříkali, udělali nálepky, na stojánek jsem ještě přidělal tu vytištěnou fotku. Prý to byl nádherný zážitek,“ říká.

Modelařina ho začala bavit už v dětství. „Když mi bylo 12, tak jsem si řekl, že až budu velký, budu vyrábět modely pro lidi,“ říká Březný. K uskutečnění svého snu se dostal v roce 2006. Nejprve s manželkou nakoupili v Americe stroje a pak se učili modely vyrábět. U specialistů si nechávají vyrábět nálepky nebo gumy, jinak všechny díly vyrábí Březný sám.

Komunikaci se zákazníky má v manželském týmu na starosti jeho žena Bronislava Březná. „Od roku 2008 jsme začali s distribucí modelů. Kontaktovala jsem snad celý svět jak telefonem, tak e-maily a v té době i faxem. Díky webovým stránkám se začali generovat zákazníci z celého světa,“ dodala modelářova manželka. Modely z Klimkovic už putovaly do Japonska, Ameriky nebo Brazílie.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...