Autoškola úsporné jízdy 2.: S rychlostí roste spotřeba

aktualizováno 
Jak nejvíce spořit palivo radí v našem novém seriálu šampion rallye o nejnižší spotřebu paliva. V druhém dílu se naučíme jezdit plynule. Čím rychleji pojedeme, tím víc auto spotřebovává. Rozhodně ale nemusíme jezdit jako šneci.

První díl prozradil, že je pro snížení spotřeby nejlepší motor příliš nevytáčet a řadit co nejdříve. Druhá část seriálu se věnuje rychlosti a s ní spojené žíznivosti auta. 

Většinou platí, že s rychlostí roste i spotřeba paliva. Hlavní vinu přitom nese zvyšující se jízdní odpor karoserie. Ale toto pravidlo neplatí vždy. Každý vůz má totiž svou nejnižší ekonomickou rychlost, která se pohybuje někde mezi 50 a 60 km/h.

Když jedete pomaleji, motor se špatně plní palivem a auto nemá optimální setrvačnost. Ideální by tedy bylo jezdit padesátkou až šedesátkou. Největší rozdíly ve spotřebě se však projevují ve vyšších rychlostech.

Náš instruktor úsporné jízdy říká: "Rozdíl mezi devadesáti a sto třiceti, to znamená na normální silnici povoleným limitem a tím běžně provozovaným dnes jsou tři i více litrů na sto kilometrů."

Například nejprodávanější vůz na českém trhu, kterým je Škoda Fabia s motorem 1,2, spotřebuje při rychlosti 90 km/h 4,9 litru, při stotřicítce už 8,8 litru, a když se rozjede na 150 km/h, tak už polyká dokonce 11,3 litru benzinu na každých 100 kilometrů.

Zásadní vliv na spotřebu paliva má také jízda na plný plyn. Spotřeba vzroste dokonce na dvojnásobek ve srovnání se situací, kdy mačkáte plynový pedál ze tří čtvrtin.

Na druhou stranu auto někdy zbytečně spaluje pohonné hmoty, i když stojí a řidič na plyn nešlape.

Jan Horníček vysvětluje: "Půl minuty až minuta – to je takový limit, kdy se vám vyplatí motor vypnout. Na semaforech to nemusí být nutné vždycky, protože tam nevíte, kdy se rozsvítí zelená. Aby pak člověk nezmatkoval a nezdržoval. Ale u závor to platí absolutně. Pokud jsou dole, vyplatí se vypnout motor i jen na půl minuty."

Motor při stání běží na volnoběh, i při něm však spotřebuje litr až dva za hodinu. Po 30 až 40 vteřinách je už úspora paliva spojená s jeho vypnutím větší než palivo nutné pro nastartování.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


"Důležité je taky využívat setrvačnosti. Když se blíží kopec, je dobré auto rozjet na povolenou hranici, aby byla k dispozici určitá setrvačnost. Kdybychom jeli pod kopcem pomalu, tak se auto do kopce nerozjede, budeme mít vysokou spotřebu a pojedeme pomalu. Ekonomická jízda není vždy o pomalé jízdě, ale spíše o předvídavosti," uzavírá Horníček.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Škoda představila Scalu na zemní plyn, chystá se další škodovka na CNG

Škoda Scala G-TEC

Škoda představuje nový model Scala v provedení na zemní plyn. Ten je pro uživatele zajímavou alternativou k...

Další z rubriky

Experti apelují na řidiče: třetina dětí umře při nehodách v létě

Dítě v autě. Ilustrace

Poslední červnové dny je rušno kolem škol i na silnicích. Tisíce rodin vyráží autem na prázdniny. A vezou statisticky...

Aliance Renault-Nissan se po Ghosnově odchodu tiše rozpadá

Někdejší šéf francouzské automobilky Renault Carlos Ghosn

Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se po odchodu Carlose Ghosna začala tiše rozpadat. Některá oddělení byla zrušena,...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Najdete na iDNES.cz