Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Široké pneu líp brzdí, úzké jsou výhodou na vodě, potvrdil test

Chcete vyměnit úzké pneumatiky na svém autě za širší? Německý autoklub ADAC se podrobně podíval na jednotlivé vlastnosti, výhody i nevýhody úzkých nebo širokých pneumatik.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ADAC

Mnoho motoristů si myslí, že čím širší pneu, tím více auto drží na silnici a vypadá lépe. Navíc, když k nim zvolíte velké hliníkové ráfky, tak to prý autu dodá jinou tvář a eleganci. Je však nemalá investice do jiného obutí opravdu tak žádoucí s ohledem na bezpečnostní vlastnosti a pohodlí?

Německý autoklub si vzal do testu rovnou čtyři rozměry schválených letních pneumatik pro model VW Golf sedmé generace, tedy té, která se loni přestala vyrábět. Šlo o letní obutí velikosti 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17 a 225/40 R18.

Přilnavost

Všechny typy pneumatik byly testovány na suché silnici v délce brzdné dráhy ze 100 km/h na 0 km/h. Tady vyhrály ty širší a rovnou experti výsledek hodnotili slovy „čím širší, tím větší přilnavost“. Patnáctipalcová pneumatika zabrzdila ze stovky na nulu za 38,4 m, šestnáctipalcová pneumatika už měla brzdnou dráhu 37,5 m, se sedmnáctipalcovou brzdil golf 36,9 m a vítězná osmnáctipalcová zastavila auto za 36,7 m což je o 1,7 m méně než patnáctka.

Aquaplaning

Úzké pneumatiky dominují při jízdě za deště. Technici zkoumali, za jaké rychlosti pneumatika nezvládne odvod vody a dojde ke ztrátě přilnavosti. U patnáctipalcové pneumatiky držely až do rychlosti 82,7 km/h, šestnáctky odpadly při 76,9 km/h, sedmnáctky ještě dříve při rychlosti 72,0 km/h a osmnáctky dokonce při 71,4 km/h. Rozdíl mezi patnácti a osmnáctipalcovou pneumatikou byl 11,3 km/h.

Pohodlí

V této kategorii asi nikoho nepřekvapí, že nejpohodlnější jsou ty nejmenší. Při měření se vyhodnocovala data ze senzorů v autě umístěné pod sedadlem řidiče. Díky své konstrukci mají úzké pneumatiky s vysokou bočnicí větší schopnost odpružení, než ty široké s nízkým profilem - v bočnici pneumatiky s vyšším profilovým číslem je více gumy a uvnitř taky více vzduchu, který odpruží nerovnosti. V číslech je podle měření ADAC rozdíl mezi patnáctkou a šestnáctkou 3,3 %, když srovnáme patnáctku a sedmnáctku tak je rozdíl 3,8 % a největší rozdíl 9,8 % je mezi patnáctkou a osmnáctkou. 

Opotřebení

Z pohledu hospodárnosti je na tom nejlépe široká pneumatika i přesto, že osmnáctipalcová pneumatika je o zhruba pět kilogramů těžší než patnáctipalcová, zjistil ADAC. S patnáctipalcovou ujedete v průměru 30 200 km, se šestnáctipalcovou 33 600 km, se sedmnáctipalcovou 34 000 km a s největší vítěznou pneumatikou 34 400 km.

Zimní pneumatiky

To, co v zásadě platí pro letní pneumatiky, platí i pro ty zimní. Nejužší rozměr 195/65 R15 je mnohem lepší na sněhu a v břečce než širší alternativy. Lépe se také chovají na blátě a při aquaplaningu. Kdo chce široké zimní pneumatiky, měl by si i zkontrolovat možnost nasazení sněhových řetězů, jelikož některé automobilky je pak od určitého rozměru zakazují nasadit, aby nedošlo k poškození vozu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...