Sem se nikdy nedostanete. Podívejte, jak budou v Česku testovat autonomní BMW

  • 0
Kdo je připraven, není překvapen. Tohoto hesla se drží i automobilka BMW, která v návaznosti na oficiální otevření svého nového testovacího a vývojového polygonu u Sokolova uveřejnila i video z dronu a pár nových záběrů, které umožňují nahlédnout do tamní kuchyně. Je to exkluzivní příležitost nahlédnout do přísně střeženého areálu.

Takto vypadá chlouba automobilky BMW z výšky. Je to unikátní příležitost vidět celý areál, specializovaný pro vývoj systémů plně automatizované jízdy a parkování, z ptačí perspektivy, neboť plochu jinak hlídají před nevítanými návštěvníky dva obří drony a výhledově má být nad areálem vyhlášena bezletová zóna.

Vývojové centrum BMW Group je svou rozlohou 6 kilometrů čtverečních i největším polygonem firmy. Je prvním zařízením svého druhu ve střední Evropě, do něhož bavorská automobilka investovala hodně přes 7,5 miliardy korun. Kromě bavoráků centrum slouží i pro vývoj vozů sesterských značek Mini a Rolls-Royce. Technologický areál má navíc posloužit i k homologacím nových vozidel.

Fygitální koncept ohromí ovládáním. Prozkoumali jsme BMW, co mění barvy

Tam, kam se kdysi vyvážela zemina z nedalekého lomu, se dnes na speciálních tratích pod přísným utajením prohánějí budoucí modely BMW a dalších značek tohoto koncernu. Během budování areálu muselo být přesunuto 2,2 milionu metrů krychlových zeminy.

V areálu s převýšením 80 metrů jsou různé druhy silnic s celkovou délkou 25 km a celkem osmi rozličnými povrchy. Součástí polygonu je dálnice, okresní silnice s až osmi různými povrchy, ale i část simulující městský provoz.

Bavoráky a rollsy bez řidiče testují v Česku. BMW otevřelo největší polygon

Na bývalé výsypce povrchového lomu byly vybudovány úzké i široké komunikace s různým sklonem, mosty, ale i malé a větší komplikované křižovatky se semafory. Zkoušky na dvou úsecích zkušebního polygonu byly zahájeny již v loňském roce, plný provoz centra ale byl spuštěn až během letošního léta. V areálu se to ale stále ještě hemží bagry a další stavební technikou. Jak je vidět na záběrech, tak i po oficiálním otevření čeká stavbaře ještě hodně práce.

Polygon BMW a jeho nabíjecí infrastruktura jsou stoprocentně zásobovány ekologickou elektřinou z obnovitelných zdrojů, mimo jiné z větrných elektráren v sousedství areálu.

12 fotbalových hřišť pro autonomní hraní

Za autonomní systémy je vždy odpovědná automobilka, BMW tak musí vše důkladně odzkoušet, aby byl systém schopen řešit i ty nejsložitější situace, které mohou nastat.

Pro testování asistenčních systémů, dopravních situací s příčným provozem, ale také nouzových brzdných a vyhýbacích manévrů využívá takzvanou technologickou plochu s rozměry 300 × 300 metrů, která je největší částí tuzemského areálu bavorské automobilky. Její rozloha 90 000 metrů čtverečních přibližně odpovídá dvanácti fotbalovým hřištím a tvoří ji zcela rovná plocha, na níž jsou tři oddělené rozjezdové dráhy. Kvůli neklidnému jílovitému podloží byly použity betonové piloty, případně zhutněná podkladová vrstva.

Ráj autonomních aut vydržel devět dní. Robotaxi zaparkovalo v betonu

Vše v areálu centra je řízeno pomocí GPS v přesnější variantě s tolerancí méně než metr. Při testování se shromažďuje obří objem dat, která specialisté vyhodnocují přímo na místě.

Na polygonu BMW u Sokolova jsou vývojáři schopni testovat technologie včetně parkování autonomní úrovně 4, a to i bez řidiče. Testovací procedury se připravují a řídí na dálku z mobilních stanovišť nebo z místností v zázemí.

Jízda s rukama za hlavou

Takto na polygonu BMW u Sokolova ladí systém autonomního řízení úrovně 3, kterou jako první dostane BMW řady 7 koncem roku 2023, a v tom příštím se objeví i v nové generaci řady 5. V případě potřeby se může na šestikilometrové dálnici současně pohybovat až 25 testovacích prototypů jedoucích v autonomním režimu. Testovat je možné pravostranný a levostranný provoz, ale i případné speciální situace, se kterými se lze setkat různě po světě.

Autonomie úrovně 3 znamená, že vozidlo technicky neřídíte, ale musíte být připraveni rychle zareagovat, pokud vás auto požádá o zásah. Senzor v interiéru monitoruje polohu řidiče, jeho oči, a sleduje, jakým směrem máte natočenou hlavu.

Zatímco v Německu systém legálně umožňuje jízdu rychlostí 130 km/h, současná testovací vozidla mají limit nastavený na 60 km/h. Test z velké části probíhá na šestikilometrovém dálničním okruhu. Z vnější strany ho kopíruje předpřipravený podklad pro místy hodně klopenou vysokorychlostní trať pro vysokorychlostní testy, která bude vybudována později.

Bavoráky místo uhlí. U Sokolova už BMW testuje autonomní řízení

Systém je zodpovědný za vše od zipování až po situace, kdy z auta před vámi spadne nějaký předmět. Lidar a další senzory neustále hledají překážky v cestě vozu a systém na ně operativně reaguje. Když je systém aktivní, rozsvítí se tyrkysová diodová světla na volantu. Tento odstín má sloužit k odlišení od systému úrovně 2, který používá zelenou barvu.

Autonomii úrovně 3 budou moci využívat pouze k tomu určené komunikace. V současnosti jen dálnice ve vybraných zemích (Německo a Spojené státy americké) s vhodnými dopravními podmínkami.

Systém zaparkuje, umyje a dobije auto

Vývojáři na polygonu BMW dokážou dálkově řídit auta na simulovaném parkovišti.

Vývojáři na polygonu BMW dokážou dálkově řídit auta na simulovaném parkovišti.

Takto vypadá test autonomního parkování, který se řídí z přilehlé místnosti. BMW tuto proceduru vyvíjí ve spolupráci se společností Valeo, která je v České republice velmi aktivní, a má tu i vlastní vývojové centrum.

Všechny funkce, od automatické asistence při manévrování až po automatické parkování s obsluhou úrovně 4, budou založeny na technologii a senzorech ve voze. Společně jsou vyvíjeny i služby založené na infrastruktuře, aby bylo možné zažít plně automatizované parkování a zpoplatnění na veřejných parkovištích.

Výstavba výzkumného centra BMW u Sokolova pokračuje, zatím bude menší

Tento systém řidiče zbaví starostí s hledáním parkovacího místa, ale také zvládne samotný úkol zaparkovat auto v garáži. Vše, co řidič musí udělat, je zastavit vozidlo na určeném místě u vjezdu do parkoviště a vystoupit. Senzory v autě ve spolupráci s inteligentní infrastrukturou parkovací garáže se poté již postarají o to, aby pro auto našly volné místo, a vůz se automaticky zaparkuje. Provozovatelům parkovacích zařízení tento systém umožní optimálně rozmístit parkovací kapacity a majitelům aut umožní využít parkovací dobu pro další služby, jako je plně automatické nabíjení nebo plně automatické mytí. A jakmile chce řidič odjet, auto opět vyjede samo do předávací zóny a je připraveno k odjezdu. Možností bude i více. Třeba ta, že zastavíte před hotelem či oblíbenou restaurací a místo pikolíka vám auto někam zaparkuje vzdálený operátor.

Pokročilé asistenční systémy pro řidiče, senzory a software pro parkování mají být představeny v roce 2025 společně s platformou nového modelu, tzv. Neue Klasse.

Robotická noha dokáže plně nahradit řidiče.

Poroučíme dešti

Na přibližně kilometrovém úseku je možné nasimulovat hodně intenzivní déšť.

Největší polygon BMW je jedinečný nejen svou rozlohou, ale i tím, že vznikl od nuly a na rozdíl od jiných testovacích center mnichovské automobilky se nejedná o přestavený závodní okruh nebo letiště.

Jednotlivé sekce polygonu se dají vzájemně propojovat a kombinovat. To je jedinečné a umožňuje to nasimulovat podmínky tak, aby co nejvíce odpovídaly reálnému provozu.

BMW loví na českých školách. Shání experty na polygon u Sokolova

Na polygonu BMW jsou okresní silnice s až osmi různými povrchy. Na přibližně kilometrovém úseku je navíc možné nasimulovat hodně intenzivní déšť. V areálu je důmyslný systém odvodnění a hned několik jezer, kde se soustřeďuje dešťová voda. Voda po dešti se po vyfiltrování a vyčištění používá pro zkrápění přibližné kilometrového úseku okresky s rozličným povrchem, která je lemována speciálními rameny. Každé je napojeno na vodní ventil a je tedy možné simulovat rozličné situace.