Nevěří Bosch elektromobilům? Zrušil investici do výroby baterií

aktualizováno 
Německý dodavatel autodílů chtěl investovat dvacet miliard eur a sliboval kompaktní 50kWh akumulátor. Teď svoje plány radikálně přehodnotil.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Opel

Přibližně před rokem koupil německý průmyslový gigant start-up Seeo, který se zabýval vývojem tzv. solid-state baterií, a v prosinci loňského roku potvrdil svoji investici 20 miliard eur do výstavby továrny na automobilové akumulátory s kapacitou 30 GWh. 

Podobný krok by Bosch dostal na mapu velkovýrobců Li-Ion baterií, mezi nimiž dominuje japonský Panasonic, čínská automobilka BYD a jihokorejské společnosti LG Chem a Samsung.

Teď firma svoje plánované kroky přehodnotila a chystanou investici ruší. Důvodem jsou prý příliš velká rizika takového postupu. Němci opustí joint-venture „Lithium Energy and Power GmbH & Co“, který se měl zabývat vývojem akumulátorů, a prodají zmiňovaný start-up Seeo. Cílem jeho činnosti měl být jeden jediný bateriový 50kWh článek, který by vážil pouhých 190 kg. Pro srovnání: u první generace Nissanu Leaf měl lepší z dvojice dostupných akumulátorů celkovou kapacitu 30 kWh, 192 jednotlivých článků a hmotnost 272 kg. Bosch chtěl svou baterii uvést na trh do pěti let.

„Z technického pohledu jsme v naší práci dosáhli úžasného pokroku. Solid-state technologie je podle nás skutečně cestou vpřed,“ popisuje vývoj Mathias Pilin, který je u Bosche zodpovědný za elektromobilitu. Podle člena představenstva Rolfa Bulandera ale platí: „Pro Bosch je důležité rozumět tomu, jak akumulátory fungují. Nemusíme si je sami vyrábět.“ Místo baterií se Němci chtějí věnovat dalším součástkám pro elektrické vozy.

Výrobcům elektroaut budou chybět baterky. Potřebují 40 gigatováren Tesly

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Rozhodnutí Bosche je na každý pád překvapivé. Pokud se mají vyplnit plány automobilek a předpoklady analytických společností, které počítají s výrazným rozšířením elektromobilů již během několika let, chybí v případě baterií dostatečná výrobní kapacita. 

Ostatně o našponované poptávce hovoří i nedávné informace o nedostatku článků, který mohl být způsoben vysokou poptávkou po modelech značky Tesla nebo nedostatečnou produktivitou její nové Gigafactory. Evropská investiční banka také již schválila půjčku vy výši 52 milionů eur pro společnost Northvolt, která chce ve Švédsku postavit závod, jehož produkce bude odpovídat tzv. Gigafactory od Tesly.

Baterie by se v něm měly začít vyrábět v roce 2020 s kapacitou 8 GWh ročně, po plném dokončení by továrna měla být schopna za rok vychrlit články o celkové kapacitě 32 GWh. Bosch nyní z tohoto rozjíždějícího vlaku vystupuje.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

Češi jsou ochotní o provozu svého auta hodně „vyslepičit“

Ilustrační snímek

Přes šedesát procent Čechů připouští, že si koupí elektromobil. Úvahy se ale s realitou rozcházejí.

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily jsou pro zámožné. 80 % se prodá v bohatých zemích Evropy

Ostravská firma Velor-X-Trike představila elektrické tříkolky a čtyřkolky,...

Paretovo pravidlo platí ve všech oblastech života. A i na evropském trhu s elektromobily pokřiveném...

Ochrana klimatu nesmí být na úkor evropského průmyslu, řekl premiér Babiš

Premiér Andrej Babiš na summitu EU v rumunském městě Sibiu (9. května 2019)

VIDEO Česká republika udělá maximum k ochraně klimatu, nemůže se to ale stát způsobem, který zničí její...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Bugatti za sto třicet milionů jsou hlavními hvězdami pražské slavnosti aut

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Šestý ročník automobilové slavnosti Legendy právě otevírá na pražském Výstavišti v Holešovicích. Až do neděle tu bude k...

Veleúspěšnou fabii pro rally vylepšili. Premiéra je v Českém Krumlově

Nová Škoda Fabia R5 v testovacích jízdách

Za uplynulé čtyři sezony se Škoda Fabia R5 stala nejúspěšnějším rallyovým vozem kategorie WRC 2 a kromě tří světových...

I Renault má svou Dieselgate. Vypouští velké množství škodlivin ve městě

Renault Captur

Naftové motory od Renaultu podle nejnovější studie vypouštěly minimálně třikrát víc škodlivých emisí dusíku, než byly...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz