Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Whiplash syndrom není simulování. Bolest po trhnutí hlavou testují v Praze

Opěrkový syndrom doprovází polovinu dopravních nehod. Stačí náraz ve dvacetikilometrové rychlosti a ostrý pohyb hlavy dopředu a dozadu. Až časem se projeví bolesti, problémy s rovnováhou, poruchy spánku i psychiky. Lidé o syndromu neví a k lékaři často nejdou. Dva přístroje v Krči a Modřanech pomohou s včasnou diagnostikou.

Padesát procent automobilových nehod má za následek poranění krční páteře, neboli tzv. whiplash syndrom. Podle Evropské komise jej v rámci Evropské unie každoročně utrpí až 800 tisíc lidí. Švédští odborníci dodávají, že opěrkové trauma stojí za sedmdesáti procenty všech případů invalidity v důsledku zranění při nehodách.

„Opěrkové trauma vzniká tím, že během nárazu (do auta většinou zezadu - pozn. red.) hlava pasažéra ve velmi krátkém okamžiku vykoná nepřirozeně velký pohyb z jedné extrémní polohy do druhé, tedy dojde k prudkému esovitému švihnutí krční páteří,“ vysvětluje primář Tomáš Fořt ze společnosti Fortmedica, která přístroj provozuje v modřanské klinice v Praze.

Pokud nebyla nehoda závažná, polovina zraněných lidí nemusí v prvních týdnech příznaky rozpoznat - teprve později mohou přijít bolesti hlavy, krční páteře, problémy se zrakem, rovnováhou, závratě, poruchy spánku, problémy s psychikou i sexuální chutí...

Možných následků je hodně, mohou být zdlouhavé a mohou značně snížit kvalitu života člověka po nehodě. Přitom včasná diagnostika a léčba whiplash syndromu může trvalým následkům zabránit. A vyšetření po nehodě je hrazeno zdravotní pojišťovnou.

V cizině znají, v Česku „simulují“

Zatímco v řadě západních zemí se už k opěrkovému syndromu přistupuje komplexně a nebere se na lehkou váhu, v Česku se jedná o bílé místo. Řidiči o whiplash syndromu často neví a „jasně neurčitelné“ příznaky, které navíc přicházejí se zpožděním, si často s nehodou nespojí nebo k lékaři nejdou. V Česku se navíc nedal whiplash dosud „změřit“.  Běžné metody jako je CT rezonance, totiž syndrom neodhalí.

„Člověk má neurčité problémy, které se jednoznačně nedají nikam zařadit - je to nespavost, závratě, ušní šelesty, mravenčení v končetinách, dvojité vidění. Důslednou anamnézou přijdeme třeba na to, že člověk měl před půl rokem autonehodu a nosil límec, ale poté se s ním nic nedělalo. A to je typický opěrkový syndrom,“ doplnil Fořt.

Platforma VIZE 0, která řeší prevenci i bezpečnost na silnicích, chce nyní fenomén řešit komplexně. „V rámci projektu vytvoříme metodiku provádění příslušné diagnostiky, terapie a rehabilitace. Definujeme národní síť referenčních pracovišť, na která se v budoucnu mohou účastníci nehod obrátit. A plánujeme odborníkům i lidem vysvětlit preventivními opatření,“ upřesnil předseda expertní rady Platformy VIZE 0 Roman Budský.

V rámci kampaně představila i dva diagnostické přístroje Tetrax, které umí pacientům whiplash podrobně diagnostikovat a nastartovat tak vhodnou léčbu. Přístroje jsou zatím v Praze v Modřanské poliklinice a v Krčské nemocnici, Platforma Vize 0 se snaží o to, aby pacienti brzo našli diagnostický přístroj v každé krajské nemocnici.

Co je whiplash

  • Whiplash je poranění krční páteře, způsobené nejčastěji nárazem jednoho auta zezadu do druhého.
  • Zdaleka ale nemusí jít jen o náraz zezadu, ani o automobil. Zranění si může nemocný způsobit i při sportu, na horské dráze v zábavním parku, při bungee jumpingu, na kole nebo motocyklu.
  • Může k němu dojít také při nárazu ze strany nebo zepředu. Nejčastěji je ale spojováno právě s dopravními nehodami.
  • Tento druh úrazu byl původně spojován se železniční dopravou, poprvé byly těžké bolesti krční páteře diagnostikovány po nehodě vlaku kolem roku 1919.

„Každoročně registrujeme cca 1 700 případů poranění krční páteře. Komplexní vyšetření na speciálním přístroji a tím i včasné zahájení léčby je přínosné i pro nás,“ dodal mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Naboso a poslepu

Redaktorka Martina Procházková si vyšetřením prošla. Je bezbolestné a nenáročné. Diagnostický přístroj Tetrax vyšetřuje bosého pacienta ve stoje a na chodidlech monitoruje čtyři místa - špičky a paty pravé a levé nohy. Vyšetření trvá přibližně deset minut a pacient musí projít osmi postoji - se záklonem a předklonem hlavy nebo se zavřenýma očima. Přístroj vyhodnocuje funkci jeho rovnovážného ústrojí a identifikuje místa, kde má pacient problém. Po vyšetření vyjede podrobný formulář s grafy, které s pacientem rozebere lékař.

„Léčba syndromu je dlouhodobá, může trvat i šest až devět měsíců. Ale čím dříve se na syndrom přijde, tím větší šance je pacienta kompletně vyléčit. Sedmdesát až osmdesát procent léčby tvoří rehabilitace a techniky jako je elektroléčba či magnetoterapie, rázová vlna. Dvacet, třicet procent pak mohou napravit medikamenty - léky, které roztahují cévy a umožňují větší přísun kyslíku k buňkám vnitřního ucha, či výtažky z ginko biloby, které mají příznivé účinky na proudění krve v mozkových cévách,“ doplnil Fořt.

Diagnostický přístroj Tetrax v Modřanské poliklinice

Dodal, že whiplash syndrom se neobjevuje jen po autonehodách. Může jít i o následky po pádu z kola či kolečkových bruslí či po úrazu po bojových sportech.

Jak předejít opěrkovému syndromu

I samotní řidiči a pasažéři mohou riziko těchto nepříjemných následků nehody snížit, pokud nepodcení prevenci. „Správné nastavení sedačky, opěrky hlavy i na zadním sedadle a samozřejmě řádné připoutání se bezpečnostními pásy: to vše jsou faktory, které významně přispívají k minimalizaci následků případné kolize. A je dobré mít na paměti, že žádná jízda není dost krátká na to, aby během ní nemohlo dojít k vážné nehodě. Každý řidič by tedy měl vždy důsledně dbát na bezpečnost svou i svých pasažérů,“ apeluje mediální tvář projektu, herec Jan Čenský.

Diagnostický přistroj by měl být v každé větší nemocnici

Roman Budský, Platforma VIZE 0

Diagnostické přístroje jsou zatím jen v Praze. Rozšíří se možnost nechat se vyšetřit po celém Česku?
Snažíme se téma diskutovat, vysvětlovat závažnost syndromu, informovat i veřejnost o tom, že něco takového existuje a že se nejedná o nic banálního, Věříme tomu, že se postupně ozvou i krajské či fakultní nemocnice v jednotlivých regionech. Už jsou některé nemocnice, které o tom uvažují.

Kdo přístroj financuje, je to na konkrétních nemocnicích?
První částku - cenu přístroje, která je zhruba 300 tisíc korun, by měla investovat nemocnice, potažmo její zřizovatel. Ale není to velká suma vzhledem k nákladnosti dlouhodobé léčby nediagnostikovaných komplikací po nehodě a vzhledem k tomu, že přístroj má mnohem všestrannější využití. Platforma Vize 0 pak nabízí pomoc při zaškolení lékařů a zdravotníků a následné konzultace. Vlastní vyšetření je hrazeno zdravotní pojišťovnou.

Může si pacient aktivně požádat o toto vyšetření sám?
Měl by, pokud prošel nějakým nárazem či nehodou a má tyto syndromy. Přístroje jsou v Česku zatím jen dva na dvou ORL pracovištích a spousta lékařů s tím zkušenosti nemá nebo nemá možnost tento syndrom diagnostikovat. Je tedy potřeba, aby i veřejnost o tomto problému věděla a případný pacient možnost whiplash syndromu a možnost jeho diagnostiky s lékařem konzultoval.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Škoda skoncuje se spalovacími motory v roce 2035, prozradil šéf odborů

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035, uvedl předseda podnikové rady Škoda...

Závodnicí na zkoušku. Přidej! Vlastně uber

Nikdy jsem neměla závodnické choutky, přesto mě redakce vyslala pilotovat okruhovou Octavii OCR Evo. Byla to jízda!

Autonovinky ze všech koutů světa: auto pro Uber postavili za půl roku

Automobilovou krabici pro Uber, bizarní tříkolku a sporťáky čerstvě se rodících značek přinesly uplynulé týdny. Nově se...

Hondu Jazz jen koupit a jezdit: ojeté mini-MPV je vzor spolehlivosti

Premium Ještě než se trh zbláznil do malých nepraktických SUV a crossoverů, uměly automobilky nabídnout opravdu praktická...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...