Jízda s rukama za hlavou
Takto na polygonu BMW u Sokolova ladí systém autonomního řízení úrovně 3, kterou jako první dostane BMW řady 7 koncem roku 2023, a v tom příštím se objeví i v nové generaci řady 5. V případě potřeby se může na šestikilometrové dálnici současně pohybovat až 25 testovacích prototypů jedoucích v autonomním režimu. Testovat je možné pravostranný a levostranný provoz, ale i případné speciální situace, se kterými se lze setkat různě po světě.
Autonomie úrovně 3 znamená, že vozidlo technicky neřídíte, ale musíte být připraveni rychle zareagovat, pokud vás auto požádá o zásah. Senzor v interiéru monitoruje polohu řidiče, jeho oči, a sleduje, jakým směrem máte natočenou hlavu.
Zatímco v Německu systém legálně umožňuje jízdu rychlostí 130 km/h, současná testovací vozidla mají limit nastavený na 60 km/h. Test z velké části probíhá na šestikilometrovém dálničním okruhu. Z vnější strany ho kopíruje předpřipravený podklad pro místy hodně klopenou vysokorychlostní trať pro vysokorychlostní testy, která bude vybudována později.
Bavoráky místo uhlí. U Sokolova už BMW testuje autonomní řízení |
Systém je zodpovědný za vše od zipování až po situace, kdy z auta před vámi spadne nějaký předmět. Lidar a další senzory neustále hledají překážky v cestě vozu a systém na ně operativně reaguje. Když je systém aktivní, rozsvítí se tyrkysová diodová světla na volantu. Tento odstín má sloužit k odlišení od systému úrovně 2, který používá zelenou barvu.
Autonomii úrovně 3 budou moci využívat pouze k tomu určené komunikace. V současnosti jen dálnice ve vybraných zemích (Německo a Spojené státy americké) s vhodnými dopravními podmínkami.