Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec spalovacích motorů bez investic do infrastruktury poškodí Česko

  10:00
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) považuje zásadní omezení prodeje spalovacích motorů do roku 2035 za velmi ambiciózní cíl. K jeho splnění bude podle něj nutné splnění řady podmínek, jednou z nich je dostatečný rozvoj dobíjecí infrastruktury. V opačném případě hrozí ztráta konkurenceschopnosti a propouštění.

Škoda rozeběhla koncem uplynulého roku výrobu nové Škody Octavie. | foto: Škoda Auto

Státy EU vedené českým předsednictvím v uplynulém týdnu dohodly s Evropským parlamentem podrobnosti nových pravidel, která od roku 2035 výrazně prodraží jakékoli emise z nových vozů.

EU zpoplatní veškeré emise z nových aut, prodej chce omezit od roku 2035

Prezident AutoSAP Martin Jahn upozornil, že český automobilový průmysl se na přechod na čistou mobilitu intenzivně připravuje. Zhruba deset procent osobních vozidel se nyní vyrábí v bateriovém či plug-in hybridním provedení.

Související investice firem podle něj dosahují vyšších desítek až stovek miliard korun. „Aby však přechod na čistou mobilitu neznamenal pro ČR ztrátu HDP či pracovních míst, potřebujeme společně s vládou pracovat na řadě strategických témat implementace této tranzice, od podpory změny výrobních programů firem, až po programy přeškolení tisíců zaměstnanců,“ uvedl Jahn.

Inflace možná zachrání malá auta. Brusel kvůli ni řadí zpátečku s Euro 7

Český automobilový průmysl upozorňuje zejména na to, že je potřeba zásadně zrychlit výstavbu dobíjecí a plnící infrastruktury. Nejde jen o ultrarychlé dobíjení na hlavních evropských silnicích, ale i pomalé dobíjení například v garážích či na sídlištích měst.

Dosavadní rozvoj je podle AutoSAP nedostatečný. „Pokud se tempo výrazně nezrychlí, bude právě infrastruktura zásadní překážkou proto, aby nízkoemisní mobilita byla občany i firmami pozitivně akceptována,“ uvedl mluvčí AutoSAP Tomáš Jungwirth.

Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů v roce 2035

Evropská komise má v první polovině listopadu zveřejnit finální podobu přísnější emisní normy Euro 7. „Pokud by tato norma prošla v podobě některých již zveřejněných návrhů, znamenalo by to přitom ohrožení výroby celé řady zejména levnějších modelů vozidel se spalovacími motory ještě před rokem 2035,“ míní sdružení. Znamenalo by to podle něj stárnutí vozového parku a zhoršení životního prostředí i bezpečnosti na silnicích. Devastující dopad by to pak mohlo mít na segment těžkých nákladních vozů a autobusů pro dálkovou dopravu.

Některé státy původně usilovaly o odklad zpoplatnění emisí, neboť se obávaly hospodářských dopadů tohoto kroku. Unijní instituce se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.

Budoucnost bez aut. Elektromobil bude jen pro bohaté, přiznali šéfové automobilek

Nařízení počítá také s pobídkami pro automobilky, které rychle začnou vyrábět ekologické vozy. Pokud bude nějaká firma prodávat alespoň čtvrtinu nízkoemisních či bezemisních aut a 17 procent dodávek, budou pro ni do roku 2030 platit mírnější limity týkající se CO2. Tuto možnost AutoSAP oceňuje. „Podobně pozitivně vnímáme i zachování možnosti výroby spalovacích motorů i po roce 2035 za podmínky, že budou moci spalovat syntetická, nikoliv fosilní paliva, byť bude zapotřebí ještě dodatečného legislativního upřesnění v dohledné době tak, aby se výrobci stihli na takovou možnost realisticky připravit,“ dodalo sdružení.

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

Omezení prodeje spalovacích motorů je první z řady vyjednávaných částí klimatického balíku, kterou se českému předsednictví a europoslancům podařilo uzavřít. Podle diplomatů je šance na brzkou shodu také u normy stanovující národní emisní cíle nebo u pravidel týkajících se pohlcování emisí lesy. Naopak rozdílnější jsou postoje států a EP v otázce reformy trhu s emisními povolenkami a jejího rozšíření na silniční dopravu a provoz budov.

Víc než polovina hyundaiů z Nošovic je elektrifikovaných

Automobilka Hyundai Nošovice letos plánuje výrobu více aut než v posledním předcovidovém roce a zatím se jí plán daří naplňovat. Zatímco v roce 2019 vyrobila přes 309 000 aut, letos by to mělo být 321 000. Loni jich vyjelo z továrny 275 000.

„Za poslední dva roky se také výrazně zvýšil podíl elektromobilů a hybridů a už tvoří mírně přes 50 procent produkce. V roce 2018 přitom ještě tvořila auta se spalovacím motorem 99,5 procenta,“ řekl zástupce firmy Petr Michník. Příští rok má podíl čistých elektromobilů dvojnásobně růst.

Tím, že automobilka vyrobí více aut než v předcovidovém roce, ač nebyl rekordní, se vymyká situaci v automobilovém průmyslu. Většina automobilek totiž po covidu i kvůli problémům v dodavatelských řetězcích vyrábí méně.

Podle Michníka trápí Hyundai stejně jako ostatní automobilky problém s dodávkou čipů. „Ale daří se nám je nakupovat tak, že jsme nemuseli letos zrušit ani jednu směnu. Ale je to velmi komplikované,“ řekl Michník.

Postupným přechodem na výrobu elektroaut výrobce už zrušil část výroby převodovek a postupně přechází na výrobu baterií. „Lidé, kteří vyráběli převodovky, se mohli přemístit do jiné části výroby a výroba baterií navíc bude znamenat vytvoření dalších stovek pracovních míst,“ řekl Michník. Globálně automobilka vyvíjí a testuje i vodíková auta a vyvíjí různé elektrické platformy.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...