Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Diskuze

Nevěří Bosch elektromobilům? Zrušil investici do výroby baterií

Německý dodavatel autodílů chtěl investovat dvacet miliard eur a sliboval kompaktní 50kWh akumulátor. Teď svoje plány radikálně přehodnotil.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MP

BOŠ elektrifikoval FIAT 500e, aj SMART ED. fiat je technicky druhé najlepšie elektroauto po tesle. má jednu jedinú vadu - nabíja iba striedavým prúdom, čo u amíkov stačí, pretože funguje na medzifázovom napätí, tuná ide o tri a pol hodiny. a ďalších najmenej 150 km.

0 0
možnosti
PHH

Vono jim došlo, že by museli investovat do know-how, které nemají a že by je to moc stálo. Pokud dosud baterie do svých výrobků kupovali od externích dodavatelů a nemají zájem na tom, se v tomo segmentu etablovat jako další vývojář, tak to opravdu nemá cenu. Vývoj baterií jde rychle dopředu a dnes není jasné, jaká technologie bude ta úspěšná. Li-Ion mají dobře nakročeno (ale i tady je několik typů), ale jsou tady solid-state baterie, grafénové baterie, které jsou na pomezí kapacitorů a akumulátorů a mnoho dalších celkem pokročilých a zajímavých typů. Zvolit jednu technologii, investovat do toho a pak zjistit, že v době náběhu výroby je technologie zastaralá je opravdu velké riziko. Baterie by měli dělat ti, kteří mají svoje vlastní vývojová pracoviště a dokáží operativně změnit výrobu.

1 0
možnosti
LG

Ale oni know-how koupili i s firmou, která se vývojem dots úspěšně zabývá. Pak firmu zase prodali.

Jinak vývoj baterií jde "dost rychle dopředu" asi tak, že za posledních 10 let nikdo s ničím převratným nepřišel. Jen se zlevnila Li-Ion a Li-Pol technologie a kapacita článků vzrosta asi o 10 %. Spousta firem se i nadále dobře živý výrobou a prodejem olověných článků se 70 let starou konstrukcí. Všechny ostatní technologie které zmiňujete zatím skončily ve fázi laboratorních pokusů bez šance na komerční výrobu a využití v střednědobém horizontu - cca 20 let.

1 1
možnosti

Já elektromobil vlastním a můžu potvrdit, že je to zcela jistě budoucnost. Už s mým malobaterkáčem pokryji naprostou většinu jízd, najezdím ročně s elektromobilem asi 20000 km. K tomu mám druhé auto, s-max, ten udělá ročně 5000 km na dlouhých cestách. Pohodlí jízdy a snadnosti ovládání se nemůže nic vyrovnat. Neříkám, že to přijde hned a naráz, ale do 50 let tu budou při prodeji elektromobily převažovat. Zvláště, až se začnou vyrábět auta s 50 kWh baterkou za cenu kolem půl milionu. To pak nebude co řešit.

3 0
možnosti
MM

zivotnost dnesních baterií asi tak deset let, recyklovatelná asi tak ze 65%, zbytek toxický a enormně zatěžující životní prostředí, nepočítám náklady na výrobu a likvidaci, které jsou vyšší než u klasických aut. Nehledě na to, že i kdyby česká síť vydržela masivní nabíjení, jak říkají někteří energetici, což i pro ně je velká neznámá, jelikož jsem také energetik a bohužel naše síť zažívá velké nápory na hranici své přenosové kapacity zvláště z Německa, musela by se změnit i skladba zdrojů el. energie a tedy dostavět Temelín a rozšířit Dukovany. Osobně vidím budoucnost spíše ve vodíkovém pohonu.

1 3
možnosti
MK

Mozna jen drobna zajimavost - na kompleni elektrifikaci osobni dopravy v soucasnem rozsahu by bylo potreba vyrobit a dodat cca 12 TWh elektriny. Kdyz zohledninme nejaky optimisticky scenar nabehu elektromobilu a nerealisticky predpokladali ze 100% aut bude vyhledove na baterky, tak by k tomu zvysovani dochazelo cca v prubehu 50 let.

Kdyz se podivame do historie, tak takovy narust spotreby jsme cca meli za poslednich 20 let. Tzn uvaha nekterych ze je nerealne navysit spotrebu o 12 TWh za 50 let je nerealne, zatimco k tomu samemu doslo za poslednich 20 let je ponekud usmevna.

2 0
možnosti
PS

Na nabíjení elektromobilů by stačila elektřina, kterou Česko exportuje.

2 0
možnosti
GK

Proste jim docvaklo kdyz si to spocitali ze tohle je slepa ulice ktera ma svy hranice. Realos jak jim rikaji v Nemecku. Vidi dal nez pouze na okraj sveho talire.

1 2
možnosti
PS

Boschi ujel vlak, proto to vzdávají.

0 0
možnosti
PM

Už i Bosch vidí, že bublina praská. Autíčko na baterky je vhodné tak dětem na hraní, ale ne do normálního provozu.

0 1
možnosti
MK

A proto se zameruje na soucastky do elektromobilu? Zajimave...

0 0
možnosti
ZN

A nebo zjistili že Musk a jeho gigafactory to dá... Než by stihli začít vyrábět tak by novou továrnu museli zase zavřít.

0 5
možnosti
JN

J82i18ř65í 53N59o10v51á27k

10. 3. 2018 17:45

Elektromobily? Jedině s jaderným reaktorem v autě.

3 5
možnosti
JK

To je nereálné. Ale ve větší lodi už by to problém nebyl (dokonce se to už zkoušelo).

0 0
možnosti
MP

Titulek je dost přehnaný když se hned v článku uvadí: "Místo baterií se Němci chtějí věnovat dalším součástkám pro elektrické vozy". Výrobci mají dnes jasno v tom že do auta příjde elektromotor.

Ten se v posledních ani ne dvaceti letech "potichu" zdokonalil tak že co do učinnosti nemá nikde konkurenci. To hlavně díky vývoji v oblasti výkonových polovodičů a materiálovém inženýrství.

Uskalí pro výrobce automobilů je jedině v tom že na BLDC motoru a jeho řídící elektronice téměř není co servisovat. Zatímco spalovací motory jsou rok od roku složitější a jejich provoz je s každým najetým kilometrem více a více nejistý.

Jako každý mám sice radost z ohromného kroutícího momentu svého TDI ale nemíním ho oplakávat a bránit s vidlema v rukou, když vím že elektromobil dosáhne lepších parametrů při nižší servisní režii, hluku, energetických ztrátách...

Jediné uskalí je v tom kde v autě vzít dostatek elektrické energie při zachování nízké váhy.

V Boshi ztřejmě došli k názoru že jim v tomto ohledu ujel vlak. Projektů na vývoj "revolučních" baterií pro eletromobily je na světě dost. Neměcký automobilový průmysl dost dlouho elektromobilitu ignoroval. Je logické že vsázejí na jistotu a věnují se vývoji toho co v automobilech bude určitě tj. elektromotory, jejich řízení, převody, elektrodynamické brždění motorem a pod.

Výrobcům baterií a jiných zdrojů elektrické energie držím palce a jenom doufám že ty hádky nebudou muset trvat dalších 10 let.:-/

7 2
možnosti
PS

Nelze.

Energetická škála je jasně daná: jaderná syntéza, štěpení, chemická syntéza, elektrochemické děje, voda, vítr, světlo.

Takže nikdy nebude energie v kilogramu akumulátoru srovnatelná s energií kilogramu uhlovodíku.

2 2
možnosti
PN

P51e10t49r 62N22o20v12e82k

10. 3. 2018 15:29

To levné a funkční vodikove hyundai změní svět...

0 1
možnosti
VO

V62í51t 41O86ž55a31n13a

10. 3. 2018 16:30

Vodík nemá šanci.

3 2
možnosti
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...