Státy EU vedené českým předsednictvím v uplynulém týdnu dohodly s Evropským parlamentem podrobnosti nových pravidel, která od roku 2035 výrazně prodraží jakékoli emise z nových vozů.
EU zpoplatní veškeré emise z nových aut, prodej chce omezit od roku 2035 |
Prezident AutoSAP Martin Jahn upozornil, že český automobilový průmysl se na přechod na čistou mobilitu intenzivně připravuje. Zhruba deset procent osobních vozidel se nyní vyrábí v bateriovém či plug-in hybridním provedení.
Související investice firem podle něj dosahují vyšších desítek až stovek miliard korun. „Aby však přechod na čistou mobilitu neznamenal pro ČR ztrátu HDP či pracovních míst, potřebujeme společně s vládou pracovat na řadě strategických témat implementace této tranzice, od podpory změny výrobních programů firem, až po programy přeškolení tisíců zaměstnanců,“ uvedl Jahn.
Inflace možná zachrání malá auta. Brusel kvůli ni řadí zpátečku s Euro 7 |
Český automobilový průmysl upozorňuje zejména na to, že je potřeba zásadně zrychlit výstavbu dobíjecí a plnící infrastruktury. Nejde jen o ultrarychlé dobíjení na hlavních evropských silnicích, ale i pomalé dobíjení například v garážích či na sídlištích měst.
Dosavadní rozvoj je podle AutoSAP nedostatečný. „Pokud se tempo výrazně nezrychlí, bude právě infrastruktura zásadní překážkou proto, aby nízkoemisní mobilita byla občany i firmami pozitivně akceptována,“ uvedl mluvčí AutoSAP Tomáš Jungwirth.
Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů v roce 2035 |
Evropská komise má v první polovině listopadu zveřejnit finální podobu přísnější emisní normy Euro 7. „Pokud by tato norma prošla v podobě některých již zveřejněných návrhů, znamenalo by to přitom ohrožení výroby celé řady zejména levnějších modelů vozidel se spalovacími motory ještě před rokem 2035,“ míní sdružení. Znamenalo by to podle něj stárnutí vozového parku a zhoršení životního prostředí i bezpečnosti na silnicích. Devastující dopad by to pak mohlo mít na segment těžkých nákladních vozů a autobusů pro dálkovou dopravu.
Některé státy původně usilovaly o odklad zpoplatnění emisí, neboť se obávaly hospodářských dopadů tohoto kroku. Unijní instituce se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.
Budoucnost bez aut. Elektromobil bude jen pro bohaté, přiznali šéfové automobilek |
Nařízení počítá také s pobídkami pro automobilky, které rychle začnou vyrábět ekologické vozy. Pokud bude nějaká firma prodávat alespoň čtvrtinu nízkoemisních či bezemisních aut a 17 procent dodávek, budou pro ni do roku 2030 platit mírnější limity týkající se CO2. Tuto možnost AutoSAP oceňuje. „Podobně pozitivně vnímáme i zachování možnosti výroby spalovacích motorů i po roce 2035 za podmínky, že budou moci spalovat syntetická, nikoliv fosilní paliva, byť bude zapotřebí ještě dodatečného legislativního upřesnění v dohledné době tak, aby se výrobci stihli na takovou možnost realisticky připravit,“ dodalo sdružení.
Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína |
Omezení prodeje spalovacích motorů je první z řady vyjednávaných částí klimatického balíku, kterou se českému předsednictví a europoslancům podařilo uzavřít. Podle diplomatů je šance na brzkou shodu také u normy stanovující národní emisní cíle nebo u pravidel týkajících se pohlcování emisí lesy. Naopak rozdílnější jsou postoje států a EP v otázce reformy trhu s emisními povolenkami a jejího rozšíření na silniční dopravu a provoz budov.
Víc než polovina hyundaiů z Nošovic je elektrifikovanýchAutomobilka Hyundai Nošovice letos plánuje výrobu více aut než v posledním předcovidovém roce a zatím se jí plán daří naplňovat. Zatímco v roce 2019 vyrobila přes 309 000 aut, letos by to mělo být 321 000. Loni jich vyjelo z továrny 275 000. „Za poslední dva roky se také výrazně zvýšil podíl elektromobilů a hybridů a už tvoří mírně přes 50 procent produkce. V roce 2018 přitom ještě tvořila auta se spalovacím motorem 99,5 procenta,“ řekl zástupce firmy Petr Michník. Příští rok má podíl čistých elektromobilů dvojnásobně růst. Tím, že automobilka vyrobí více aut než v předcovidovém roce, ač nebyl rekordní, se vymyká situaci v automobilovém průmyslu. Většina automobilek totiž po covidu i kvůli problémům v dodavatelských řetězcích vyrábí méně. Podle Michníka trápí Hyundai stejně jako ostatní automobilky problém s dodávkou čipů. „Ale daří se nám je nakupovat tak, že jsme nemuseli letos zrušit ani jednu směnu. Ale je to velmi komplikované,“ řekl Michník. Postupným přechodem na výrobu elektroaut výrobce už zrušil část výroby převodovek a postupně přechází na výrobu baterií. „Lidé, kteří vyráběli převodovky, se mohli přemístit do jiné části výroby a výroba baterií navíc bude znamenat vytvoření dalších stovek pracovních míst,“ řekl Michník. Globálně automobilka vyvíjí a testuje i vodíková auta a vyvíjí různé elektrické platformy. |