Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bolí vás po nehodě záda? Okamžitě jdete k lékaři

Jednou z častějších příčin dopravních nehod v České republice je nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi auty. Podle aktuálního návrhu na změnu bodového systému za to má hrozit pokuta. Při nárazu zezadu hrozí takzvaný opěrkový syndrom, whiplash. Zranění nemusí lidé po autonehodě ani poznat, příznaky přicházejí později a mohou být velmi závažné.

Je to jedno z nejčastějších zranění, které si lidé z autonehod odnášejí. Do češtiny je whiplash překládán volně jako opěrkové trauma. Jedná se o poranění krční páteře, které je nejčastěji spojováno s dopravními nehodami a nárazem jednoho auta zezadu do druhého. Většina lidí ovšem whiplash nezná a s následky k lékaři nejdou.

„V rámci Evropské unie je těchto úrazů obrovské množství a asi šedesát procent dopravních nehod je spojených s opěrkovým traumatem,“ upozorňuje Aleš Hahn, který se na whiplash v České republice specializuje. „Pacientů máme čím dál víc,“ uvádí.

Ke zranění dochází už při rychlostech kolem 25 kilometrů v hodině. Způsobí je náhlý pohyb hlavou dopředu a zpět a následkem jsou nepříjemné bolesti nebo otupení smyslů a brnění končetin. Ročně je whiplash diagnostikován u více než milionu Evropanů.

Rozeznat zranění, o kterém se příliš neví, není jednoduché. K symptomům patří bolest hlavy či zad a krční páteře nebo bolest ramen. Pacienti mají dvojité vidění, poruchu polykání.

Nastavte si opěrku

Nepříjemnému zranění přitom dokáže předejít správně nastavená hlavová opěrka. To může zmírnit poranění až o 35 procent. Opěrka musí být nastavená tak, aby výška opěrky byla ve stejné výšce jako výška hlavy. Její horní hrana je optimálně přibližně 5 centimetrů nad hlavou. Rozhodně by neměla být níž, protože při dopravní nehodě je tělo během čelního nárazu lehce vyzdviženo a v případě vystřelení airbagů je odraženo zpátky do sedačky.

Následky se však nemusí projevit hned, ale až několik dnů nebo dokonce měsíců po nehodě. Domáhat se u lékařů po takové době přesné diagnózy pak může být velmi těžké.

„Dojde vlastně k natažení krční páteře, oficiálně se diagnóza označuje jako podvrtnutí krční páteře. Whiplash má asi pět stupňů, u toho pátého, nejvyššího, dochází ke zlomenině obratle, daleko nebezpečnější situace nastává v případech, kde není zřetelná žádná porucha,“ vysvětluje doktor Hahn. Nebezpečné na tom všem je, že rentgen nebo magnetická rezonance nic neukážou, negativní bývá i neurologický nález. Ovšem v prodloužené míše dojde k poškození, které ani sebelepší vyšetření nemusí rozpoznat. Zkraje nemají pacienti žádné problémy, jen je pár dnů bolí hlava. Za půl, tři čtvrtě roku pak třeba přijdou obrovské potíže smyslových orgánů, zejména rovnovážné, sluchové a zrakové funkce, což vzniká jako následek traumatu.

Aleš Hahn používá speciální metodu, která umí opěrkové trauma odhalit a specializuje se na léčení takto postižených pacientů. „Velmi důležitá je cílená rehabilitace,“ dodává.

Pokud se začne včas, podle Hahna do dvou až tří měsíců, bývá léčba úspěšná a následky jsou žádné, nebo jen minimální. „Mám bohužel převahu pacientů, kde se s tím už nic nedá dělat. Velmi často se problémy kombinují a pacienti jsou invalidizováni,“ varuje a zdůrazňuje, že důležité je na vyšetření přijít bezprostředně po havárii, kdy se může problém léčbou vyřešit.

Crashtest z opačné strany, než je obvyklé, odhalil nedostatky v ochraně posádky.

Nejen při nehodě

Výrobci aut se dnes ochranou krční páteře zabývají a snaží se eliminovat svým výzkumem případné následky havárií. Různí výrobci používají různé metody aktivních sedadel nebo hlavových opěrek, které mechanickou cestou jdou při nárazu naproti hlavě tak, aby zmenšily prostor pro prudký trhavý pohyb krku a hlavy. Ochranu krční páteře dnes hodnotí i crashtesty EuroNCAP. Zkouší se automobilová sedadla namontovaná na plošinu včetně příslušenství a měří rychlost a doba prodlevy mezi nárazem a kontaktem hlavy s hlavovou opěrkou. 

Doktor Hahn upozorňuje, že zranění si může nemocný způsobit i při sportu, při hokeji nebo lyžování. Ale také třeba na horské dráze v zábavním parku, při bungee jumpingu, na kole nebo motocyklu. Může k němu dojít také při nárazu ze strany nebo zepředu.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...