Diskuze
Nevěří Bosch elektromobilům? Zrušil investici do výroby baterií
Děkujeme za pochopení.
M52a63r52c85e36l 50P80a85v41l74í94k
BOŠ elektrifikoval FIAT 500e, aj SMART ED. fiat je technicky druhé najlepšie elektroauto po tesle. má jednu jedinú vadu - nabíja iba striedavým prúdom, čo u amíkov stačí, pretože funguje na medzifázovom napätí, tuná ide o tri a pol hodiny. a ďalších najmenej 150 km.
P21e64t93r 50H68a36r79i62p64r82a50s35a84d 48H88a20j33i45č
Vono jim došlo, že by museli investovat do know-how, které nemají a že by je to moc stálo. Pokud dosud baterie do svých výrobků kupovali od externích dodavatelů a nemají zájem na tom, se v tomo segmentu etablovat jako další vývojář, tak to opravdu nemá cenu. Vývoj baterií jde rychle dopředu a dnes není jasné, jaká technologie bude ta úspěšná. Li-Ion mají dobře nakročeno (ale i tady je několik typů), ale jsou tady solid-state baterie, grafénové baterie, které jsou na pomezí kapacitorů a akumulátorů a mnoho dalších celkem pokročilých a zajímavých typů. Zvolit jednu technologii, investovat do toho a pak zjistit, že v době náběhu výroby je technologie zastaralá je opravdu velké riziko. Baterie by měli dělat ti, kteří mají svoje vlastní vývojová pracoviště a dokáží operativně změnit výrobu.
L98u85d18v38í28k 76G73a56j73d26o72š19í61k
Ale oni know-how koupili i s firmou, která se vývojem dots úspěšně zabývá. Pak firmu zase prodali.
Jinak vývoj baterií jde "dost rychle dopředu" asi tak, že za posledních 10 let nikdo s ničím převratným nepřišel. Jen se zlevnila Li-Ion a Li-Pol technologie a kapacita článků vzrosta asi o 10 %. Spousta firem se i nadále dobře živý výrobou a prodejem olověných článků se 70 let starou konstrukcí. Všechny ostatní technologie které zmiňujete zatím skončily ve fázi laboratorních pokusů bez šance na komerční výrobu a využití v střednědobém horizontu - cca 20 let.
J51o60s96e71f 76Š64o38l66t58e18s
Já elektromobil vlastním a můžu potvrdit, že je to zcela jistě budoucnost. Už s mým malobaterkáčem pokryji naprostou většinu jízd, najezdím ročně s elektromobilem asi 20000 km. K tomu mám druhé auto, s-max, ten udělá ročně 5000 km na dlouhých cestách. Pohodlí jízdy a snadnosti ovládání se nemůže nic vyrovnat. Neříkám, že to přijde hned a naráz, ale do 50 let tu budou při prodeji elektromobily převažovat. Zvláště, až se začnou vyrábět auta s 50 kWh baterkou za cenu kolem půl milionu. To pak nebude co řešit.
M66i95r96o12s37l67a47v 46M39o56c
zivotnost dnesních baterií asi tak deset let, recyklovatelná asi tak ze 65%, zbytek toxický a enormně zatěžující životní prostředí, nepočítám náklady na výrobu a likvidaci, které jsou vyšší než u klasických aut. Nehledě na to, že i kdyby česká síť vydržela masivní nabíjení, jak říkají někteří energetici, což i pro ně je velká neznámá, jelikož jsem také energetik a bohužel naše síť zažívá velké nápory na hranici své přenosové kapacity zvláště z Německa, musela by se změnit i skladba zdrojů el. energie a tedy dostavět Temelín a rozšířit Dukovany. Osobně vidím budoucnost spíše ve vodíkovém pohonu.
M49a42r88t85i82n 45K26a75r21á61s63e88k
Mozna jen drobna zajimavost - na kompleni elektrifikaci osobni dopravy v soucasnem rozsahu by bylo potreba vyrobit a dodat cca 12 TWh elektriny. Kdyz zohledninme nejaky optimisticky scenar nabehu elektromobilu a nerealisticky predpokladali ze 100% aut bude vyhledove na baterky, tak by k tomu zvysovani dochazelo cca v prubehu 50 let.
Kdyz se podivame do historie, tak takovy narust spotreby jsme cca meli za poslednich 20 let. Tzn uvaha nekterych ze je nerealne navysit spotrebu o 12 TWh za 50 let je nerealne, zatimco k tomu samemu doslo za poslednich 20 let je ponekud usmevna.
P54a31v97e73l 86S76o21b55o93t78k50a
Na nabíjení elektromobilů by stačila elektřina, kterou Česko exportuje.
G77e50o42r30g 74K45o88m36b78e43r62e22c
Proste jim docvaklo kdyz si to spocitali ze tohle je slepa ulice ktera ma svy hranice. Realos jak jim rikaji v Nemecku. Vidi dal nez pouze na okraj sveho talire.
P19a71v21e88l 41S47o61b54o95t54k76a
Boschi ujel vlak, proto to vzdávají.
P50e75t14r 62M79i69c34h83a61l
Už i Bosch vidí, že bublina praská. Autíčko na baterky je vhodné tak dětem na hraní, ale ne do normálního provozu.
M69a90r21t45i50n 24K51a40r32á35s83e55k
A proto se zameruje na soucastky do elektromobilu? Zajimave...
Z91d18e88n12e75k 87N79o18v42o34h54r32a72d90s54k70ý
A nebo zjistili že Musk a jeho gigafactory to dá... Než by stihli začít vyrábět tak by novou továrnu museli zase zavřít.
J82i18ř65í 53N59o10v51á27k
Elektromobily? Jedině s jaderným reaktorem v autě.
J60a74r48o26m94í31r 31K70r69á31l
To je nereálné. Ale ve větší lodi už by to problém nebyl (dokonce se to už zkoušelo).
M58i66r24o60s14l81a54v 75P29e45t46ř87i71k
Titulek je dost přehnaný když se hned v článku uvadí: "Místo baterií se Němci chtějí věnovat dalším součástkám pro elektrické vozy". Výrobci mají dnes jasno v tom že do auta příjde elektromotor.
Ten se v posledních ani ne dvaceti letech "potichu" zdokonalil tak že co do učinnosti nemá nikde konkurenci. To hlavně díky vývoji v oblasti výkonových polovodičů a materiálovém inženýrství.
Uskalí pro výrobce automobilů je jedině v tom že na BLDC motoru a jeho řídící elektronice téměř není co servisovat. Zatímco spalovací motory jsou rok od roku složitější a jejich provoz je s každým najetým kilometrem více a více nejistý.
Jako každý mám sice radost z ohromného kroutícího momentu svého TDI ale nemíním ho oplakávat a bránit s vidlema v rukou, když vím že elektromobil dosáhne lepších parametrů při nižší servisní režii, hluku, energetických ztrátách...
Jediné uskalí je v tom kde v autě vzít dostatek elektrické energie při zachování nízké váhy.
V Boshi ztřejmě došli k názoru že jim v tomto ohledu ujel vlak. Projektů na vývoj "revolučních" baterií pro eletromobily je na světě dost. Neměcký automobilový průmysl dost dlouho elektromobilitu ignoroval. Je logické že vsázejí na jistotu a věnují se vývoji toho co v automobilech bude určitě tj. elektromotory, jejich řízení, převody, elektrodynamické brždění motorem a pod.
Výrobcům baterií a jiných zdrojů elektrické energie držím palce a jenom doufám že ty hádky nebudou muset trvat dalších 10 let.
P58a69v80e57l 24S68o39b95o91t66k70a
Nelze.
Energetická škála je jasně daná: jaderná syntéza, štěpení, chemická syntéza, elektrochemické děje, voda, vítr, světlo.
Takže nikdy nebude energie v kilogramu akumulátoru srovnatelná s energií kilogramu uhlovodíku.
P51e10t49r 62N22o20v12e82k
To levné a funkční vodikove hyundai změní svět...
Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil
Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...
Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého
Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž
Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...
Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají
Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny
Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...
Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe
Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...
Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech
Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...
Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není
Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...
Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y
Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...
Servisní a aplikační technik (m/ž) - mzda až 55.000 Kč
ZOLLER CZECH s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat:
50 000 - 55 000 Kč