Neděle 17. října 2021, svátek má Hedvika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. října 2021 Hedvika

Na zimních gumách buďte v létě extra opatrní. Hůř brzdí, prokázal test

Výměna pneumatik za letní a zimní je pro část řidičů nepříjemná a nákladná, volí proto celoroční nebo někteří z nich jezdí celoročně na zimních. Test ADAC však ukazuje, že to není dobrý nápad.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Nokian

Zákonům a byrokracii je někdy těžké porozumět nebo jim vyhovět. Zatímco řidiči v zimním období za určitých jasně daných podmínek mohou mít obuté zimní pneumatiky, v tom letním období zákon již nenařizuje, jaké gumy musí vozidlo mít; limitem je jen hloubka dezénu 1,6 milimetru.

Je tedy legislativně možné jezdit na zimních pneumatikách i při letních 30 stupních Celsia. Ovšem je otázkou, zda je to opravdu bezpečné. Na to se podrobně podívali odborníci z německého autoklubu ADAC.

„Je důležité si uvědomit, že zimní pneumatiky nejsou určeny pro jízdu v teplejším počasí, a nejsou tedy zdaleka tak bezpečné jako pneumatiky letní,“ upozorňuje Zuzana Seidl z Nokian Tyres CE.

ADAC provedl speciální test srovnání jízdních vlastností tří modelů zimních pneumatik s rozdílnou hloubkou dezénu s letní pneumatikou. Zaměřili se na to, do jaké míry letní venkovní teploty mají vliv na ovladatelnost vozu.

Testy na suchých silnicích byly prováděny na jaře při teplotách 10, 13 a 35 stupňů Celsia a na mokrých silnicích při teplotách 10, 13 a 25 stupňů Celsia.

Všechny tři testovaní zimní typy pneumatik vykazovaly při brzdění do očí bijící slabiny v chování vozidla. Na mokré silnici však byly výsledky o poznání lepší než na té suché. V závislosti na teplotě a opotřebení zimní pneumatiky se při brzdné dráze ze 100 km/h prodloužila její délka oproti letní až o 16 metrů. To je zhruba délka jednoho kamionu s návěsem, což už je opravdu pořádný rozdíl.

V porovnání přilnavosti pneumatik k vozovce měly zimní pneumatiky problémy s rostoucí teplotou. Další zhoršení přilnavosti zimních pneumatik se prokázalo při postupném přidávání zátěže do vozidla. Při kombinaci vysoké teploty a plně naloženého vozu stačil i malý pohyb řízení k rozhození vozidla.

Závěr tohoto testu je jasný. Zimní pneumatiky s téměř plnou hloubkou dezénu by se v žádném případě neměly používat při letních teplotách. V létě totiž představují příliš vysoké riziko nejen pro posádku vozidla, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu. Zimní pneumatiky s hloubkou dezénu mezi 3 až 4 milimetry jsou méně bezradné, ale i tak se jedná o jistou část hazardu na silnici. Z důvodu zvýšeného rizika nehody ADAC tedy nedoporučuje jezdit na zimních pneumatikách při letních teplotách.

Ilustrační snímek

Co nejdřív přezujte

„Zimní pneumatiky jsou možné jako dočasné řešení. Jejich dlouhodobé užívání během jarního i letního období by však už mohlo znamenat značné ohrožení bezpečnosti. Obzvlášť v měsících, kdy začínají teploty stoupat vysoko,“ říká Martin Dražík, expert a produktový manažer pro střední Evropu ve společnosti Nokian Tyres. „Největším rizikem je znatelně delší brzdná vzdálenost, změny v jízdní stabilitě a ovladatelnosti a také snížená přesnost odezvy na řízení,“ shrnuje odborník.

Zimní pneumatiky jsou totiž vyrobeny z měkčí směsi, která zajišťuje jejich správnou funkci při nižších a mrazivých teplotách. „V teplejších podmínkách se rychleji opotřebovávají a zvyšuje se rovněž riziko aquaplaningu na mokrých vozovkách,“ popisuje Dražík a radí, pokud už na zimním obutí v létě vyjedete, přizpůsobte odstup od vozidel před vámi. „Třeba až na dvojnásobek toho standardního. V zatáčkách buďte opatrní, snižte rychlost.“

A upozorňuje na jízdu v dešti: „Největším rizikem je jízda po mokrých vozovkách, protože zimní pneumatiky nejsou uzpůsobeny k rychlému odvádění vody při letních bouřkách. Jsou vyrobeny pro odvádění sněhu a ledu, a právě proto je u nich zvýšené riziko aquaplaningu.“

Autoři:
  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

Carevna slaví pětašedesátiny. Sovětská amerika okouzluje pohodlím

První exemplář majestátní sovětské limuzíny GAZ-21 Volha byl vyroben 15. října 1956. Elegantní a majestátně působící...

VIDEO: Český talent na startu náročné rally. Podívejte se, jak trénoval

Dominik Stříteský s Jiřím Hovorkou okusí atmosféru mistrovství světa v rally na 56. Rally RACC Catalunya – Costa...

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Advantage Consulting, s.r.o.
VÝROBNÍ CONTROLLER - (19 x 2161)+7 324+2 = MZDA

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...