Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na zimních gumách buďte v létě extra opatrní. Hůř brzdí, prokázal test

Výměna pneumatik za letní a zimní je pro část řidičů nepříjemná a nákladná, volí proto celoroční nebo někteří z nich jezdí celoročně na zimních. Test ADAC však ukazuje, že to není dobrý nápad.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Nokian

Zákonům a byrokracii je někdy těžké porozumět nebo jim vyhovět. Zatímco řidiči v zimním období za určitých jasně daných podmínek mohou mít obuté zimní pneumatiky, v tom letním období zákon již nenařizuje, jaké gumy musí vozidlo mít; limitem je jen hloubka dezénu 1,6 milimetru.

Je tedy legislativně možné jezdit na zimních pneumatikách i při letních 30 stupních Celsia. Ovšem je otázkou, zda je to opravdu bezpečné. Na to se podrobně podívali odborníci z německého autoklubu ADAC.

„Je důležité si uvědomit, že zimní pneumatiky nejsou určeny pro jízdu v teplejším počasí, a nejsou tedy zdaleka tak bezpečné jako pneumatiky letní,“ upozorňuje Zuzana Seidl z Nokian Tyres CE.

ADAC provedl speciální test srovnání jízdních vlastností tří modelů zimních pneumatik s rozdílnou hloubkou dezénu s letní pneumatikou. Zaměřili se na to, do jaké míry letní venkovní teploty mají vliv na ovladatelnost vozu.

Testy na suchých silnicích byly prováděny na jaře při teplotách 10, 13 a 35 stupňů Celsia a na mokrých silnicích při teplotách 10, 13 a 25 stupňů Celsia.

Všechny tři testovaní zimní typy pneumatik vykazovaly při brzdění do očí bijící slabiny v chování vozidla. Na mokré silnici však byly výsledky o poznání lepší než na té suché. V závislosti na teplotě a opotřebení zimní pneumatiky se při brzdné dráze ze 100 km/h prodloužila její délka oproti letní až o 16 metrů. To je zhruba délka jednoho kamionu s návěsem, což už je opravdu pořádný rozdíl.

V porovnání přilnavosti pneumatik k vozovce měly zimní pneumatiky problémy s rostoucí teplotou. Další zhoršení přilnavosti zimních pneumatik se prokázalo při postupném přidávání zátěže do vozidla. Při kombinaci vysoké teploty a plně naloženého vozu stačil i malý pohyb řízení k rozhození vozidla.

Závěr tohoto testu je jasný. Zimní pneumatiky s téměř plnou hloubkou dezénu by se v žádném případě neměly používat při letních teplotách. V létě totiž představují příliš vysoké riziko nejen pro posádku vozidla, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu. Zimní pneumatiky s hloubkou dezénu mezi 3 až 4 milimetry jsou méně bezradné, ale i tak se jedná o jistou část hazardu na silnici. Z důvodu zvýšeného rizika nehody ADAC tedy nedoporučuje jezdit na zimních pneumatikách při letních teplotách.

Ilustrační snímek

Co nejdřív přezujte

„Zimní pneumatiky jsou možné jako dočasné řešení. Jejich dlouhodobé užívání během jarního i letního období by však už mohlo znamenat značné ohrožení bezpečnosti. Obzvlášť v měsících, kdy začínají teploty stoupat vysoko,“ říká Martin Dražík, expert a produktový manažer pro střední Evropu ve společnosti Nokian Tyres. „Největším rizikem je znatelně delší brzdná vzdálenost, změny v jízdní stabilitě a ovladatelnosti a také snížená přesnost odezvy na řízení,“ shrnuje odborník.

Zimní pneumatiky jsou totiž vyrobeny z měkčí směsi, která zajišťuje jejich správnou funkci při nižších a mrazivých teplotách. „V teplejších podmínkách se rychleji opotřebovávají a zvyšuje se rovněž riziko aquaplaningu na mokrých vozovkách,“ popisuje Dražík a radí, pokud už na zimním obutí v létě vyjedete, přizpůsobte odstup od vozidel před vámi. „Třeba až na dvojnásobek toho standardního. V zatáčkách buďte opatrní, snižte rychlost.“

A upozorňuje na jízdu v dešti: „Největším rizikem je jízda po mokrých vozovkách, protože zimní pneumatiky nejsou uzpůsobeny k rychlému odvádění vody při letních bouřkách. Jsou vyrobeny pro odvádění sněhu a ledu, a právě proto je u nich zvýšené riziko aquaplaningu.“

Autoři:
  • Nejčtenější

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

Spaghetti jeep berte i v dieselu. Italské auto s americkým původem překvapí

Premium

Asi už víte, že americká značka Jeep patří do italsko-amerického koncernu FCA Fiat Chrysler, takže nikoho nepřekvapí, že kompaktní „retro“ SUV Renegade, určené především pro evropský trh, sáhlo do...

15. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

V Austrálii sporťáky na zbrojní pas. Jízda bez asistentů je za trestné body

Supervýkonná auta jsou zkrátka jiná, a proto si jejich řidiči v Jižní Austrálii musejí nově pořídit i trochu jiné řidičské oprávnění. Pokoušet se o jeho získání mohou od července, s tím, že od 1....

22. července 2024

Není to málo. Tyto sporťáky s tříválcovými motory vás budou bavit

Tříválcové motory se v minulosti víceméně staly synonymem downsizingu. Nejsou to však jen agregáty určené do malých aut a pro šetření paliva a emisí. Jak ukazuje i aktuální nabídka některých (někdy i...

22. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory...