Čtvrtek 30. března 2023, svátek má Arnošt
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. března 2023 Arnošt

Na zimních gumách buďte v létě extra opatrní. Hůř brzdí, prokázal test

Výměna pneumatik za letní a zimní je pro část řidičů nepříjemná a nákladná, volí proto celoroční nebo někteří z nich jezdí celoročně na zimních. Test ADAC však ukazuje, že to není dobrý nápad.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Nokian

Zákonům a byrokracii je někdy těžké porozumět nebo jim vyhovět. Zatímco řidiči v zimním období za určitých jasně daných podmínek mohou mít obuté zimní pneumatiky, v tom letním období zákon již nenařizuje, jaké gumy musí vozidlo mít; limitem je jen hloubka dezénu 1,6 milimetru.

Je tedy legislativně možné jezdit na zimních pneumatikách i při letních 30 stupních Celsia. Ovšem je otázkou, zda je to opravdu bezpečné. Na to se podrobně podívali odborníci z německého autoklubu ADAC.

„Je důležité si uvědomit, že zimní pneumatiky nejsou určeny pro jízdu v teplejším počasí, a nejsou tedy zdaleka tak bezpečné jako pneumatiky letní,“ upozorňuje Zuzana Seidl z Nokian Tyres CE.

ADAC provedl speciální test srovnání jízdních vlastností tří modelů zimních pneumatik s rozdílnou hloubkou dezénu s letní pneumatikou. Zaměřili se na to, do jaké míry letní venkovní teploty mají vliv na ovladatelnost vozu.

Testy na suchých silnicích byly prováděny na jaře při teplotách 10, 13 a 35 stupňů Celsia a na mokrých silnicích při teplotách 10, 13 a 25 stupňů Celsia.

Všechny tři testovaní zimní typy pneumatik vykazovaly při brzdění do očí bijící slabiny v chování vozidla. Na mokré silnici však byly výsledky o poznání lepší než na té suché. V závislosti na teplotě a opotřebení zimní pneumatiky se při brzdné dráze ze 100 km/h prodloužila její délka oproti letní až o 16 metrů. To je zhruba délka jednoho kamionu s návěsem, což už je opravdu pořádný rozdíl.

V porovnání přilnavosti pneumatik k vozovce měly zimní pneumatiky problémy s rostoucí teplotou. Další zhoršení přilnavosti zimních pneumatik se prokázalo při postupném přidávání zátěže do vozidla. Při kombinaci vysoké teploty a plně naloženého vozu stačil i malý pohyb řízení k rozhození vozidla.

Závěr tohoto testu je jasný. Zimní pneumatiky s téměř plnou hloubkou dezénu by se v žádném případě neměly používat při letních teplotách. V létě totiž představují příliš vysoké riziko nejen pro posádku vozidla, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu. Zimní pneumatiky s hloubkou dezénu mezi 3 až 4 milimetry jsou méně bezradné, ale i tak se jedná o jistou část hazardu na silnici. Z důvodu zvýšeného rizika nehody ADAC tedy nedoporučuje jezdit na zimních pneumatikách při letních teplotách.

Ilustrační snímek

Co nejdřív přezujte

„Zimní pneumatiky jsou možné jako dočasné řešení. Jejich dlouhodobé užívání během jarního i letního období by však už mohlo znamenat značné ohrožení bezpečnosti. Obzvlášť v měsících, kdy začínají teploty stoupat vysoko,“ říká Martin Dražík, expert a produktový manažer pro střední Evropu ve společnosti Nokian Tyres. „Největším rizikem je znatelně delší brzdná vzdálenost, změny v jízdní stabilitě a ovladatelnosti a také snížená přesnost odezvy na řízení,“ shrnuje odborník.

Zimní pneumatiky jsou totiž vyrobeny z měkčí směsi, která zajišťuje jejich správnou funkci při nižších a mrazivých teplotách. „V teplejších podmínkách se rychleji opotřebovávají a zvyšuje se rovněž riziko aquaplaningu na mokrých vozovkách,“ popisuje Dražík a radí, pokud už na zimním obutí v létě vyjedete, přizpůsobte odstup od vozidel před vámi. „Třeba až na dvojnásobek toho standardního. V zatáčkách buďte opatrní, snižte rychlost.“

A upozorňuje na jízdu v dešti: „Největším rizikem je jízda po mokrých vozovkách, protože zimní pneumatiky nejsou uzpůsobeny k rychlému odvádění vody při letních bouřkách. Jsou vyrobeny pro odvádění sněhu a ledu, a právě proto je u nich zvýšené riziko aquaplaningu.“

Autoři:
  • Nejčtenější

Kvíz pro řidiče: Kontrolka zamotaného lana neexistuje, poznejte ty důležité

Kontrolka zašmodrchaného tažného lana neexistuje. Ovšem sledovat hlavně ta červená a oranžová světýlka, kterými hlásí...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Červená kráska Jitka je expediční speciál Made in Czech

Jestli je na něco Václav Kvapil hrdý, tak na to, že se mu podařilo postavit expediční kamion s visačkou „Made in...

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fotoduel espézetek vyhrál akordeon. 0UT SIDER překvapil

Občas vtipnými, někdy úplně záhadnými, jindy jednoduše přímočarými registračními značkami na přání mohou čeští...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

GLOSA: Elektromobil je tichý, ale poslechněte si nabíječku v akci. Hučí a piští

„Jdu tak po ulici hlavního města kanárského ostrova Fuerteventura a zaujme mě nezvyklý hluk. Našel jsem to a natočil,“...

Fotoduel espézetek vyhrál akordeon. 0UT SIDER překvapil

Občas vtipnými, někdy úplně záhadnými, jindy jednoduše přímočarými registračními značkami na přání mohou čeští...

Rodinná ikona je zpátky. Renault Espace poprvé jako SUV, dojezd má 1 100 km

Jedno z nejslavnějších empévéček světa, v Evropě zakladatel této donedávna populární kategorie, se dočkalo šesté...

Euro 7 je naprostá hloupost, říká šéf Iveca. Elektřina není řešení

Za „naprostou hloupost“ považuje generální ředitel italské firmy na výrobu nákladních aut a autobusů Iveco nařízení...

SOUTĚŽ: Vyhrajte hodnotné poukazy od Astratexu
SOUTĚŽ: Vyhrajte hodnotné poukazy od Astratexu

Zapojite se do soutěže o 3 hodnotné vouchery a vybrte si správné spodní prádlo, které vám bude dělat radost. Jak na to?

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...